نان خامه‌ای (Profiterole) یکی از انواع شیرینی های بسیار پرطرفدار و خوشمزه ایرانی است که در دسته بندی شیرینی های تَر قرار می گیرد. این شیرینی محبوب به دلیل شباهتی که به نارنجک دارد با نام شیرینی نارنجکی هم شناخته می شود. خمیر نان خامه ای به شکل توپ شکل داد می‌شود و داخل آن از خامه فرم گرفته، کرم کاستارد و بستنی پر می‌شود. تهیه نان خامه ای در منزل خیلی راحت‌تر از چیزی است که تصور می‌کنید و به آسانی می‌توانید این شیرینی خوشمزه را در مدت زمانی کمتر از یک ساعت آماده کنید. در این مقاله از بخش دستور پخت کیک و شیرینی بهگز، طرز تهیه نان خامه ای خانگی به سبک قنادی‌ها را به شما آموزش میدهیم.

 

شیرینی نان خامه ای

شیرینی نان خامه ای

مواد لازم برای تهیه نان خامه ای

  • تخم مرغ 4 عدد
  • کره 50 گرم
  • آب نصف لیوان یا 200 میلی لیتر
  • شکر 1/2 قاشق مربا خوری
  • وانیل 1/2 قاشق مربا خوری
  • بکینگ پودر 1/2 قاشق مربا خوری
  • آرد 1 پیمانه (125 گرم)

طرز تهیه نان خامه ای خانگی

برای تهیه نان خامه ای خوشمزه ابتدای کار آب و کره و شکر داخل یک قابلمه مناسب و جادار می ریزیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا کره آب شود و شروع به جوش زدن های ریز کند. زمانی که آب به نقطه جوش رسید و چند جوش ریز زد حرارت را کم می کنیم و تمام آرد را به یکباره اضافه کنید. در حد 2 الی 3 دقیقه خمیر را روی حرارت ملایم مخلوط می کنیم تا خمیر شکل بگیرد و مثل حلوا در ظرف جمع شود. اگر روی حرارت زیاد خمیر را مخلوط کنید احتمال ترک خوردن شیرینی ها پس از پخت زیاد می شود.

مطالعه  طرز تهیه نان شیرمال خانگی

بعد از چند ثانیه از روی حرارت برداشته و در ادامه خمیر را در کاسه ای بزرگ قرار می دهیم تا خمیر از دما بیفتد و خنک شود (خمیر نه خیلی سرد شود چون دیر تخم مرغ در آن حل می شود و نه گرم باشد که تخم مرغ ها پخته شوند) دقت کنید آرد از قبل 1 الی 2 بار الک شده باشد. در ظرف دیگری تخم مرغ ها را با همزن دستی یا همزن برقی هم بزنید به طوری که از لختی در بیاید. در ۴ مرحله تخم مرغ ها را به خمیر نان خامه ای اضافه کنید. هر تخم مرغ را که به خمیر اضافه کردیم حدود یک دقیقه خمیر را با همزن خوب مخلوط می کنیم تا کاملا با خمیر یکدست شود و خمیر حالت تکه تکه نداشته باشد.

در مرحله آخر هم زدن خمیر هم بیکینگ پودر و وانیل را اضافه کنید تا هم خمیر کمی پف کند و هم بوی بد تخم مرغ از خمیر گرفته شود. فر را از 15 دقیقه قبل با دمای 200 درجه سانتیگراد گرم کنید. کف سینی فر کاغذ روغنی بگذارید و با چند قطره روغن چرب کنید. با کمک قاشق به اندازه یک توپ پینگ پونگ، کم یا بیش، خمیر بردارید و در سینی بگذارید. همچنین می‌توانید از قیف پارچه ای و ماسوره شکوفه برای یکسان شدن شکل نون خامه ای‌ها استفاده کنید.

 

طرز تهیه نان خامه ای

طرز تهیه نان خامه ای

نان خامه‌ای ها را برای 15 دقیقه درون فر با دمای 200 درجه سانتیگراد قرار دهید. بعد 15 دقیقه درجه فر را 175 درجه سانتیگراد کنید و بگذارید برای 10 الی 15 دقیقه دیگر بپزد و رنگ نان خامه‌ای طلایی شود. پوسته نان خامه ای آماده شده را روی سینی یا توری خنک کننده بگذارید تا خنک شوند. هنگامی که نون خامه ای سرد شد ته آن را سوراخ کنید و خامه فرم گرفته را با یک ماسوره شیرینی پزی تزریق خامه وارد آن کنید.

مطالعه  چگونه در خانه کیک روز مادرخوشمزه بپزیم؟

علت پف نکردن نان خامه ای

اگر نان خامه‌ای که درست کردید پف نکرده و داخل آن به شکر خمیری است و خوب پخته نشده احتمالا هنگام حرارت دادن خمیر روی گاز آب موجود در آن کاملا تبخیر نشده است. آب خمیر بعد از حرارت دادن روی گاز باید کاملا تبخیر شده و وسط ظرف جمع شود. همچنین پخت نان خامه‌ای در فر دو مرحله دارد. در مرحله اول نان خامه‌ای ها را برای 15 دقیقه درون فر با دمای 200 درجه سانتیگراد قرار دهید. بعد 15 دقیقه درجه فر را 175 درجه سانتیگراد کنید و بگذارید برای 10 الی 15 دقیقه دیگر بپزد و رنگ نان خامه‌ای طلایی شود.

نکات مهم در تهیه این شیرینی محبوب

  • حین اضافه کردن تخم مرغ مرتب خمیر را با همزن هم بزنید.
  • وقتی که خمیر یکدست شد و کمی حالت چسبناک به خودش گرفت و نه خیلی سفت بود و نه خیلی شل و وارفته، وانیل و بیکینگ پودر را به خمیر اضافه کنید.
  • فاصله بین نان خامه‌ای‌ها درون سینی فر نباید کم باشد چون نان خامه‌ای پف می‌کند و باید جای کافی داشته باشد.
  • بعد از پخت بلافاصله از فر خارج نکنید و در فر ابتدا باز و برای 10 دقیقه بگذارید تا داخل فر بماند زیرا اگر یهو خارج شود ممکن است پف آن بخوابد.
  • می توانید روی نان خامه ای در انتها و برای تزئین کمی شکلات ذوب شده بریزید.
  • شما می توانید نان خامه را در فر دست ساز به روی گاز نیز تهیه کنید ولی دقت کنید زمان بیشتری باید برای پخت بگذارید.
تزئین نان خامه ای

تزئین نان خامه ای

سخن پایانی

نان خامه ای یا شیرینی نارنجکی یکی از شیرینی های پرطرفدار است که حالتی توپی شکل دارد. برای آماده سازی آن ابتدا خمیر نان خامه ای را تهیه کرده و پس از پخته و سرد شدن، درون آن را با خامه فرم داده شده، بستنی، حلوا، کارامل و یا کاستارد پر می‌کنند. برای تزیین این شیرینی نیز می‌توانید از پودر قند، سس کارامل یا سس شکلاتی استفاده نمود. همچنین برای اطمینان از کیفیت نان خامه ای می‌توان آن را به آسانی و طبق سلیقه خود در منزل حاضر کنید. برای این که نان خامه ای عالی و بازاری داشته باشید، کافی است تمام نکات تهیه آن را در این دستور به درستی اجرا نمایید. درست کردن شیرینی در منزل یک هنر است. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. برای آشنایی با ما و انواع خدمات ارائه شده توسط بهگز می توانید ما را در اینستاگرام دنبال نماید.

مطالعه  طرز تهیه کیک خیس شکلاتی با سس شکلات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 14 =


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.