کیک عروسی یا کیک عقد و نامزدی و یا حتی کیک تولد یکی از مهم ترین و البته خوشمزه ترین قسمت های مراسم هاست و انتخاب ظاهر و البته طعم و مزه آن برای میزبان اهمیت زیادی دارد و باید توجه و دقت لازم را به خرج دهید تا بتوانید این بخش از جشن عروسی تان را به بهترین شکل ممکن برگزار کنید. در گذشته کیک های عروسی عموما فقط خامه ای و به صورت چند طبقه با شکل هندسی گرد تهیه می شده است. اما امروزه کیک های عروسی در انواع شکل های هندسی و طبق سلیقه عروس می تواند یک طبقه تا چند طبقه باشند. همچنین انواع دکورهای فانتزی را می توان با استفاده از فوندانت و لوازم قنادی پیشرفته‌ی امروزی برای کیک عروس اجرا کرد. در این مقاله به تاریخچه کیک عروسی و فرهنگ‌های آن و همین‌طور ایده های پر کاربرد تزیین کیک عروسی و عقد می‌پردازیم.

 

کیک عروسی

کیک عروسی

تاریخچه کیک عروسی

تاریخچه کیک عروسی به زمان امپراتوری روم در حدود 400 سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. در ابتدا در مراسم عروسی نوعی نان تهیه می‌شد که به مرور زمان به شیرینی آن افزوده شد. در 100 سال پیش از میلاد ابتدا یک تکهٔ سفت نان شیرین یا کیک میوه توسط داماد خورده می‌شد و باقیماندهٔ آن خورد شده و بر سر عروس ریخته می‌شد. این رسم امروزه به صورت بریدن کیک و در دهان گذاشتن آن توسط عروس و داماد تبدیل شده‌است.

کیک عروسی امروزی در قرن هفده در کشور بریتانیا به وجود آمد و با استفاده از خمیر فوندانت آن را با روش‌های گوناگونی تزیین می‌کردند و به‌مرور زمان این کیک بین مردم همه‌گیر و محبوب‌تر شد تا اینکه ملکه ویکتوریا در مراسم عروسی خودش کیکی با سی و شش سانتی مترعمق، 2٫8 متر عرض و 2٫2 متر ارتفاع به‌صورت چندطبقه و بسیار مجلل درست کرد تا این کیک نمونه‌ای از کیک‌های عروسی امروزی باشد که با توجه به کسی که این نوع کیک را ابداً کرد نام این سبک از کیک را کیک عروسی ویکتوریایی گذاشتند.

مطالعه  تزیین کیک و شیرینی با ورق طلا خوراکی

پیش از انقلاب کبیر فرانسه با توجه به علاقه شدید ملکه به شیرینی و کیک بسیار این کشور در این زمینه پیشرفت داشت. کیک‌های عروسی که با سبک فرانسوی تهیه می شود با سبک بریتانیایی تفاوت‌های زیادی دارد. از انواع کیک‌های عروسی که فرانسویان تهیه می‌کنند کروکموش است که کیک عروسی سنتی محسوب می‌شود که از تعداد زیادی نان خامه‌ای که با کارامل پوشیده شده که به شکل هرمی چیده شده تشکیل می‌شود البته امروزه با توجه به اینکه آماده‌سازی و نگهداری این کیک سنتی سخت است. دست به انتخاب کیک لایه‌ای می‌زنند که آن را به‌عنوان کیک پایه و کیک کروکموش کوچکی را بر روی آن به‌عنوان تزیین قرار می‌دهند.

 

ایده های جذاب برای تزئین کیک عروسی و عقد

ایده تزئین کیک

ایده تزئین کیک

کیک‌های فوندانتی

در این نوع از کیک ها کیک فیلینگ گذاری شده با استفاده از گاناش و یا باترکریم آسترکشی میشود و روی کیک گاناش کشی شده با فوندانت روکشی یا دورکشی می شود. مزیت این روش در این است که حمل آن آسانتر بوده و مدت زمان بیشتری می تواند در محیط آزاد باشد. در حالی که مثلا کیک خامه ای ممکن است در فضای گرم آب شده و خراب شود. همچنین بر روی کیک های فوندانتی انواع دکورها قابل اجرا است که در زیر چند نمونه از آن به شما پیشنهاد داده می شود:

