وانیل به خاطر دارا بودن عطر و طعم دلنشین یکی از اصلی ترین طعم دهنده برای پخت کیک شیرینی، دسر و نوشیدنی ها به حساب می آید. وانیل معمولا به شکل پودر یا در بعضی از مواقع به شکل ترکیبی با الکل اتیل و آب به شکل عصاره مورد استفاده قرار می گیرد. حالا سوالی که مطرح هست این است که وانیل چیست؟ اصلی ترین کاربرد وانیل در کیک و شیرینی چیست؟ خواص و ضررهای آن چیست ؟ اگر مایل هستید تا پاسخ این سوالات را بدانید ما در این مقاله جوابگو شما به این سوالات هستیم. تا پایان این مطلب همراه فروشگاه بهگز باشید.

کاربرد وانیل

کاربرد وانیل

وانیل چیست؟

وانیل یا ورق قماری، میوه ای گیاهی از خانواده ثعلب ها Orchidaceae است. این گیاه به شکل یک چوبه یا غلاف باریک و سیاه است که دانه های آن را پس از فرآوری تخمیر می کنند تا عطر آن بیرون آید. عطر وانیل به دلیل وجود ترکیب وانیلین موجود در آن است. وانیل به ویژه در صنایع غذایی مصارف گوناگون داشته و به عنوان طعم دهنده در انواع شیرینی، کیک، بیسکویت، بستنی و انواع دسر از آن استفاده می شود.

نکته‌ای که درمورد این ادویه قابل توجه است این است که پودر وانیل با گیاه آن متفاوت است. گیاه وانیل، گیاه بومی مناطقی مانند مکزیک و آمریکای جنوبی و هند است که در این کشور ها کشت می‌شود. این گیاه به دلیل وجود ترکیب وانیلین دارای عطر مخصوص خود است اما پودر وانیل تنها حاوی عطر و اسانس این ادویه است،  این پودر در دو نوع شکری و ساده به فروش می‌رسد. وانیل شکری همان وانیل پودری می‌باشد که با شکر ترکیب شده است.

 ارزش غذایی وانیل

وانیل مانند سایر مواد غذایی، از مواد مغذی برخوردار می باشد. ارزش غذایی این گیاه به شکل زیر می باشد:

  • کربوهیدرات 13 گرم
  • قند 13 گرم
  • پروتئین 0.1 گرم
  • کلسیم 11 میلی گرم
  • آهن 0.1 میلی گرم
  • منیزیم 12 میلی گرم
مطالعه  تاریخچه ی کیک از ابتدا تا کنون

این ماده دارای فیبر نمی باشد. همینطور منبع غنی از پتاسیم، سدیم، منگنز، کلسیم و منزیم به حساب می آید. منیزیم در حفظ تعادل مایعات و تقویت عملکرد مغز، اعصاب و عضلات بسیار تاثیر گذار است. پیشنهاد می کنیم برای استفاده از پتاسیم موجود در وانیل، آن را با کلم بروکلی، عدس و سالمون مصرف کنید.

سدیم نیز به شکل یک یون در بدن ما فعالیت دارد که موجب حفظ تعادل PH و هیدراته کردن بدن می شود. همینطور موجب بهبود انجام انقباضات عضلانی و انتقال عصب می شود. برای اینکه مغز شما عملکرد خوبی داشته باشد باید در حد متوسط سدیم استفاده کنید. اگر در مصرف این ماده معدنی زیاده روی کنید، احتمال دارد موجب به وجود آمدن فشار خون بالا و بروز مشکلات قلبی و عروقی شود. به همین دلیل باید از آن بصورت معمولی استفاده کنید.

منیزیم نیز ماده معدنی دیگری می باشد که در وانیل وجود می باشد و از آن برای تنظیم سیستم عصبی و تعادل مواد معدنی استفاده می شود. همینطور از فواید دیگر این ماده می توان به حفظ فشار خون سالم و آرامش تنش عصبی اشاره کرد.

