کیک اسفنجی چیست ؟

مطمئناً تاکنون اسم کیک اسفنجی را زیاد شنیده‌اید و اسمش به گوشتان آشناست. در این مقاله سعی کردیم مختصر توضیحاتی درباره این کیک و نکات مهم هنگام پخت کیک اسفنجی و همچنین انواع کیک‌هایی که در گروه کیک‌های اسفنجی قرار دارند را به شما معرفی کنیم. کیک اسفنجی نوعی کیک است که مواد اصلی آن را آرد، شکر، تخم‌مرغ، بکینگ پودر و وانیل تشکیل می‌دهد. در این نوع کیک با استفاده از خاصیت کف کنندگی تخم مرغ، خمیر تهیه شده و پخت می‌شود. منشأ نام این کیک اسفنج دریایی است و علت نامگذاری آن این است که هنگامی که کیک بریده شود، مانند اسفنج دریایی بافت این کیک نیز از تعداد بی‌شماری حباب‌های هوایی تشکیل شده ‌است.

 

انواع کیک های اسفنجی

کیک اسفنجی (Sponge cake) یکی از محبوب ترین کیک ها در سراسر جهان است که بیشترین استفاده آن در صنایع شیرینی پزی می باشد. این کیک جداب در دهه ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰ در آمریکا بسیار محبوب شد اما در سال ۱۶۱۵ رسپی به نام کیک اسفنجی توسط شاعری به نام Gervase markham نوشته شد ولی این دستور کیک بیشتر شبیه کلوچه بود و با گذشت زمان و تغییرات در رسیپی کیک به شکل امروزی حاصل شد.این کیک از غنی‌ترین کیک‌ها از نظر داشتن انواع است که عبارتند از:

  • کیک آنجل فود که در آن هیچ چربی‌ استفاده نشده است.
  • کیک اسفنجی که در بعضی‌ دستورها روغن وجود دارد و در بعضی‌ دستورها روغن لازم نیست.
  • کیک شیفون یا گنسیس که در آن از روغن استفاده می‌شود.
مطالعه  طرز تهیه کیک خانگی ساده با پف زیاد

 

نکات طلایی پخت کیک های اسفنجی

پخت کیک اسفنجی

 

نکات مهم هنگام پخت کیک اسفنجی

با توجه به اینکه روش‌های مختلفی برای پخت کیک اسفنجی ارائه می‌شود، اما اینکه طعم و ظاهر و پف کیک اسفنجی کاملا نرمال شود معمولا برای ما کار دشواری هست زیرا نکات ریزی در پخت آن قرار دارد که همگی باید رعایت شوند تا کیک اسفنجی ایده آلی بدست آید. در ادامه به این نکات اشاره می‌کینم که حتما به دردتان می‌خورد. با ما همراه باشید.

برای درست کردن کیک مواد اولیه را به دمای محیط برسانید بنابراین سعی کنید حداقل نیم ساعت قبل از شروع همه مواد را از یخچال خارج کنید و اجازه دهید به دمای محیط برسند. همچنین قبل از آماده کردن کیک باید همه مواد کیک رو اندازه بگیرید و آماده کنار دستتان داشته باشید چون باید خیلی‌ سریع کارتان را انجام دهید تا حباب های ایجاد شده در مایع کیک از بین نرود. این مواد اصلی‌ عبارتند از آرد، بکینگ پودر، تخم مرغ، شکر، وانیل و پودر تار تار.

 


بیشتربدانید : کاترهای برش شیرینی پزی چیست؟


تخم مرغ :

یکی از دلایل اسفنجی شدن کیک اسفنجی، خوب زدن زرده و سفیده است. زرده و سفیده ها را بعد از درآوردن از یخچال ازهم جدا کرده سپس نیم ساعت صبر کنید تا به دمای محیط برسند (چون درحالتی که سرد هستند راحت تر جدا می‌شوند و در دمای محیط راحت‌تر فرم می‌گیرند.) زرده را باید آنقدر بزنید تا شکر کاملا حل شده و کرم یکدست و روشن بدست بیاید. دقت کنید به محض اضافه کردن آب جوش باید خوب بزنید تا زرده نبندد. پس بهتر است آب را کم کم اضافه کنید. سفیده را باید آنقدر زدن تا کف کند و از ظرف نریزد. برای زدن سفیده می‌توانید کمی‌ کرم تار تار اضافه کنید تا پف بیشتری به سفیده تخم مرغ بدهد. بعد از زدن سفیده، آن را در زرده فولد کنید. به این معنا که مثل تا زدن عمل کنید و آن را مثل آش هم نزنید. قاشق یا لیسک را به صورت دورانی از پایین به بالا حرکت دهید. به نحوی که کف سفیده و حباب های هوا از بین نروند.

مطالعه  آموزش شیرینی نان برنجی

 

نکات طلایی پخت کیک های اسفنجی

آرد کیک

آرد:

از دیگر نکات کیک اسفنجی, آردی هست که برای درست کردن کیک اسفنجی استفاده می کنیم.همیشه بهتر است از آرد کیک و نه از آرد معمولی‌ برای درست کردن کیک اسفنجی استفاده شود، چون به کیک حالت پوک‌تری می‌هد. آرد را باید چند بار الک کرده و با مایعی که کمی سفیده هم اضافه شده به آرامی‌ با همزن دستی به طور دورانی مخلوط کرد. یادتان باشد همه آرد را به یکباره اضافه نکنید و با نهایت دقت مخلوط کنید تا حباب‌ها از بین نروند.

 قالب کیک :

این کیک به هیچ روغنی احتیاج ندارد و ورود حتی یک قطره روغن بافت آن را خراب می‌کند. حتی از مالیدن کره یا روغن به دیواره قالب هم خودداری کنید زیرا چربی‌ با وجود حرارت وارد بافت کیک می‌شود و حباب های هوایی که با زدن سفیده و زرده ایجاد شده را از بین می‌برد. خیلی‌ مهم است که از قالب‌های کیک نچسب استفاده کنید. پس از خارج نمودن قالب از فر آن را سریعا وارد محیط سرد نکنید و بگذارید تا به تدریج سرد شود، چون پف کیک کاملا از بین می‌رود. متاسفانه کیک اسفنجی به راحتی‌ از قالب خارج نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 18 =


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.