شکر یکی از مواد بسیار مهم در رژیم غذایی است. خیلی از افراد در روزانه از این مواد استفاده می کنند. این مواد شیرین و خوشمزه در بسیاری از غذاها مانند پخت شیرینی، کیک، مربا و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده کالری بالایی دارد و ممکن است برای سلامتی بسیاری از افراد مضر باشد. شکر در دو مدل سفید و قهوه ای در بازار موجود می باشد. در این مقاله بهگز در این مقاله قصد دارد، شما را با انواع شکر ها و تفاوت آنان شما را آشنا نماید، تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

شکر چیست؟

شکر یکی از شیرین کننده های غذا و نوشیدنی ها می باشد. این ماده در اکثر خانه ها مورد استفاده قرار می گیرد. شکر ها را از گیاهانی مانند نیشکر یا چفندر قند می گیرند. این که از کدام یک شکر تهیه شود، فرقی ندارد. زیرا طی فرایندی به شکر سفید یا قهوه ای تبدیل می شوند.

شکر سفید

شکر سفید

انواع شکر سفید

  • شکر گرانول که برای نوشیدنی های گرم و پخت و پز مناسب است.
  • شکر زیر یا کستر برای دسر ها مورد استفاده قرار می گیرد.
  • شکر میوه به صورت کریستال های ریز و یکدست که برای ترکیب های خشک، دسر پودینگ و پودرهای نوشیدنی استفاده می کنند.
  • پودر قند که با نام شکر قنادی شناخته می شود، شکری ریز که برای شیرینی، بستنی و خامه استفاده می شود.

انواع شکر قهوه ای

  • شکر قهوه ای روشن که برای نان، شیرینی ها و سس ها استفاده می کنند.
  • شکر قهوه ای تیره برای پخت شیرینی های زنجبیلی؛ لوبیا پخته و غذا های کبابی مورد استفاده می شود.
  • شکر سرخ از نیشکر تصفیه نشده به دست می آید، از شکر قهوه ای معمولی کمی درست تر و چسبناک تر بوده است.
  • شکر توربینادو به رنگ بورتر و دارای طعم و عطر ملایمی می باشد.
شکر قهوه ای

شکر قهوه ای

 کدام شکر سفید یا شکر قهوه ای؟

شکر قهوه ای برای بدن بسیار مفید بوده، ولی خیلی از افراد شکر سفید را به عنوان سم سفید می شناسند. زیرا شکر قهوه ای عاری از هر گونه مواد شیمیایی بوده و به دلیل ترکیب مفید برای بانوان در دوران قائدگی می تواند مناسب باشد. این مدل شکر برای نرم شدن پوست و از بین بردن کثیفی و سلول های مرده پوست بسیار مناسب است. یکی از سوالات متداول این است که آیا پخت شیرینی با شکر قهوه خوب می شود یا نه؟

مطالعه  طرز تهیه نان بیگل با طعمی خوشمزه

این که شما کدام شکر را انتخاب کنید بستگی به سلیقه و ذائقه شما دارد. زیرا هر کدام از این شکر ها طعم و رنگ متفاوتی دارند. در ادامه ویژگی و مقایسه ای بین دو شکر انجام می دهیم:

  • رنگ و مزه شکر قهوه ای و سفید

شکر قهوه ای از شکر سفید تیره تر است و رنگ آن متمایل به قهوه ای است. برای همین از شکر قهوه ای در مواد غذایی که رنگ تیره دارند استفاده می کنند. مزه شکر قهوه ای شبیه تافی بوده برای همین در اکثر مواقع در شکلات ها و کلوچه ها مورد استفاده قرار می گیرد. شکر سفید طعمی شیرین و مایل به خنثی دارد. همین امر باعث استفاده در بسیاری از مواد غذایی، خوراکی ها و نوشیدنی ها شده است.

لازم به ذکر است رطوبت شکر قهوه ای از شکر سفید بیشتر بوده و این امر باعث شده نگذارد مواد زیاد پف کند و حالت نرم و خمیری به خود می گیرد. برای همین از شکر قهوه ای در موادی که نیاز به حالت ژله ای و خمیری دارد، استفاده نمایید.

  • ارزش غذایی شکر سفید و شکر قهوه ای

از نظر ارزش غذایی و سلامتی بسیاری در مورد ضرر و ارزش غذایی بالا شکر قهوه ای صحبت می کنند. ولی باید بگوییم این دو شکر تفاوت چندانی از نظر غذایی ندارند. شکر قهوه ای متشکل از کلسیم، آهن، پتاسیم بیشتری از سفید و مواد معدنی و کالری (بسیار ناچیز است) کمتری از آن برخوردار است.

  • تفاوت های پخت و پز با شکر قهوه ای و سفید

شکر به غذا و خوراکی ها طعم، شکل، رنگ و… می تواند اضافه نماید. استفاده زیادی آن در غذا تاثیرات منفی ایجاد می کند. بستگی به موادی که درست می کنید، خیلی در انتخاب شکر موثر است. زیرا استفاده از هر کدام از شکر ها در نتیجه کار تاثیر می گذارد.

شکر قهوه ای و سفید

شکر قهوه ای و سفید

قیمت شکر قهوه ای و سفید

قبلا ذکر کردیم در چه موارد باید از شکر قهوه ای استفاده نماییم. ولی شکر سفید استفاده بیشتری در زندگی روزمره ما دارد و چون از نظر ارزش غذایی تفاوت چندانی با هم ندارند. ولی باید بگوییم که از نظر قیمت شکر قهوه ای دو برابر شکر سفید است.

مطالعه  راهکارهایی برای داشتن سفارشات عمده کیک و شیرینی

کدام شکر را بخریم، شکر سفید یا شکر قهوه ای؟

کاربرد و تفاوت هر کدام از شکر ها را ذکر کرده ایم ولی این که کدام شکر را تهیه نمایید این موضوع کاملا سلیقه ای و مناسب با نیازتان می باشد. بهگز در این مقاله موارد مورد نیاز برای خرید شکر ذکر کرده است.

به جای شکر از چی استفاده کنیم؟

بهترین جایگزین برای شکر که هم داری ارزش غذایی یکسان باشد، هم دارای طعم و مزه مشابه می توان به استویا، زایلیتول، اریتریتول، میوه های له شده در پخت مثل موز یا سس سیب…

باید بدانیم شکر قهوه ای، رژیم نیست. اگر به این منظور می خواهیم از آن استفاده نماییم. باید بگوییم که کاملا اشتباه است. زیرا ارزش غذایی هر دو شکر شبیه هم است، و بسیار تفاوت ناچیزی دارد. باید هر کدام از این شکر ها را در جایگاه مناسب خود استفاده نمایید. طعم و رنگ شکر سفید و قهوه ای به گونه ای است، که اگر جای هم مورد استفاده قرار بگیرد، مزه غذا و مواد خوراکی را تغییر خواهد داد. در این مقاله بهگز در مورد انواع شکر ها و تفاوت بین شکر قهوه ای و شکر سفید صحبت کرده است. برای آشنایی با ما می توانید اینستاگرام بهگز را دنبال نمایید.

یک نظر در “تفاوت شکر قهوه ای و شکر سفید در چیست؟

  1. فلور حسینی گفت:

    چقدر جالبه که یک تفاوت رنگ در شکر چه تفاوتهای فاحشی ایجاد میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 2 =


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.