اگر شما نیز جزو کسانی باشید که علاقه به کیک و شیرینی پزی دارند، و دوست دارید خیلی حرفه ای ولی با کمترین ابزار، دکور کیک رو یاد بگیرید لازم است که بدانید برای دکور کیک لوازم هایی از جمله چیپس شکلاتی، تزیین با خامه قنادی و قیف و ماسوره و .. استفاده میشوند. همچنین استفاده از خمیرهای تزیینی یکی از روش های تزیین کیک های مدرن و فانتزی هستند. خمیر گامپیست هم یکی از این مواردی است که در کنار خمیر فوندانت در دکور کیک بسیار رایج بوده و کاربردهای بسیاری دارد. در این مقاله قصد داریم شما را با خمیر گام پیست بیشتر آشنا کنیم و ویژگی ها و طرز تهیه خمیر گام پیست خانگی را برایتان بیان کنیم. با بهگز همراه باشید.

خمیر خوراکی گام پیست

خمیر خوراکی گام پیست

خمیر gumpaste چیست؟

خمیر گام پیست (gumpaste) از شکر ذوب شده، ژلاتین، آب، روغن گیاهی سفید، گلوکز مایع، سفیده تخم مرغ و صمغ کتیرا یا CMC تهیه می شود. این خمیر بهترین خمیر برای اشکال و تزیینات ظریف و نازک میباشد، و می‌توان با قالب سیلیکونی مولد یا وینر و کاتر گل برگ های زیبا و ظریف را خلق کرد. ژلاتین موجود در این خمیر آن را نرم و انعطاف پذیر نگه می دارد، تا قابلیت کشش و شکل گرفتن را داشته باشد. روغن گیاهی، ماده دیگری است که به نرمی و انعطاف پذیری بیشتر خمیر کمک می کند. همچنین گلوکز، از خشک شدن سریع گام پیست جلوگیری می کند، تا زمان لازم برای کار روی آن را داشته باشید. اما این زمان آنقدر زیاد نمی تواند باشد، به همین دلیل مانند هر خمیر دیگری باید توسط نایلون پوشیده شود.

از دیگر مواد موجود در خمیر، سفیده تخم مرغ میاشد که به خشک شدن و سخت نگه داشتن اشکال تزیینی شما کمک می کند. صمغ کتیرا یا CMC، این صمغ عصاره ریشه گیاه کتیرا است، ک در خمیر گام پیست استفاده می شود. CMC جایگزینی برای صمغ کتیرا می باشد که توسط انسان تهیه می شود، بنابراین قابل خوردن است. اما پیشنهاد نمی کنیم که از تزیینات تهیه شده از این خمیر، برای خوردن و یا پوشاندن کیک های خود استفاده کنید، زیرا کاملاً خشک است، و خوردن آن دشوار است.

مطالعه  نحوه کسب در‌آمد آسان از راه کیک پزی خانگی

 

جهت خرید لوازم قنادی شما میتوانید سفارش خود را در فروشگاه بهگز ثبت و با همکاران ما در این بخش بصورت آنلاین در ارتباط باشید. تا شما را در امر خریدی بهتر یاری رسانند امید است که تجربه خرید خوبی را برایتان به ارمغان بیاوریم. 

تلفن ثابت : ۳۶۲۴۶۲۷۳-۰۳۱ | تلفن همراه :09940749376

 

تفاوت خمیر فوندانت با گام پیست چیست؟

با توجه به ویژگی های خمیر گامپیست و خمیر فوندانت تفاوت این دو خمیر با هم مشخص است. از فوندانت معمولاً برای پوشاندن کیک استفاده می شود، و برای این کار خمیر با وردنه پخش می شود. این خمیر هرگز مانند خمیر گام پیست سفت نمی شود، و نرم و انعطاف پذیر است. فوندانت حاوی یک ماده ای به نام گلیسیرین است، که همین امر سبب می شود رفتاری متفاوت از گام پیست داشته باشد. گلیسیرین همان ماده ای است که فوندانت را نرم و لطیف نگه می دارد و برای پوشش کیک ایده آل می کند. خمیر فوندانت، نیز حاوی صمغ کتیرا است، که سبب می شود، هیچوقت کاملاً سفت نشود (بنابراین برای ساخت اشکال سه بعدی، ایده آل نیست).

اما خاصیت خمیر گام پیست با فوندانت تفاوت دارد. خمیر گامپیست از سفیده تخم مرغ، پودر شکر و صمغ کتیرا ساخته شده و بعد از خشک شدن سفت میشود و ماندگاری بیشتری دارد. همین امر باعث ایده آل شدن خمیر گامپیست برای ساختن تزیینات ظریفی مثل گل برگ، برگ و سایر تزئینات کیک و دسر کاربرد بیشتری داشته باشد. همچنین دوام خمیر گام پیست بیشتر از فوندانت بوده و این اطمینان را می دهد که با خیال راحت و بدون ترس از پاره شدن خمیر، اشکال نازک و ظریف رو بسازید و روی آن خطوط دلخواه خود ایجاد کنید.

