همه چیز درباره رنگهای خوراکی

دنیای جذاب رنگ های خوراکی و کاربرد آنها در صنعت قنادی زمانی که قرار است کیک یا بیسکویت را تزئین کنیم، نقش مهمی را در کار ما ایفا می کند. رب گوجه فرنگی، زعفران، زردچوبه و… رنگ‌هایی هستند که از زمان مادربزرگ‌هایمان تا به امروز برای خوش رنگ شدن غذاها و دسرها استفاده میشده است. اما امروز با متنوع‌تر شدن خوراکی‌ها، دسرها و کیک‌ها دنبال رنگ‌های جدید هستیم.در واقع رنگ های خوراکی یک ماده افزودنی است که برای جذاب تر کردن غذا، کیک و شیرینی و ترغیب مصرف کنندگان مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله به طور خلاصه به انواع رنگ‌های خوراکی و نحوه استفاده و نگهداری از آن اشاره خواهیم کرد.تا انتهای این مقاله با فروشگاه اینترنتی بهگز همراه باشید.

 


مشاهده محصولات اسانس و رنگ خوراکی


 

تاریخچه رنگ‌ها

قرن هاست که مردم برای بهبود ظاهر غذاها و خوراکی ها از رنگها و طعم دهنده ها استفاده میکنند. رنگ‌های خوراکی به مقدار زیادی در طبیعت وجود دارند. مانند رنگ موجود در میوه‌ها و سبزیجات و … از 1500 سال قبل از میلاد مسیح شیرینی پز‌ها در مصر از عصاره‌های طبیعی برای زیبا شدن ظاهر شیرینی‌های خود استفاده می‌کردند. پس از انقلاب صنعتی، مواد غذایی هم دچار تغییر و تحول شد. در سال 1856 اولین رنگ خوراکی مصنوعی تولید شد و بعد از آن در اروپا و آمریکا در مواد غذایی مختلف مانند سس‌ها، ژله‌ها و نوشیدنی‌ها استفاده شد.

در طول سالها صدها رنگ خوراکی ساخته و معرفی شدند که بسیاری از آنها منشاء شیمیایی و بسیاری منشاء طبیعی همانند عصاره چغندر و بتاکارتن دارند اما بسیاری از مردم به دنبال رنگهای متنوع و با کیفیتی هستند که البته استخراج همه این رنگها از طبیعت ممکن نیست و برخی به اجبار از طریق فرآوری شیمیایی بدست می آیند .با این وجود سازمان های نظارتی مانند سازمان غذا و داروی آمریکا و سازمان ایمنی مواد غذایی اروپا به این نتیجه رسیده اند که رنگ های خوراکی مصنوعی خطرات سلامت چشمگیر را ایجاد نمی کنند.

مطالعه  آیا مصرف جوانه گندم عوارض جانبی هم دارد؟

 

دنیای رنگ های خوراکی و کاربرد آنها

رنگ های خوراکی

 

رنگ خوراکی چیست؟

رنگ مولکولی است که طول موج های خاصی از نور مرئی را جذب می کند و باقی را منتقل یا منعکس می کند در حالی که رنگ دهندگی حاصل فعالیت مولکول رنگ است. رنگ خوراکی طبیعی ، رنگدانه یا هر ماده دیگری است که از گیاهان ، مواد معدنی یا جانوران بدست می آید که قادر به رنگ آمیزی مواد غذایی باشد . این رنگ ها از منابع مختلفی مانند دانه ها ، میوه ها ، سبزیجات ، جلبک ها و حشرات بدست می آیند و در غلظت بسیار کم وجود دارند در نتیجه استخراج آنها گران است و نسبت به تغییرات محیطی بسیار حساس هستند.رنگ‌های خوراکی فاسد نمی‌شوند، حتی وقتی تاریخ مصرف آنها گذشته باشد. اما نحوه نگهداری از آنها مهم است. لطفا هنگام استفاده از رنگ‌های خوراکی در نظر داشته باشید قاشق کثیف یا چرب به هیچ عنوان با آن تماس پیدا نکند و برای استفاده از رنگ می‌توانید از خلال دندان تمیز استفاده کنید. چون این اتفاق به مرور زمان باعث کپک زدن رنگ می‌شود و دیگر قابل استفاده نیست. اگر مصرف رنگ شما زیاد نیست آن را در یخچال نگهداری کنید و درپوش آن را بگذارید.

