شله زرد یکی از اصیل ترین و خوش طعم ترین دسر های ایرانی است که بیشتر در ایام خاص و مناسبت های مذهبی استفاده میشود، اگرچه میتوان به عنوان یک دسر سنتی در همه ایام سال زینت بخش سفره هایمان نیز باشد. شله زرد ها طعم شیرینی دارند و با زعفران، برنج، شکر، گلاب، هل، مغز پسته یا بادام، دارچین و کره یا روغن درست می‌شود و می‌توان آن را به‌صورت سرد یا گرم سرو کرد. بعد از پختن دسر شله زرد و خنک شدن آن را معمولا با دارچین و الباقی مغزهایی که برایتان گفتیم، روی آن را یا با هنر دست و یا با استفاده از انواع و اقسام تجهیزات شیرینی پزی مثل شابلون با اسامی خداوند بزرگ و اسامی معصومین و بزرگان تزئین می نمایند. در این مقاله راهکار های تزئین شله زرد و طرز تهیه شله زرد با آموزش کامل مرحله به مرحله و نکات طلایی را برایتان شرح می دهیم تا پایان مقاله همراه بهگز باشید.

 

شله زرد دسر خوش طعم

شله زرد دسر خوش طعم

تاریخچه شله زرد سنتی ایرانی

شله زرد خوشمزه و خوش طعم و بویی که معمولا مهمان سفره های ما مخصوصا در ماه های رمضان و محرم است را می‌گویند که برای اولین بار این دسر زرد رنگ در استان کرمانشاه پخته شده و طرز تهیه شله زرد متعلق به این استان است. در واقع کرمانشاهی‌ها هم این غذا را در ایام و اعیاد خاص مختلف و در هنگام عزاداری‌های مذهبی می‌پزند و به اصطلاح به عنوان نذری پخش می‌کنند. در کرمان نیز روزی ابراهیم خان ظهیر الدوله متوجه بیش از حد جوشانده شدن برنج ها و در نهایت نرم شدنش می‌شود، پس دستور می‌دهد کمی گلاب، زعفران و شکر به آن اضافه کنند و به همین دلیل نام آن را ابراهیم خانی می‌گذارند و بین مردم پخش می‌کنند. از آن زمان تاکنون شله زرد به دلیل خواص بسیار زیادی که دارد زینت بخش سفره‌های ایرانیان شده است.

ایده های تزئین شله زرد

تزئین شله زرد با شابلون 

تزئین شله زرد یکی از کار های بسیار لذت بخش و زیبایی می باشد که در کنار پخت آن روش ها و نکات خاص خودش را دارد. شابلون یکی از متداول ترین و در عین حال زیباترین روش ها برای تزیین کردن شله زرد است. کار با شابلون احتیاج به حوصله و مهارت دارد. امروزه شابلون شله زرد در شکل های مختلف موجود هستند و شما می توانید هر طرحی که دوست دارید روی شله زرد بیندازید.برای استفاده از شابلون نوشته دار برای ئین شله زرد، بهتر است ابتدا کمی شله زردها را در کاسه ریخته و اجازه دهید تا سرد شوند. سرد شدن شله زردها باعث می شود تا شابلون ها به شله زرد نچسبند. اکنون دارچین را در یک نمک پاش با سوراخ های درشت بریزید. با نگه داشن شابلون بر روی شله زرد و با استفاده از نمک پاش دارچین را بر روی شله زرد بریزید. همچنن می توانید بر روی آن خلال بادام باقی مانده و خلال پسته بریزید. می توانید انواع شابلون های زیر را با طرح های متفاوت را از فروشگاه آنلاین بهگز تهیه نمایید.

مطالعه  طرز تهیه کیک تولد استقلال کیک پسرانه

 

تزئین شله زرد با شابلون 

تزئین شله زرد با شابلون

تزئین شله زرد با قالب

یکی از وسایلی که می توان برای تزیین شله زرد استفاده کرد قالب های کیک و ژله است. در بازار انواع و اقسام قالب ها وجود دارند که می توانید برای تزیین شله زرد از آنها کمک بگیرید. مهم نیست جنس قالب فلزی، سیلیکون یا پلاستیک باشد. زیرا در هر صورت شله زرد به راحتی از آن جدا می شود. برای این منظور باید شله زردها را زمانی که هنوز گرم هستند در قالب ها بریزید و پس از خنک شدن در یخچال قرار دهید تا سفت شده و شکل قالب را به خود بگیرند. در این حالت هم می توانید از دارچین و خلال بادام و خلال پسته برای تزیین شله زرد استفاده کنید.

 

تزئین شله زرد با قالب

تزئین شله زرد با قالب

 

روش های دیگر تزئین نمودن شله زرد 

  • یک روش خلاقانه برای تزیین کردن شله زرد استفاده از قالب نان پنجره است. در این روش ابتدا مقداری مخلوط آب و دارچین غلیظ درست کنید.سپس قالب های نان پنجره را به این محلول آغشته کرده و به آرامی مثل مهر روی سطح شله زرد بزنید.
  • با استفاده از شکر، نشاسته گل، شیر سرد و دارچین می توانید کرم دارچینی تهیه کرده و از آن برای تزیین روی شله زرد استفاده کنید. این کرم را در قیف ماسوره دار ریخته و به شکل گل یا شکوفه روی شله زرد را آرایش دهید.
  • از دیگر اقلامی که می توان برای تزیین شله زرد استفاده نمود غنچه های خشک شده گل محمدی، خلال پسته و بادام است. اگر سری به فضای مجازی یا اینستاگرام ببینید خواهید با استفاده از این ابزار چه طرح هایی زیبایی می توان بر روی شله زرد ایجاد نمود. البته این مواد ممکن است به تنهایی یا با هم مورد استفاده قرار گیرند. همچنین در کنار آنها معمولا دارچین نیز یار همیشگی است.
مطالعه  آموزش طرز تهیه نان باگت خانگی

