اگر برای اولین‌بار نام موچی را می‌شنوید باید بگوییم که موچی خوراکی محبوبی است که به‌عنوان دسر نیز تهیه می‌شود. موچی در واقع یک دسر ژاپنی است که به کیک برنجی نیز معروف است. موچی معمولاً با مغزهای مختلف مانند شکلات، آجیل، مربا یا ژله درست می‌شود و حتی در برخی از مدل‌های موچی از میوه تازه استفاده می‌شود. می‌توانید از موچی به‌عنوان دسر یا میان‌وعده شیرین استفاده کنید. در این مقاله در مورد طرز تهیه موچی صحبت خواهیم کرد. پس اگر می‌خواهید این دسر خوشمزه را به سبک ژاپنی یاد بگیرید تا انتهای مطلب با فروشگاه بهگز همراه باشید.

دسر پرطرفدار موچی

دسر پرطرفدار موچی

موچی چیست؟

موچی یک دسر معروف ژاپنی با طعم، رنگ و مدل‌های مختلف است. این شیرینی به دلیل طعم بی‌نظیر و شکل منحصر به فردش طرف‌داران زیادی پیدا کرده است. شیرینی موچی به دلیل چسبندگی و حالت انعطاف‌پذیری‌اش، در بین مردم ژاپن محبوب است. ژاپنی‌ها و کره جنوبی برای استقبال از سال نو شیرینی‌های موچی رنگارنگ تهیه می‌کنند. زیرا معتقدند چسبندگی و خاصیت ارتجاعی موچی نمادی برای افزایش عمر آن‌ها است.

ماده اصلی خمیر موچی آرد برنج است که در بین چینی‌ها، ژاپنی‌ها و کره‌ای‌ها رواج دارد. شیرینی‌های موچی در طرح‌های مختلفی مانند ساده، ژله‌ای، خامه‌ای، با مغز شکلاتی و… تولید می‌شوند و به‌راحتی می‌توان آنها را در خانه بدون فر درست کرد. رایج‌ترین شکل موچی توپی است، اما گاهی اوقات به اشکال دیگر نیز ساخته می‌شوند. ژاپنی‌ها از کاکائو، توت‌فرنگی و سایر مواد برای تهیه دسر موچی خود استفاده می‌کنند. امروزه این شیرینی نه‌تنها در کشورهای آسیای شرقی، بلکه در میان ساکنان ایران نیز رواج دارد.

انواع شیرینی موچی در ژاپن

  • موچی واگاشی با خمیری گرد که وسط آن خمیر لوبیای قرمز وجود دارد
  • موچی گاشی که قبل از پخته شدن به آن فرم داده می‌شود.
  • دایفوکو موچی
  • وانگو موچی
  • مافل موچی
  • وارابی موچی
موچی بستنی ژاپنی

موچی بستنی ژاپنی

تاریخچه موچی، دسر معروف ژاپنی

معلوم نیست اولین‌بار چه کسی موچی را درست کرد. در واقع منشأ این کیک برنجی مشخص نیست. البته برخی می‌گویند که موچی ابتدا در چین تهیه شده و سپس به ژاپن آورده شده است. توسط ژاپنی‌ها توسعه‌یافته است. به همین دلیل به آن موچی ژاپنی نیز می‌گویند. اگرچه بعید نیست نام موچی کره‌ای یا موچی چینی را هم شنیده باشید. درهرصورت این کیک محبوب در همه این کشورها تهیه می‌شود و طرف‌داران زیادی دارد.

مطالعه  چگونه وافل خوشمزه درست کنیم

این شیرینی در زمان سلطنت «هی آن» از سال ۷۴۹ تا ۱۱۸۵ میلادی به‌عنوان شیرینی سال نو میلادی شناخته می‌شد. در قرن دهم، انواع مختلف موچی برای‌خدایان مذهبی در مراسم مذهبی «شینیتو» به‌عنوان تقدیم به این خدایان استفاده می‌شد. این هدیه به‌ظاهر ساده، نماد فضیلت و قداست است و از دیرباز غذای درباری برای ثروتمندان ژاپنی به‌حساب می‌آمده است. از طرف دیگر، موچی از فعل “motsu” به معنای “داشتن یا گرفتن” مشتق شده است.

منظور از این غذا، غذایی است که از سمت خداوند به مردم داده شده است. همچنین، موچی انرژی‌زا است (البته بسته به موادی که در تهیه آن استفاده می‌شود) و به‌این‌ترتیب در بین سامورایی‌ها هم محبوب شده است. اندازه کوچک و همچنین مقوی بودن، آن را به غذایی مناسب تبدیل کرده است. به‌طوری‌که کوبیدن برنج در هاون‌ها در زمان‌های قدیم، نشان از عزیمت جنگجویان به میدان‌های جنگ داشته است.

