در  این مقاله به شما خواهیم گفت چطور دونات خوشمزه و حرفه ای درست کنید . همچنین به شما نکات ویژه و کاربردی طرز تهیه دونات را خواهیم گفت. پس با ما همراه باشید. اگر دلتان یک شیرینی و میان وعده ی خوشمزه می خواهد که در دسترس هم باشد، باید به دنبال یک دونات خوشمزه باشید. دونات یکی از معروف ترین انواع پیراشکی است که به عنوان یک میان وعده بین المللی در سراسر جهان شناخته می شود و بیشتر وقت‌ها با نوشیدنی آن را میل می‌کنند. شیرینی دونات خانگی یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های جهان است که به دلیل تنوع بسیار بالا مناسب با تمام ذائقه‌ها است

 

طرز تهیه دونات خوشمزه با نکات ویژه و کاربردی

دونات میان وعده ی خوشمزه

دونات چیست؟

دونات که در لاتین به دو صورت Donut – Doughnut نوشته می شود، یک نوع شیرینی است که در آن خمیر تهیه شده پس از آماده سازی در روغن سرخ میشود و پس از سرخ شدن با تاپینگ های مختلف طعم دار و تزیین میشود.در مورد تاریخچه به وجود آمدن دونات دو روایت وجود دارد که اولین بار دونات توسط مهاجران هلندی در قرن نوزدهم در کشور امریکا پخته شده است و روایت دوم این است که در سال ۱۸۴۷ یک قناد جوان امریکایی ادعا کرده است که او کسی بوده است که برای اولین بار دونات را در روی عرشه یک کشتی پخته است. البته زیاد تفاوتی وجود ندارد، چون دونات ساده به عنوان یک شیرینی امریکایی در سراسر جهان شناخته می شود که به دلیل محبوبیت بسیار زیادی که دارد در انواع بسیار متنوعی پخته می شود.

مطالعه  فوت و فن های طلایی تهیه شیرینی پنجره ای

مواد لازم برای طرز تهیه دونات

 

مواد لازممقدار
آرد سفید۴ الی ۵ پیمانه
وانیل نصف قاشق چایخوری
شکرنصف پیمانه
شیرنصف پیمانه
آب ولرم نصف پیمانه
کره ۸۰ گرم
خمیر مایه فوری ۲ قاشق سوپخوری
تخم مرغ ۲ عدد
نمک ۱ پنس

 

دستور پخت برای طرز تهیه دونات

مرحله اول

ابتدا آب ولرم را با شکر مخلوط کرده و آن را هم بزنید تا شکر حل شود. سپس خمیر مایه فوری را به مخلوط آب و شکر اضافه کنید و کمی صبر کنید تا خمیر مایه عمل بیاید. این مساله ممکن است ده دقیقه طول بکشد. در این حالت خمیرتان پف می کند. توجه کنید که شکر اضافه شده به آن به میزانی نیست که خمیر را شیرین کند. اما شکر را از دستور تهیه خمیر مایه حذف نکنید، زیرا جهت عمل آمدن خمیر به وجود شکر نیاز است.

مرحله دوم

در مرحله ی دوم طرز تهیه دونات یک ظرف دیگر برداشته و 2 عدد تخم مرغ را در آن می شکنیم و با همزن به خوبی هم می زنیم تا رنگ آن عوض شود و سپس 3 قاشق شکر و مقدار کمی نمک را اضافه میکنیم و دوباره شروع به زدن آن می کنیم ( حدود 3 دقیقه) و در ادامه کره را از یخچال خارج می کنیم تا نرم شود. سپس کره به دمای محیط رسیده را اضافه میکنیم.

مرحله سوم

در این مرحله شیر ولرم را اضافه میکنیم و مقداری هم می زنیم و سپس مخمر آماده شده را اضافه میکنیم و دوباره مدتی هم می زنیم و بعد از آن آرد را کم کم از صافی رد می کنیم و به مواد اضافه میکنیم و هم می زنیم، توجه داشته باشید که آرد را کم کم اضافه کنید و هم بزنید تا متوجه میزان کشسانی و غلظت خمیر شوید.همه ترکیبات را با قاشق هم بزنید (برای این کار نباید از همزن استفاده کنید).

مطالعه  طرز تهیه شیرینی بهشتی خانگی ترد و مجلسی

 

طرز تهیه دونات خوشمزه با نکات ویژه و کاربردی

طرزتهیه دونات

 

مرحله چهارم

حالا خمیر را به یک سطح صاف منتقل می کنیم و کمی آرد روی سطح کار می پاشیم و شروع به ورز دادن خمیر می کنیم تا جایی که خمیر دیگر به دست نچسبد. حالا خمیر را بلند می کنیم و روی سطح کار می کوبیم، اینکار باید بین ۵۰ تا ۱۰۰ بار انجام دهیم.خمیر باید نرم و لطیف بوده و به دست نچسبد. سپس خمیر را در داخل یک کاسه که کمی چرب کرده اید، ریخته و با کارد یک علامت به علاوه (+) روی خمیر می زنیم. آن را با پارچه سلفون بپوشانیدتا خمیر استراحت کند. حدودا ۴۵ دقیقه تا یک ساعت بعد که به سراغ خمیر می رویم باید حجمش تقریبا دو برابر شده باشد.

مرحله پنجم

حالا خمیر را از کاسه خارج می کنیم و روی سطح کار کمی ورز می دهیم تا هوای اضافی داخل خمیر خارج شود، سپس روی سطح میز کمی آرد پاشی می کنیم و خمیر را با وردنه روی سطح کار به صورت یکدست با قطر یک سانتی متر پهن می کنیم.سپس یک سینی را برمی داریم و مقداری کف آن را چرب می کنیم و سپس با استفاده از قالب مخصوص دونات که وسط آن سوراخ دارد خمیر دونات یک اندازه و یک شکل درست میکنیم البته این کار را هم می توان بدون قالب انجام داد فقط ممکن است اندازه و شکل زیبایی نداشته باشد.در آخر هم روی سینی یک پارچه می کشیم و دوباره حدود 30 دقیقه به خمیر استراحت می دهیم.

مطالعه  طرز تهیه کیک بونت خانگی آسان و خوشمزه

 


بیشتربدانید : نکات طلایی پخت کیک های اسفنجی


 

مرحله ششم

اکنون یک قابلمه را آماده کرده و در داخل آن روغن می ریزیم. صبر می کنیم تا روغن داغ شود. پیراشکی ها را در داخل روغن داغ به طوری که پیراشکی در روغن قوطه ور شود سرخ می کنیم.وقتی با قاشق از روغن داغ روی دونات ها بریزیم بهتر پف می کنند و به صورت یکدست طلایی می شوند. در آخر دونات ها را از روغن خارج می کنیم و روی دستمال حوله ای یا توری فلزی قرار می دهیم تا روغن اضافی شان خارج شود.تزئین دونات ها بر اساس سلیقه خودتان متفاوت است. می توانید بر روی آنها شکلات و یا ترافل های رنگی بریزید. اکنون برای سرو کردن آماده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 3 =


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.