شیرینی نارگیلی یکی از انواع شیرینی های خوشمزه و مجلسی ایرانی است که در بعضی از مناطق با نام نان نارگیلی هم شناخته می شود. در اعیاد و جشن ها شیرینی نارگیلی بسیار دیده می شود ، زیرا بخاطر طعم بی نظیری که دارد این شیرینی نیز در میان دستور تهیه شیرینی های خانگی نیز می درخشد.به همین دلیل سعی کرده ایم در این مطلب طرز تهیه ای متفاوت و حرفه ای از پخت شیرینی نارگیلی خوشمزه را برای شما بیان میکنیم تا در منزل اقدام به درست کردن آن کنید.تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

 

شیرینی نارگیلی خانگی

شیرینی نارگیلی خانگی

مواد لازم برای پخت شیرینی نارگیلی 

شیرینی نارگیلی یکی از شیرینی‌های نوستالژیک است که همه ما به یاد ایام عید نوروز کودکی‌هایمان می‌اندازد. مواد لازم برای تهیه شیرینی نارگیلی در همه آشپزخانه‌ها پیدا می‌شود پس برای یک بار امتحان هم که شده این شیرینی را درست کنید و لذت ببرید. مواد لازم برای پخت شیرینی نارگیلی شامل موارد زیر میباشد.

  • سفیده تخم مرغ: 5 عدد
  • پودر نارگیل: 150 گرم
  • شکر: 300 گرم
  • روغن مایع: 90 گرم
  • وانیل: 1/8 قاشق چایخوری
  • آبلیمو: 1/5 قاشق چایخوری

طرز تهیه شیرینی نارگیلی

1. برای پخت شیرینی نارگیلی ابتدا پودر نارگیل و شکر و 1/2 سفیده و 1/2 روغن را باهام مخلوط کنید و از چرخ گوشت رد کنید یا می توانید شکر و پودر نارگیل را ابتدا داخل غذاساز ریخته و چندتا پالس بزنید تا ریزتر شوند و بعد نیمی از سفیده تخم مرغ ونیمی روغن مایع را اضافه کنید ( در صورت عدم دسترسی به چرخ گوشت و غذاساز باید پودر نارگیل را داخل آسیاب برقی ریخته تا کمی ریزتر شود سپس بقیه مواد را به آن اضافه کرده).

مطالعه  چگونه ژله بستنی حرفه ای درست کنیم

2. مخلوط بدست آمده را در ظرف مناسب ریخته و تحت بخار غیر مستقیم آب قرار دهید. دائماً باید مخلوط را از کف هم بزنید تا کاملاً گرم شود.مواد باید داغ شوند ولی نباید به جوش بیاید و میزان گرمی مواد باید طوری باشد که وقتی انگشت را داخل مایع شیرینی می‌کنیم داغ باشد ولی دست را نسوزاند و بتوانیم حرارت را تحمل کنیم، اگر دماسنج داشتیم، دما هشتاد درجه باشد.

3. زمانی که مواد بخوبی گرم شدند میتوانید ظرف را از روی حرارت برداشته و باقی مانده سفیده تخم مرغ، روغن مایع، وانیل و آبلیمو را اضافه نمایید و مجدداً ظرف را روی حرارت قرار دهید و آن را هم بزنید. برای جلوگیری از کدر شدن شیرینی باید از جوشیدن مواد جلوگیری کرده و بصورت مداوم آن را مخلوط کنید. زمانی که مواد شیرینی به غلظت مناسب خود رسید و کاملاً کشدار شد میتوانید از روی حرارت بردارید. حال ظرف را روی دمای محیط قرار داده تا خنک شود. برای خنک شدن مواد آن را داخل یخچال قرار ندهید. فر را روشن کرده تا در زمان تهیه مواد شیرینی مقداری گرم شود. حال در کف سینی فر کاغذ روغنی انداخته و آن را چرب کنید.