طرز تهیه شله زرد

مواد لازم شله زرد

مواد لازم شله زرد

دیگر نوبتی هم که باشد، وقت آن فرا رسیده که بررسی کنیم و ببینیم که دسر شله زرد را چگونه می پزند؟ برای درست کردن دسر سنتی به نام شله زرد لازم است تا این مواد به شرح زیر را تهیه نمایید:

  • کره
  • شکر
  • گلاب
  • خلال بادام
  • زعفران
  • هل
  • دارچین
  • آب سرد
  • برنج خورد شده یا به اصطلاح نیمه

برای تهیه شله زرد مجلسی و خوشمزه ابتدا برنج را از شب قبل درون یک کاسه بزرگ و جادار می ریزیم، سپس به حدی آب اضافه می کنیم که سطح آب 2 بند انگشت بالاتر از سطح برنج باشد. توجه داشته باشید نیاز به استفاده از نمک نیست. در این مرحله 30 دقیقه قبل از شروع آشپزی خلال بادام و خلال پسته را داخل یک کاسه می ریزیم و نصف پیمانه گلاب اضافه کنیم. این کار باعث می شود که خلال پسته و بادام به خوبی خیس بخورند و معطر و نرم شوند.برنج خیسانده شده را با آب روی حرارت متوسط قرار می ‌دهیم و اجازه می‌ دهیم به مدت یک ساعت بپزد و به قول معروف دانه برنج ها بشکفد. بعد از این مدت زعفران را به آن اضافه می‌ کنیم و بعد از ده دقیقه شکر را می ‌ریزیم.

 

مراحل تهیه شله زرد مجلسی

مراحل تهیه شله زرد مجلسی

 

سپس به مدت یک ربع اجازه می‌ دهیم تا شکر داخل آن حل شود‌. به این نکته مهم توجه داشته باشید که هیچ وقت زعفران را بعد از شکر اضافه نکنیم چون شکر باعث می‌شود زعفران به خوبی رنگ به برنج ندهد و رنگ شله زرد عالی نشود.نکته دیگری که باید به آن توجه شود این است که بعد از اضافه کردن شکر شله زرد رقیق تر می ‌شود، پس قبل از اضافه کردن شکر میزان غلظت را تست می‌ کنیم. حالا نوبت اضافه کردن خلال ها همراه با گلاب، هل و کره است. زمانی که همه این ها را اضافه کردیم یک ربع به آن زمان می ‌دهیم تا جا بیفتد و زیر حرارت را خاموش می ‌کنیم و روی درب قابلمه دم کنی می‌ گذاریم و یک ربع اجازه می‌ دهیم با شعله خاموش و با حرارت خودش دم بکشد.این کار باعث می‌ شود که شله زرد بعد از سرد شدن، روی آن ترک نخورد و آب نیندازد‌. شله زرد ها را داغ داغ داخل کاسه ها سرو می‌ کنیم و کمی که خنک شد و رویه گرفت، با خلال پسته و بادام و دارچین تزیین می کنیم.

مطالعه  طرز تهیه کیک خیس شکلاتی با سس شکلات

فوت کوزه گری در پخت شله زرد!

  • هر چقدر که رنگ شله زرد شما به زرد پر رنگ تمایل داشته باشد، شله زرد شما خوشمزه تر و هوش برانگیزتر خواهد شد.
  • اگر حس کردید که آب شله زرد شما در حال تمام شدن است به آن مقداری آب گرم اضافه کنید.
  • یکی از فوت های کوزه گری پخت شله زرد این است که آن را تا جایی که می توانید هم بزنید آن هم مخصوصا در زمانی که به انتهای پخت این غذا نزدیک تر می شوید زیرا، در این زمان هاست که شله زرد شما تمایل به ته دیگ شدن پیدا می کند و به انتهای قابلمه ی شما می چسبد.
  • یادتان باشد که با استفاده از برنج های نوع مختلف، میزان آبی که به غذای خود اضافه می کنید هم فرق می کند.
  • اگر همچنان بعد از جوش اول زیر برنج زیاد بود، برنج ها به ته قابلمه ی شما خواهند چسبید.
  • اگر می خواهید، مقداری از خلال مغز بادام را به شله زرد خود اضافه نمایید تا به همراه مواد دیگر پخته شوند.
  • زمانی می توانید مطمئن شوید که شله زرد شما کاملا پخته شده است که کاملا سفت باشد و حالت آبکی نداشته باشد.

سخن پایانی

شله زرد یک دسر خوشمزه و لذیذ ایرانی است که برای ایام عزاداری یا سفرهای نذری تهیه می شود. در این مقاله سعی کردیم تا طرز تهیه شله زرد نذری ، این دسر خوشمزه و تزیین شله زرد به شیوه های مختلف را برای شما توضیح دهیم. امیدوارم که مورد پسندتان واقع شده و بتوانید به مناسبت های مختلف این شله زرد را تهیه کنید. همچنین محصولات و تخفیفات ویژه فروشگاه بهگز را می توانید از اینستاگرام دنبال نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.