پای از قدیمی ترین دستورهای شیرینی پزی و تارت از محبوب ترین ها است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که تفاوت خمیر تارت و پای چیست؟ و چگونه می توان هر کدام را از دیگری تشخیص داد؟ تفاوت تارت و پای از سوالات متداولی است که هنگام تهیه پای یا تهیه تارت مطرح می شود. اگر چه پای و تارت از یک ریشه اند اما تفاوت تارت و پای قابل ملاحظه است. اگر شما هم چند بار با این سوال مهم برخورد کرده اید و هیچ وقت جواب کاملی برای پاسخ به آن نیافته اید، مطالعه ی این مقاله را به شما توصیه می کنیم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

تفاوت خمیر تارت و پای چیست؟

تفاوت خمیر تارت و پای چیست؟

 

پای چیست ؟

ریشه پای بسیار بسیار قدیمی است و به دلیل ساختار فرها در قدیم به وجود آمده است. فرهای قدیمی در واقع تنورهایی از جنس گِل بودند که در انتهای آن ها آتش روشن می کردند و روی آن صفحه ای برای پخت نان و غذا قرار می دادند. پختن گوشت روی این صفحات، گوشت را خشک می کرد و طعم سوختگی به آن می داد. این مشکل را ابتدا با قرار دادن گوشت میان برگ ها حل کردند. اما با گذشت زمان آشپزها به این نتیجه رسیدند که برای جلوگیری از سوختگی گوشت می توانند آن را در مخلوط آرد و آب قرار دهند تا آب گوشت هم از بین نرود. خمیر پای راه حلی برای پخت غذا بود. ابتدا خمیر پای بسیار ضخیم بود و صرفا نقش محافظ را داشت. بعد از اتمام پخت خمیر را باز می کردند، مواد داخلش را می خوردند و یا از خمیر برای غلیظ کردن سوپ استفاده می کردند. مهم ترین تفاوت تارت و پای نیز در نوع خمیر آن هاست.

 

 شیرینی پای

شیرینی پای

 

تارت چیست ؟

تارت یک شیرینی بین‌المللی است که کمتر کسی پیدا می‌شود که به آن رغبتی نشان ندهد. این شیرینی از دو بخش نان تارت و مواد داخل تارت که روی آن ریخته می شوند تشکیل می شود. در واقع روی تارت ها باز است و مواد داخل تارت ممکن است شیرین باشد، مانند انواع میوه که برای روی تارت از آن استفاده می شود و می توان با آن ها انواع تارت میوه ای درست کرد. همچنین برای تهیه مواد داخل تارت می توان از انواع غذا استفاده کرد و برای مثال تارت الویه درست کرد. درست کردن انواع تارت بسته به نوع طعم نان تارت دارد. نان تارت به دو دسته نان تارت شور (تارت نمکی) یا تارت غذایی و نان تارت شیرین دسته بندی می شود. تارت های مربایی نیز از تارهای پر طرفدار هستند که مواد داخل تارت با مربا پر می شود.

مطالعه  تفاوت شکر قهوه ای و شکر سفید در چیست؟

انواع تارت

همانطور که گفته شد تارت انواع مختلف دارد و بسته به سلیقه می توان انواع تارت درست کرد. تارت میوه ای ، تارت شکلاتی ، تارت مربا ، تارت غذایی و تارت سبزیجات از انواع تارت هستند که تنها طرز تهیه مواد داخل تارت با هم متفاوت است. همچنین در میان انواع تارت طرز تهیه کرم تارت نیز با هم متفاوت است. گاه از کاسترد برای کرم تارت استفاده می شود و گاه از ژله.

 

انواع تارت

انواع تارت

 

تفاوت تارت و پای

اولین تفاوت تارت و پای در قدمت آن هاست. قدمت پای بیشتر از تارت بوده و برای همه اقشار مردم استفاده می شده است. درحالی که طرز تهیه تارت حدود دویست سال است که به وجود آمده است. هرچند تارت ظاهر زیباتری نسبت به پای دارد اما هر دو با مواد غذایی پر می شوند و به عنوان دسر سرو می شوند. دستور و طرز تهیه تارت بیشتر در دسته پخت شیرینی و دسر به کار برده می شود. همچنین در هنگام آماده سازی پای، دو لایه از خمیر مورد نیاز خواهد بود. چرا که مواد میانی درون آن قرار می گیرند.