4. مواد را داخل قیف بدون ماسوره ریخته و با فاصله از هم داخل سینی بزنید. در صورتی که روی شیرینی‌ها پس از خروج ماسوره تیز بود با انگشت چرب شده روی سطح آن را صاف کنید. حال سینی شیرینی را داخل فر قرار دهید. در 10 دقیقه اول لازم است فر روی دمای 200 درجه سانتی گراد قرار بگیرد و سپس به مدت 15 دقیقه فر روی دمای 175 درجه سانتی گراد تنظیم شود. حال میتوانید شیرینی‌ها را از فر خارج کرده و در ظرف مورد نظر خود سرو کنید.

مطالعه  طرز تهیه شیرینی گردویی ساده و خوشمزه

 

طرز تهیه شیرینی نارگیلی

طرز تهیه شیرینی نارگیلی

 

نکات مهم در تهیه شیرینی 

  • در مرحله بن ماری کردن دقت کنید در انتهای پخت انگشت را داخل کاسه فرو ببرید نباید ذرات شکر احساس شود و گرما را حس کند ولی نسوزد.
  • اگر مرحله داغ زدن شیرینی را درست انجام دهید روی شیرینی براق و ترک می خورد.
  • از پودر نارگیل تازه استفاده کنید.
  • حتما در مرحله بن ماری کردن باید حرارت کم باشد حداقل 30 الی 35 دقیقه طول بکشد.
  • برای داشتن شیرینی نارگیلی شکلاتی میتوانید مقداری شکلات تخته ای را آب کنید و کف شیرینی ها را در آن فرو کنید. سپس بگذارید در یخچال یا در دمای اتاق شکلات خودش را بگیرد.
  • در حین پختن شیرینی درب فر را باز نکنید؛ زیرا پف شیرینی از بین خواهد رفت.
  • اگر مواد را به ترازو کرده باشید شیرینی خوبی خواهید داشت اما اگر در داغ زدن کمی مواد شل بود مقداری پودر نارگیل و اگر مواد کمی سفت بود کمی سفیده تخم مرغ اضافه کنید.
  • به جای ماسوره میتوانید فرآیند چیدن شیرینی در سینی فر را با دست انجام دهید. تنها لازم است دست خود را کمی چرب نمایید و گردی شیرینی را کف دست خودتان تنظیم کرده و در سینی قرار دهید. برای اینکار از قاشق یا اسکوپ ساز هم میتوانید کمک بگیرید.
  • سعی کنید برای تهیه شیرینی نارگیی از سینی فر استفاده نکنید زیرا رنگ شیرینی زود تیره می کند.
  • برای تزیین شیرینی نارگیلی میتوان از پودر پسته یا خلال پسته استفاده کرد. ولی حتما آن را قبل از پخت کمی به شیرینی فشار دهید که به شیرینی بچسبد.
  • برای نگهداری شیرینی، از ظروف در بسته استفاده کنید تا نرم بمانند. چون این نوع شیرینی زود خشک و سفت می شود.
  • در ضمن بخاطر داشته باشید تهیه این نوع شیرینی نارگیلی با آرد اصلا توصیه نمی شود. ولی نوع دیگری از شیرینی نارگیلی با آرد هست که به آن اسکون نارگیلی میگویند.
مطالعه  آموزش ساده ترین طرز تهیه ترافل شکلاتی

 

نکات پخت شیرینی نارگیلی

نکات پخت شیرینی نارگیلی

 

سخن پایانی

شیرینی نارگیلی یکی از انواع شیرینی های خوشمزه و مجلسی است که شباهت زیادی به شیرینی گردویی دارد. در این مقاله پخت شیرینی نارگیلی و نکات مهم تهیه آن را گفتیم. امیدواریم آموزش طرز تهیه شیرینی نارگیلی مورد توجه شما قرار گرفته باشد و برای عزیزانتان درست کنید. مطمئن باشد بعد از اولین تجربه پخت و خوردن شیرینی نارگیلی خانگی دیگر هیچ وقت آن را از بیرون سفارش نخواهید داد و همیشه ترجیح خواهید داد شیرینی نارگیلی را خودتان به صورت خانگی درست کنید. برای آشنایی با ما و انواع خدمات ارائه شده توسط بهگز می توانید ما را در اینستاگرام دنبال نماید.

یک نظر در “آموزش پخت شیرینی نارگیلی خانگی

  1. علی گفت:

    خیلی ممنون از توضیحات خوبتون. استفاده کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 12 =


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.