مراحل طرز تهیه موچی ژاپنی و کره‌ای

  • آرد برنج: ۲۰۰ گرم
  • شکر: ۵۰۰ گرم
  • نشاسته ذرت: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • آب: ۱۸۰ میلی لیتر

اولین مرحله برای تهیه موچی این است که آرد برنج را دو بار از یک الک ریز الک کنید. سپس آرد و شکر را در ظرفی بریزید و آب را اضافه کنید و مخلوط کنید. مواد را با دست ورز دهید تا گلوله‌ها باز شود و مخلوط یکدستی به دست آید. نیمی از قابلمه با سایز متوسط را گرم کرده و روی آتش بگذارید و صبر کنید تا آب آن بجوشد. یک صافی روی آن قرار دهید. خمیری که در مرحله قبل درست کردید را در یک‌کاسه پیرکس بریزید و ظرف را داخل صافی یا آبکش بگذارید. در قابلمه را بپوشانید و درجه حرارت را روی کم بگذارید تا خمیر پانزده دقیقه بپزد.

مطالعه  تهیه و ساخت آرد برنج گلوتینوس در خانه

سپس حرارت را خاموش کرده و خمیر را از داخل ظرف خارج کنید. مجدد خمیر را خوب ورز دهید تا سفت و حالتی ژلاتینی شود. در این مرحله برای طرز تهیه موچی، روی سطح کار را نشاسته ذرت بریزید و خمیر را روی آن ورز دهید و با وردنه باز کنید. بعد از آن سینی فر را با کمی روغن چرب کنید یا کف سینی را با کاغذروغنی بپوشانید. خمیر نازک پهن شده را در یخچال قرار دهید تا سفت شود. ۱۵ دقیقه زمان کافی است. پس از ورآمدن خمیر آنها را با کاتر شیرینی پزی گرد برش دهید.

خمیر را تکان دهید تا نشاسته ذرت از روی آن‌ها پاک شود. هر خمیر را کف دست خود قرار دهید و خمیر را با مواد موردعلاقه خود پر کنید. آخرین مرحله برای تهیه موچی ژاپنی این است که خمیر را به شکل توپ درآورید و به آن شکل دهید. سپس آنها را در یک ظرف کوچک قرار دهید. روی خمیر موچی مورد نظر را سلفون بپوشانید و 30 دقیقه دیگر در یخچال قرار دهید. پس از این مدت، موچی آماده است.

درست کردن موچی کره ای

درست کردن موچی کره ای

نکاتی برای طرز تهیه موچی کره ای

  1. در صورت تمایل می توانید به جای شکلات از میوه مورد علاقه خود استفاده کنید.
  2. یکی از عوامل اصلی در تهیه موچی هم زدن زیاد خمیر در مراحل کشیدگی و غلیظ شدن است. بنابراین لازم است در آن مرحله مواد را مکرر هم بزنید.
  3. برای رنگی شدن کیک برنجی باید حین افزودن اب، کمی رنگ خوراکی داخل ان بریزید.
  4. خمیر با آرد برنج گلوتینوس به خوبی لطیف و کشدار شده و به‌راحتی پهن و نازک می‌شود.
  5. شیرینی موچی حتماً باید داخل یخچال نگهداری شود و در یخچال تا دو یا سه روز قابل استفاده است، در غیراین صورت برای ماندگاری بیشتر باید داخل فریزر نگهداری کنید.
مطالعه  آسان ترین طرز تهیه کیک یزدی خانگی

سخن پایانی

موچی یک دسر کلاسیک ژاپنی است که از خمیر برنجی ژله مانند تهیه می شود و با مواد مختلفی مانند بستنی یا مارمالاد میوه و… پر می شود. موچی به کیک برنجی نیز معروف است که اخیراً محبوبیت زیادی پیدا کرده است. موچی به راحتی درست می شود و می توانید از آن به عنوان یک دسر خوشمزه استفاده کنید یا حتی در مهمانی ها و جشن های تولد سرو کنید. امیدوارم طرز تهیه موچی ساده و خوشمزه را دوست داشته باشید، فراموش نکنید که نظرات خود را برای ما کامنت کنید. در صورت تمایل به مشاهده آموزش های بیشتر در این زمینه و استفاده از دستورات امتحان شده و عالی به بخش دستور پخت کیک و شیرینی مراجعه نمایید و از بهترین و جدیدترین مطالب دیدن نمایید. همچنین پیشنهاد می کنیم ما را در شبکه اجتماعی بهگز نیز دنبال کنید.

یک نظر در “طرز تهیه دسر موچی به ساده‌ترین روش

  1. ناصری گفت:

    ۵۰۰ گرم شکر!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − هشت =


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.