خمیر فوندانت چیست؟

آیا میدانیدخمیر فوندانت چیست؟ فوندانت یک خمیر ضخیم است که از آب و قند ساخته شده است. فوندانت ها اغلب رنگی و طعم دار هستند. به طور معمول برای یک کیک مجلل تهیه می شود. از مزیت ویژه فوندانت می توان به رنگ پذیری و شکل دهی آسان و همچنین ماندگاری طولانی در مقابل فاسد شدن اشاره کرد. در ایران، چند سالی استفاده از این مواد گسترش فراوانی پیدا کرده. در این مقاله قصد داریم اطلاعات جامع و مفیدی درباره اینکه خمیر فوندانت چیست؟ و مواد تشکیل دهنده و همچنین کاربرد آن را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم.

فوندانت یا آیسینگ فوندانت چیست ؟

آیسینگ فوندانت، که معمولا فوندانت نیز نامیده می‌شود، یک آیسینگ خوراکی روی کیک و شیرینی است که برای تزئین، شکل دادن و مجسمه‌ سازی با کیک و شیرینی استفاده می‌شود. فوندانت از آب، قند، ژلاتین و گلیسرول ساخته می‌شود و بافت آن با سایر موارد آیسینگ متفاوت است.جنس فوندانت، برخلاف آیسینگ های دیگر، سفت است و به گِل سفال سخت شباهت دارد، درحالیکه فوندانت مایع بشکل مایعی غلیظ (مثل عسل) است.

 

خمیر فوندانت چیست؟

آیسینگ فوندانت

انواع فوندانت چیست؟

انواع فوندانت را به لحاظ ویژگی های فیزیکی میتوان به دسته های زیر تقسیم کرد :

فوندانت مایع

فوندانت مایع، ترکیبی کِرِم مانند است که برای پر کردن داخل یا پوشش دادن کیک، شیرینی،‌ نبات یا آب‌ نبات استفاده می‌شود. ساده‌ترین فوندانت از شکر و آب ساخته می‌شود که با ژلاتین و گلیسرین تثبیت شده‌ است. و تا مرحله‌ای پخته می‌شود که بصورت توپ نرمی درآید و سپس کمی سرد می‌شود و مخلوط می‌شود یا زده می‌شود تا هوا با آن مخلوط شود، تا وقتی که به توده‌ای کدر با بافتی کِرِمی تبدیل شود. گاهی بعنوان طعم‌دهنده لیمو یا وانیل به آن اضافه می‌شود. سایر مواد طعم دهنده و مواد رنگ‌دهنده مختلف نیز استفاده می‌شوند.

مطالعه  معرفی ابزارهای کار با خمیر فوندانت

فوندانت خمیری

خمیر فوندانت، فوندانت آیسینگ (تزیین کیک)، یا پتینیس (که با مواد آن با فوندانت مایع تفاوت دارد) معمولا برای تزئین کیکهای تولد و عروسی استفاده می‌شود. هرچند عموما کیک‌های عروسی با خمیربادام (معروف به مارسبان) و رویال آیسینگ ساخته می‌شوند، اما بدلیل آلرژیهای رایج نسبت به مغزیات، فوندانت روز به روز رواج بیشتری می‌یابد، چون به کنجاله بادام نیاز ندارد.

 


مشاهده محصولات مواد اولیه قنادی


 

خمیر فوندانت با ژلاتین (یا آگار در دستورهای گیاهی) و گلیسرینی ساخته می‌شود که درجه غذایی دارد و قند را در حالت انعطاف‌پذیر حفظ می‌کند و ترکیبی خمیرمانند ایجاد می‌کند. همچین می‌تواند با استفاده از پودر قند و مارشمالوی مذاب ساخته شود. خمیر فوندانت مانند خمیر سختی که پای را می‌پوشاند باز شده و برای پوشاندن کیک استفاده می‌شود.

خمیر فوندانت تجاری که در دمای اتاق پایدار است عمدتا از شکر و روغن هیدروژنه ساخته می‌شود. اما، فرمولاسیونهای متفاوتی برای فوندانتی وجود دارد که در دمای معمول پایدار است و مواد اولیه دیگری مثل قند، صمغ سلولز و آب را شامل می‌شوند.

فوندانت مجسمه سازی

فوندانت مجسمه‌ سازی مشابه خمیر فوندانت است اما قوام سخت‌تری دارد، که باعث می‌شود به ترکیب خوبی برای مجسمه‌ سازی تبدیل شودخمیر قند یا خمیر گام مشابه خمیر فوندانت است، اما نهایتا کاملا سخت می‌شود و بنابراین برای تزئینات کیک بزرگتر مثل شکل عروس و داماد، گلهای بزرگتر، و غیره استفاده می‌شود. مواد اولیهٔ خمیر قند عمدتا سفیده تخم مرغ و پودر قند هستند.

همه چیز درباره خمیر فوندانت

فوندانت مجسمه سازی

 

فرآیند تولید فوندانت

فوندانت مایع، از طریق اشباع کردن آب با ساکاروز (شکر) حاصل می‌شود. برای این کار، بیشتر از ۲ برابر آب، شکر در آب جوش باید حل شود. پس از انحلال ساکاروز، اگر محلول جایی بدون حرکت بماند تا سرد شود، قند، در محلول فوق‌ اشباع بصورت محلول باقی خواهد ماند تا اینکه تبلور آغاز شود.درحالتی که این محلول فوق‌ اشباع است، اگر دانه کریستالی (سوکروز حل نشده) به داخل مخلوط سقوط کند، یا اگر محلول بهم زده شود، سوکروز محلول به کریستال تبدیل می‌شود که کریستالهای تُردِ بزرگی ایجاد می‌کند.

مطالعه  راهنمای خرید کپسول یا قالب کیک مافین

اما، اگر محلول بی‌حرکت بماند تا سرد شود، و سپس به شدت بهم زده شود.کریستالهای کوچک (همان نبات های کوچک) بسیار زیادی ایجاد می‌شوند که به ساخت فوندانت با بافتی نرم و یکنواخت منجر می‌شود. همچنین، در برخی موارد فوندانت را با مارشملو درست می کنند که فرآیند مشابهی طی می شود و طعم لطیف تری دارد.

 

همه چیز درباره خمیر فوندانت

فوندانت كيك و شيريني

 

استفاده از فوندانت در صنايع كيك و شيريني

  • دلایل اصلی گسترش کاربرد خمیر فوندانت همان ویژگی‌های آن است که عبارتند از:
    سفتی خمیر فوندانت : از ویژگی‌های فوندانت خميري، جنسي سفت (مانند گل سفالگري) دارد و براي شكل دادن و ايجاد طرح هاي فانتزي مناسب است.
  • قابلیت رنگ پذیری : همچنين قابليت رنگ پذيري دانه هابي بلور شكر و سفيد بودن پايه آن، مزيت بزرگي براي ايجاد جذابيت هاي بصري در ساخت كيك است. به شكلي كه تمام ابزار و قابليت هايي كه در ايجاد آثار هنري دستي در زمينه هايي مانند گل چيني يا خمير بازي قابل تعميم به شكل دهي خمير فوندانت است.
  • شکل پذیری خمیر فوندانت : در مقايسه با موادي مانند مارسبان (تركيب مغز بادام و شكر)، شكل پذيري بيشتر، عدم وجود طعم پايه آجيل و مشكل حساسيت برخي از مردم به آجيل ها، به مرور استفاده از فوندانت رواج بيشتري پيدا كرده.فوندانت را ميتوانيد از فروشگاه اینترنتی بهگز تهيه كنيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.