خمیر تزئینی گل کیک

خمیر تزئینی گل کیک

طرز تهیه خمیر گام پیست خانگی

  • دو فنجان یا 250 گرم، پودر شکر شیرینی پزی
  • دو قاشق چایخوری پودر ژلاتین
  • شش قاشق چایخوری آب
  • دو قاشق چایخوری صمغ کتیرا
  • دو قاشق چایخوری روغن گیاهی
  • دو قاشق چایخوری گلوکز مایع
  • یک عدد سفیده تخم مرغ
مطالعه  خمیر هزارلا چگونه خمیری است؟

این آموزش ها بسیار ساده و آسان است و حتی اگر مبتدی باشید باز هم میتوانید این خمیر را درست کنید. لازم است در ابتدای کار ژلاتین را درون یک ظرف بریزید و سپس آن را در حین اضافه کردن آب، هم بزنید و مدت نیم ساعت صبر کنید تا کل آب جذب آن شود. در این فاصله، صمغ کتیرا و پودر شکر را در ظرفی بریزید. و سپس آن را، روی قابلمه ای که حاوی آبی است که به آرامی در حال جوشیدن است، به مدت 5 دقیقه گرم کنید، و هم بزنید تا ژلاتین کاملاً ذوب شود.

در این مرحله گلوکز مایع و روغن گیاهی، را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا زمانی که مطمئن شوید ذوب شده است. سپس آن را از روی حرارت برداشته و چند دقیقه صبر کنید تا خنک شود. سفیده تخم مرغ را از زرده جدا کرده و به آرامی آن را هم بزنید تا رقیق شود. سپس مخلوط ژلاتین، سفیده تخم مرغ، پودر شکر و صمغ را در همزن برقی ریخته، و با دور آهسته مخلوط کنید.

هنگامی که تمام مواد با هم ترکیب شد، سرعت همزن را به حداکثر برسانید و این کار را حدود 5 دقیقه یا تا وقتی که به خمیر دست می زنید و احساس چسبندگی نمی کنید، ادامه دهید. هر چه بیشتر هم بزنید خمیر سفیدتر می شود. پس از اتمام کار می توانید آن را به شش قسمت تقسیم کرده و آن را کاملاً درون نایلون بپیچید، تا هوا وارد آن نشود و اجازه دهید خمیر یک شب در دمای اتاق استراحت کند.

لازم به ذکر است برای استفاده از خمیر آن را تا جایی که به اندازه کافی نرم شود، ورز دهید. برای درست کردن خمیر گام پیست رنگی می توانید به این خمیر چند قطره رنگ خوراکی اضافه کنید. کافی است با توجه به شکل مورد نظرتان یک رنگ از میان انواع رنگ های خوراکی انتخاب کنید و به خمیر بیفزایید. همچنین می توانید شکل مورد نظرتان را یا خمیر سفید درست کرده و بعد با قلموهای نازک و مخصوص خمیر را رنگ کنید.

طرز تهیه خمیر گام پیست

طرز تهیه خمیر گام پیست

سوالات متداول کاربران

  • آیا میتوان کیک را با خمیر گام پیست پوشاند؟
مطالعه  تاریخچه قنادی و شیرینی در ایران

خیر، به دلیل خاصیت زود سفت و خشک شدن خمیرگام پیست، برای روکش کیک مناسب نیست و بهترین گزینه برای این مورد، فوندانت است.

  • آیا خمیر گامپیست خوراکی است؟

به دلیل اینکه این خمیر بامواد خوراکی تهیه میشود قابل خوردن میباشد، ولی پیشنهاد نمی کنیم که تزیینات تهیه شده از این خمیر را بخورید زیرا کاملاً خشک بوده و خوردن آن دشوار است.

  • خمیر گام پیست را از کجا تهیه کنیم؟

برای تهیه این خمیر میتوانید از فروشگاه های لوازم قنادی تهیه کنید.

  • چگونه می توانم خمیر گام پیست را رنگ کنم؟

برای رنگ آمیزی گام پیست، کافی است، مقداری از خمیر را، مثلاً برای تهیه یک گل یا برگ جدا کرده و با رنگ ژل ورز دهید.

سخن پایانی

گام پیست نام آن از واژه Gum به معنای صمغ یا ماده چسبنده گرفته شده است. گام پیست‌ از نوعی خمیر شکر خوراکی تهیه می‌شود،چیزی شبیه CMC یا Tylose است که در تزیینات کیک استفاده گسترده دارد. نام‌های دیگر آن خمیر تزئینی گل کیک یا گل‌های چسبناک کیک است. از اینکه تا پایان مطلب همراه فروشگاه بهگز بودید، بسیار خرسندیم و امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. در صورت تمایل می توانید با کلیک بر روی بخش دستور پخت کیک و شیرینی با دیگر آموزش های مختلف کیک و شیرینی نیز آشنا شوید. لازم به ذکر است که می توانید از آخرین اخبار جدید ترین محصولات قنادی در اینستاگرام بهگز مطلع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 13 =


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.