رولت خامه‌ای یا رول سوییسی یکی از انواع کیک و شیرینی ساده و خوشمزه است. حتی اگر طرف‌دار شیرینی‌های خامه‌ای نباشید، بدون شک حداقل یکبار آن را در زندگی خود امتحان کرده‌اید و مطمئن هستم که طعم آن هنوز هم زیر زبان شما است. این شیرینی خوشمزه هم مانند دیگر شیرینی های خامه ای نسبت به شیرینی های خشک در میان ایرانیان محبوبیت بیشتری دارند. به دلیل همین محبوبیت رولت خامه ای با دستورهای بسیار متنوعی تهیه می شود که از محبوب ترین دستورهای این شیرینی می توانی به رولت ساده، رولت شکلاتی، رولت نسکافه ای و … اشاره کرد. در این دستور طرز تهیه رولت خامه ای ساده را با شما عزیزان در میان می‌گذاریم. البته ما معمولاً رولت و نان خامه ای را در کنار هم سرو میکنیم. طرز تهیه نان خامه ای را هم برای شما در مطلب دیگری به طور مفصل توضیح داده ایم.

 

رولت خامه ای خانگی

رولت خامه ای خانگی

تاریخچه رولت خامه‌ای (رولت سوئیسی)

منشا پیدایش رولت خامه‌ای یا رولت سوئیسی هنوز هم مانند یک راز باقی مانده، اما این باور که این کیک در قرن نوزدهم اختراع شد تقریبا بین همه پذیرفته شده است. درباره منشا پیدایش رولت خامه‌ای، برخی‌ها معتقد هستند این شیرینی یا دسر خوشمزه الهام گرفته از دستورهای غذایی کشور اتریش است، برخی دیگر معتقدند رولت خامه‌ای یک دستور غذایی قدیمی انگلیسی است و برخی دیگر آن را متعلق به کشور آمریکا می‌دانند.

اولین مرجعی که نشانه‌هایی از رولت خامه‌ای دارد متعلق به نشریه Northern Farmer شهر Utica (شهری در ایالت نیویورک) است که در دسامبر سال 1852 به چاپ رسیده، در این نشریه از دسری به نام «ژله کیک» نام برده شده که بعد از پخت و هنگامی که داغ است روی آن ژله مالیده و سپس آن را رول می‌کنند و درون پارچه قرار داده و حین سرد شدن برش می‌زنند. از سال 1852 تا 1877 این کیک به نام‌های دیگری از جمله کیک ژله‌ای، رول ژله کیک، سوئیس رول و ژله رول نامیده شد.

مطالعه  نکات طلایی پخت کیک های اسفنجی

ریشه نام «رولت یا رول سوئیسی» ناشناخته است اما این نام اولین بار در سال 1856 در یک آگهی مربوط به فردی به نام «توماس ریچاردز» که در مجله بیرمنگام چاپ شده بوده به چشم می‌خورد. برخی‌ها معتقدند ریشه نام «رول سوئیسی» ممکن است به سال 1842 در انگلستان برسد. دستور پخت رولت سوئیسی نیز برای اولین بار در «کتاب آشپزی خانگی آمریکایی» سال 1872در میشیگان، ایالت متحده آمریکا منتشر شد.

در سال 1894 کتابی تحت عنوان The American Pastry Cook در شیکاگو منتشر شد که در آن دسری به نام «مخلوط ژل رول» معرفی شده بود و انواع آن شامل رولت سوئیسی، رولت ونیزی، رولت پاریسی، رولت شکلاتی، رولت ژله‌ای و رول‌های ژله‌ای تزئین شده، می‌شد.