در حقیقت کف و بالای ظرف قالب پای، باید با خمیر پوشانده شود. در صورتی که خمیر تارت تنها در بخش زیرین یا همان کف ظرف پهن می شود. به همین دلیل هم مواد داخل پای اغلب به شکل کامل ممکن است قابل تشخیص نباشند. اما در مورد تارت ها قضیه فرق می کند و به نوعی خمیر تارت با شما دوست است! و اجازه ی دیده شدن محتویات بالایی خود را به افراد خواهد داد. تفاوتی هم ندارد که چه نوع تارت قرار است تهیه شود. در هر دو صورت مواد قابل مشاهده خواهند بود.

مطالعه  دانستنی های روغن قنادی در شیرینی پزی

تفاوت قالب‌های تارت با قالب پای

قالب‌های تارت و قالب‌های پای از نظر ظاهری دارای تفاوت‌های بسیاری هستند. به عنوان مثال قالب‌های تارت دیواره‌های شیاردار و عمودی شکل‌تری در مقایسه با قالب‌های پای دارند. قالب‌های تارت معمولا از جنس فلز بوده و دارای عمق کمتری هستند. این قالب‌ها برای تهیه انواع شیرینی مناسب هستند و به دو دسته قالب کف ثابت و قالب کف متحرک تقسیم‌بندی می‌شود. از این قالب‌ها می‌توانید برای تهیه دسرهای عصرانه، کیک‌های میوه‌ای و باقلوا نیز استفاده کنید.

 


مشاهده و خرید انواع قالب های تارت


 

همانطور که گفته شد، قالب‌های تارت به شکل‌های مختلفی مستطیلی، مربع و گرد موجود هستند اما قالب پای تنها به شکل گرد در دسترس است. برای درست کردن تارت می‌توان از رینگ استفاده کرد اما پای را حتما باید در قالب مناسب درست کرد. قالب پای عمیق‌تر بوده و دیواره‌های مخروطی شکل دارد و اغلب از جنس پیرکس، چدن، فلز و سرامیک درست می‌شوند و سایزهای متنوعی دارد. بر این اساس تنوع قالب پای نسبت به قالب تارت بیشتر است. شما می‌توانید از این قالب‌ها برای تهیه انواع تارت، پیتزا، نان و غیره استفاده کنید.

تفاوت قالب‌های تارت با قالب پای

تفاوت قالب‌های تارت با قالب پای

 

اهمیت تفاوت خمیر تارت و پای در طعم آن ها

یکی از مواردی که تفاوت خمیر تارت و پای را حائز اهمیت نموده است، مربوط به وجود تنوع در طعم خمیر تارت است. در طرز تهیه خمیر پای روغن قنادی (یا در برخی موارد کره) را با آرد و کمی مایع (آب یا شیر) مخلوط می کنند ولی خمیر به خورد آرد نمی رود زیرا باید سرد سرد باشد. اما در طرز تهیه خمیر تارت آرد با کره کاملا مخلوط می شود ، بافت یکدست پیدا می کند و مانند بیسکویت می شود. خمیر تارت شکننده تر و تردتر از خمیر پای است و وقتی چنگال را داخل آن می کنید کمی خرد می شود.

مطالعه  بهترین لوازم قنادی اصفهان

طرز تهیه خمیر تارت یک نوع است و تنها نسبت استفاده از مواد اولیه آن متفاوت است. در حالی که طرز تهیه خمیر تارت و رسپی های آن متنوع تر است. برای مثال برخی در طرز تهیه خمیر تارت از تخم مرغ کامل ، برخی از زرده و برخی دیگر تنها از سفیده تخم مرغ استفاده می کنند. همچنین خمیر تارت در دو نوع نان تارت شور و نان تارت شیرین تهیه می شود در صورتی که خمیر پای همانطور که گفته شد تنها در نسبت مواد متفاوت است و نباید ورز داده شود زیرا باعث سفت شدن و لاستیکی شدن خمیر می شود.

سخن پایانی

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که تفاوت خمیر تارت و پای چیست؟ و چگونه می توان هر کدام را از دیگری تشخیص داد؟ پای از قدیمی ترین دستورهای دنیای شیرینی پزی و تارت از محبوب ترین ها است. در این مقاله تفاوت تارت و پای و اهمیت تفاوت خمیر در طعم آن ها را گفتیم. تارت ها و پای ها از خوراکی های مورد علاقه همه سنین است. از اینکه تا پایان مقاله  همراه فروشگاه بهگز بودید، بسیار خرسندیم و امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. برای آشنایی با ما و انواع خدمات ارائه شده توسط بهگز می توانید ما را در اینستاگرام دنبال نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + دوازده =


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.