گیپور خوراکی

  • استفاده از انواع مالدها و کاترهای فشاری که در شکل های متنوعی در بازار موجود هستند وکار با آنها بسیار آسان است.
  • گل‌های خوراکی که می‌توان با رایس پیپر، ویفرپیپر و فوندانت تهیه کرد.
  • استفاده از انواع تکسچر و استنسیل که مستلزم این است که طریقه تهیه و استفاده از رویال آیسینگ را بدانید.
  • استفاده از ورق طلا و ورق نقره که اگر به صورت حرفه‌ای استفاده شود می‌تواند جلوه با شکوهی به کیک بدهد.
  • ساخت انواع تاپرهای فوندانتی: تزئینات فوندانتی دستساز میتواند کیک را بسیار متفاوت و خاص نشان دهد و کاملا سفارشی و منحصر بفرد باشد. انواع تاپرهای فوندانتی و مجسمه‌های فوندانتی با استراکچر و یا بدون استراکچر را می توان با استفاده از فوندانت اجرا کرد.
  • توری‌های خوراکی که با استفاده از تکنیک کالیگرافی می‌توان ساخت.
مطالعه  6 تکنیک تزیین کیک که باید بدانید

 

کیک‌های فوندانتی

کیک‌های فوندانتی

کیک عروسی عریان

یکی از جدیدترین و جالب ترین تزیینات برای کیک عروسی که ابتدا از اروپا شروع شده و امروزه در ایران هم بسیار پرطرفدار است کیک عریان است. این نوع از دیزاین کیک بسیار آسان بوده در عین اینکه بسیار چشم نواز است. در تزئین کیک به صورت عریان دیواره ی کیک خامه کشی کامل نشده و فقط یک آسترکشی نامرتب و خیلی کم به کار می رود به صورتی که خود کیک در بعضی قسمت های دیواره دیده می شود. سپس روی کیک آسترکشی شده را با انواع گل طبیعی و یا دست ساز می توانید تزئین کنید.

کیک‌های خامه‌ای

کیک‌های خامه‌ای از قدیمی‌ترین انواع کیک‌های عروسی هستند و می توانند به صورت چند طبقه تهیه شوند دیواره‌ی کیک فیلینگ گذاری شده به صورت کامل خامه کشی می شود و سپس تزئینات روی آن اجرا می شود. می‌توانید از انواع گل‌های طبیعی، روبان‌ها، مرواریدهای خوراکی و تاپرهای غیر فوندانتی استفاده کنید. در کیک‌های خامه‌ای نباید از دکورهای فوندانتی و یا سایر دکورهای خوراکی که می‌توانند بر اثر تماس با خامه حل شده و تغییر رنگ یا شکل دهند استفاده کرد. همچنین می توانید با استفاده از رنگ‌های ژله‌ای مجاز خوراکی خامه رنگی تهیه کنید که در خامه کشی دور کیک منظره‌ی جذاب‌تری را برای شما ایجاد کند.

کیک با گل های طبیعی یا مصنوعی

یکی از انواع روش های جالب برای دیزاین کیک عروسی استفاده از گل های طبیعی است و شما می توانید برای این مدل تزئین از گل های طبیعی نظیر گل رز و گل میخک و گل ارکیده و گل شیپوری و گل داوودی و … استفاده کنید. برای تزئین کیک جشن عروسی با گل های رنگ می توانید گل ها را در بین فاصله طبقات کیک عروسی قرار دهید همچنین قرار دادن گل ها به صورت آبشاری روی کیک یکی دیگر از انواع روش های خلاقانه و جالب است. برای اینکه دیزایین کیک عروسیتان فانتزی و خاص به نظر برسد بهتر است گل ها در رنگ های مکمل و یا متضاد را انتخاب کنید سپس آن ها را به صورت آبشاری روی کیک قرار دهید. برای تزئین کیک با گل همچنین می توانید از گل های مصنوعی که با کمک خمیر فوندانت و … ساخته می شوند استفاده کنید که این مدل تزئین زیبایی و جذابیت خاص خودش را دارد.

مطالعه  تزیین کیک تولد دخترانه بدون خامه

 

کیک با گل های طبیعی

کیک با گل های طبیعی

سخن پایانی

برای تزیین کیک عروسی و تزئین کیک سالگرد ازدواج ایده های خلاقانه زیادی وجود دارد و شما می توانید با کمک این ایده ها کیک عروسی را به زیباترین شکل ممکن تزئین کنید.در این مقاله از بهگز به تاریخچه کیک عروسی و فرهنگ‌های آن و همین‌طور ایده های پر کاربرد تزیین کیک عروسی و عقد پرداخته شد. امیدواریم که مورد توجه و استفاده قرار بگیرد و چنانچه ایده، نظر و پیشنهادی داشتید می توانید با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. همچنین پیشنهاد می کنیم ما را در اینستاگرام بهگز دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + چهار =


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.