 


بیشتر بدانید : پنج تفاوت اصلی کره با مارگارین


 

انواع رنگ خوراکی

 

دنیای رنگ های خوراکی و کاربرد آنها

انواع رنگ خوراکی

 

رنگ خوراکی طبیعی

رنگ خوراکی طبیعی اغلب از گیاهان مشتق می شوند و هیچ تاثیر سویی بر سلامتی ندارند برعکس این ترکیبات به دلیل داشتن ترکیبات آنتی اکسیدان برای بدن مفید هم هستند. درمیان رنگ های طبیعی می توان به رنگ نارنجی کاروتن در هویج ، رنگ بنفش کلم قرمز ، رنگ سبز اسفناج ، رنگ قرمز لبو ، رنگ زرد زردچوبه و سایر رنگ های طبیعی اشاره کرد. این رنگ ها طی یک پروسه استخراج سخت بدست آمده و در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرند و مانند میوه ها و سبزیجات سرشار از ترکیبات مفید برای بدن هستند. اکثر رنگهای طبیعی می توانند در روغن حل شوند اما در آب حل نمی شوند. آنها معمولاً فرآوری می شوند تا نمک سدیم یا پتاسیم آنها تشکیل شود. این امر باعث می شود که آنها در آب حل شوند و برای استفاده در غذاها قابل استفاده شوند.

مطالعه  تاریخچه قنادی و شیرینی در ایران

رنگ خوراکی مصنوعی

رنگ های مصنوعی از ترکیبات شیمیایی تولید می شوند و انواع آنها را می توان در انواع آب نبات و شکلات و نوشیدنی ها یافت. تحقیقات صورت گرفته بر روی این رنگ ها نشان داده است که مصرف آنها در کودکان باعث بیش فعالی و بی قراری شده و در برخی مواقع باعث کاهش رشد و قدرت تمرکز آنها می شود.واکنش های آلرژیک در بزرگسالان و کاهش ضریب هوشی در کودکان نیز برخی دیگر از اثرات مضر این مواد شیمیایی هستند به همین دلیل مصرف برخی از آنها در بسیاری از کشورها ممنوع شده است.

 

کاربردهای رنگهای خوراکی

 

کاربردهای رنگهای خوراکی در کیک و شیرینی خانگی

امروزه تعداد کسانی که به هنر جذاب و خوشمزه پخت کیک و شیرینی در منزل علاقه دارند در حال افزایش است. این در حالی است که در اغلب موارد اطلاعات کافی درباره تناسب استفاده از رنگها و مورد استفاده هر نوع رنگ در جای خودش را نمی دانند. همین موضوع ممکن است سبب خراب شدن ظاهر کارشان شود. البته نباید فراموش کرد که استفاده غیر اصولی و زیاد از رنگ های خوراکی می تواند باعث بروز مشکلاتی نیز در زمینه سلامتی افراد شود. اما جای نگرانی نیست چرا که در ادامه خواهیم فهمید که چه نوع رنگی در کجا و به چه میزان باید استفاده شود.رنگ کردن خامه، فوندانت، شکلات مواردی هستند که رنگ های خوراکی در آنها استفاده می شوند.

رنگ کردن خامه : رنگهای ژله ای بهتر گزینه برای رنگ کردن خامه است که استفاده کنید. به این شکل که هنگامی که میخواهید خامه را هم بزنید مقداری رنگ با خلال دندان روی خامه بریزید تا به رنگ دلخواه برسد برای اینکار میتوانید از سه رنگ خوراکی زرد، آبی و قرمز را تهیه کنید تا از ترکیب سه رنگ گفته شده به دیگر رنگ های خوراکی برسید. شما از ترکیب زرد و قرمز به رنگ نارنجی، زرد و آبی به رنگ سبز و رنگ آبی و قرمز به رنگ بنفش دست پیدا خواهید کرد. برای رنگ کردن کیک خامه ای، خامه سفید را با رنگ قرمز کنید تا رنگ صورتی را درست کنید.

مطالعه  بررسی اصلی ترین تفاوت های تارت و پای

 

رنگ کردن فوندانت

رنگ کردن خمیر فوندانت

 

رنگ کردن فوندانت : رنگ کردن خمیر فوندانت یکی از سختترین کارها برای شماست استفاده از رنگ خوراکی برای رنگی کردن فوندانت کار سختی است و فقط باید از رنگ مصنوعی استفاده شود نه از رنگ طبیعی خوراکی . اگر از رنگ خوراکی برای رنگ کردن شیرینی و کیک استفاده کردید بهتر است از رنگ های خوراکی چون کاکائو، زعفران و غیره استفاده کنید. در ضمن سعی کنید از رنگ های بدون مارک و فله استفاده نکنید و فقط از رنگ های استاندارد و با مارک های معتبر برای رنگی کردن کیکی استفاده کنید. و در آخر امیدواریم که از مطالب گفته شده در مقاله نهایت استفاده را ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 1 =


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.