مواد لازم برای تهیه رولت خامه‌ای

  • تخم مرغ: 2 عدد
  • آرد: 50 گرم
  • بیکینگ پودر: 1/2 قاشق چای خوری
  • شکر: 50 گرم
  • وانیل‏: 1/4 قاشق چای خوری
  • خامه‏ (قنادی یا فرم گرفته): به مقدار لازم

طرز تهیه رولت خامه ای

ابتدا در کاسه‌ای جداگانه تخم‌مرغ، وانیل، و شکر را مخلوط کنید و با همزن تا جایی که ترکیب آن‌ها زرد روشن و کشسان شود هم بزنید. روغن را اضافه و مخلوط کنید. سپس کم کم مخلوط آرد را به این ترکیب اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود. آرد و بکینگ پودر را مخلوط کرده و دو تا سه بار الک کنید ، سپس به مواد افزوده و با لیسک شیرینی پزی خوب مخلوط نمایید. تابه دو طرفه را با مقدار روغن چرب کنید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. مواد رولت را بریزید و صاف کنید. حرارت باید بسیار کم باشد. سپس 10 دقیقه یک طرف و 5 دقیقه طرف دوم را بپزید. بعد از پخت روی حوله نمناکی کاغذ روغنی شیرینی پزی بگذارید نان رولت را درون آن قرار داده و به آرامی رول کنید. بگذارید کنار تا سرد شود. سپس بازکرده خامه کشی کنید. میتوانید از انواع مغزها و موز و شکلات به دلخواه لای رولت بریزید و دوباره رول کنید. کاغذ روغنی را دور رولت بپیچیدو در یخچال بگذارید. رولت را می‌توانید با پودر قند، سس شکلات، ترافل، و یا انواع میوه‌های تازه تزئین، و با نوشیدنی‌های گرم سرو کنید.

مطالعه  طرز تهیه لاو کیک ایتالیایی خوشمزه برای عصرانه

 

طرز تهیه رولت خامه ای

طرز تهیه رولت خامه ای

نکات تکمیلی در مورد رولت خامه‌ای

  • در صورت تمایل می‌توانید به جای خامه از بستنی استفاده کنید. بستنی را برای مدتی داخل دمای اتاق قرار دهید تا نرم شود. سپس با قاشق آن را روی سطح کیک پخش کرده و کیک را رول کنید. رول را به مدت 3 ساعت داخل فریزر قرار دهید تا بستنی دوباره سفت شود. رولت کیک بستنی شما آماده است
  •  رولت خامه‌ ای را می‌توانید با انواع شکلات، مربا، و میوه‌های فصلی پر کرده و هر بار به شکلی جدید سرو کنید.
  •  برای استفاده از خامه قنادی آماده، چند دقیقه قبل آن را از فریزر خارج کنید. اجازه دهید فقط کمی یخ آن باز شود (نه این که شل شود) سپس با همزن برقی بزنید تا فرم بگیرد.

محبوب‌ترین انواع رولت خامه‌ای در ایران

رولت ساده، رولت شکلاتی و رولت نسکافه‌ای از محبوب‌ترین رولت‌هایی هستند که با ذائقه‌ی اکثر ما ایرانیان سازگارند و در منزل نیز به راحتی قابل تهیه می‌باشند. البته دستور تهیه انواع رولت تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند و هر شخص با توجه به سلیقه‌ی خود می‌تواند مواد طعم دهنده دلخواه را به خامه یا نان رولت اضافه نماید و از مواد مختلفی مانند خامه، انواع میوه، ژله، شکلات، میوه خشک، آجیل و … برای تزئین رولت استفاده کند.

 

رولت خامه ای بدون فر

رولت خامه ای بدون فر

سخن پایانی

رولت ها یکی از پر طرفدارترین شیرینی ها سنتی ایرانی می باشد که روش تهیه بسیار ساده ای دارد. رولت ها خامه ای و شکلاتی یکی از محبوب ترین رولت ها در دنیا هستند و برای پذیرایی و مهمانی گزینه بسیار خوبی هستند. شما می توانید طرز تهیه رولت فوری بدون فر را برای مهمانی و تولد ها تهیه کنید. اگر تمام نکات گفته شده را رعایت کنید یک رولت بی نظیر و درجه یک خواهید داشت. همچنین شما عزیزان می توانید در قسمت کامنت های این بخش سوالاتتان را بپرسید تا تیم بهگز به شما پاسخ دهند. در صورت تمایل می توانید با کلیک بر روی بخش ابزار شیرینی پزی لوازم مورد نیاز خود را تهیه کنید. پیشنهاد می کنیم ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

مطالعه  2 روش طرز تهیه بستنی خانگی خوشمزه

یک نظر در “طرز تهیه رولت خامه ای بدون فر

  1. عطیه شریعتمداری گفت:

    بسیار عالی……

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − یازده =


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.