خواص وانیل

خواص وانیل

استفاده از بهترین وانیل برای کیک

وانیل به دلیل عطر و طعم خاصی که دارد بیشتر در مصارف قنادی برای تهیه کیک و شیرینی استفاده میشود. معمولا در تمام دستور های شیرینی پزی از وانیل استفاده میشود. نکته حائز اهمت در استفاده از وانیل برای کیک و شیرینی این است که کیک ها معمولاً تحت حرارت زیادی قرار می‌گیرند. بنابراین بهتر است برای آن‌ها از مقادیر بسیار کمی عصاره وانیل و یا مقادیر بیشتری اسانس وانیل استفاده کنید. نکته دیگر مکان کشت وانیل برای کیک است. جالب است بدانید که وانیل در بسیاری از مناطق طعم متفاوتی نسبت به منطقه دیگر دارد. بنابراین می‌توان گفت کشور تولید کننده عصاره یا اسانس مدنظر شما نیز مهم است.

مطالعه  آیا مصرف جوانه گندم عوارض جانبی هم دارد؟

مواد افزودنی که به این محصولات اضافه می‌کنند نیز همانند تمام محصولات غذایی دیگر مهم است. برای مثال برخی شرکت‌ها برای تولید و استخراج وانیل از گلیسیرین به جای اتیلن استفاده می‌کنند.بافت نیز یکی از مسائل مهمی است که تولید کنندگان برای ارائه یک محصول بازار پسند باید به آن توجه کنند. وانیل‌های مختلف در هر صورتی که باشند بافت‌های متفاوتی ارائه می‌دهند. برای مثال وانیل تولید جزایر‌هایتی بافتی خامه‌‌ای ارائه می‌کند. به طور کلی سه کشور اصلی تولید کننده عصاره، اسانس و دیگر محصولات مواد اولیه وانیلی ماداگاسکار، هایتی و مکزیک هستند. وانیل‌های تولید شده در هر کدام از این کشورها با دیگری متفاوت است.

 

اگر در رابطه با خرید ابزار و مواد اولیه قنادی سوالي داريد ما مشتاقانه پاسخگوی سوالات شما هستیم
تلفن ثابت : ۳۶۲۴۶۲۷۳-۰۳۱ | تلفن همراه :09940749376

 

خواص فوق العاده وانیل

در غذاها و نوشیدنی ها، وانیل هم به عنوان یک طعم دهنده شناخته شده است، و هم اینکه به غذاها اضافه می شود تا مقدار قند مورد نیاز برای شیرین سازی را کاهش دهد، همچنین برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، وانیل را به غذا اضافه می کنند. نمونه های استفاده از وانیل موارد زیر می باشد:

  • درمان گاز روده
  • برای افزایش میل جنسی
  • داروی تب
  • طعم دهنده در شربت و داروها
  • استفاده از وانیل در عطرها

مضرات وانیل

  • بخاطر وجود اگزالات کلسیم در این گیاه احتمال دارد حساسیت ایجاد شود که بعنوان اصلی ترین عارضه ی وانیل به حساب می آید.
  • از مضرات دیگر این گیاه می توان به علائمی همانند سردرد، راش های پوستی و بدخوابی هم نیز اشاره کرد. مصرف زیاد از وانیل های مصنوعی می تواند موجب ایجاد مشکلات کبد و آلرژی شود.
  • همینطور این ماده تاثیراتی مانند کافئین دارد و این توانایی را دارد که به صورت مستقیم بر روی سیستم عصبی و فشار خون تاثیر گذار باشد.
  • کسانی که دارای زخم معده و ناراحتی اعصاب هستند باید از مصرف زیاد این ماده شدیدا پرهیز کنند. از دیگر مضرات این ماده می توان به مسمومیت، سردرد و تشنج نیز اشاره کرد.
  • در شرایطی که از وانیل (یا وانیلین) به مقدار زیاد استفاده می‌شود امکان پیش آمدن حالت هیپنوز و بی حسی کامل وجود دارد. وانیلین در مواردی نیز اثراتی مشابه کافئین از خود نشان می‌دهد که تأثیر آن بر سیستم عصبی و فشارخون بسیار شبیه به آثار کافئین است.
  • ماده استیل کولین موجود در وانیلین نیز می‌تواند همچون ماده (Kobratoxin) که در زهر مارهای سمی وجود دارد عمل کند. استفاده زیاد از وانیلین می‌تواند آثاری شبیه (Phencyclidine) از خود بروز دهد. این ماده که با نام (Angel Dust) معروف است دارای توانایی تخدیر می‌باشد.
 استفاده از وانیل برای کیک

استفاده از وانیل برای کیک

روش نگهداری وانیل

وانیل‌هایی که به صورت خمیر، عصاره، پودر و… هستند بهتر است در مکانی خنک نگهداری شوند. هنگام نگهداری این محصولات بهتر است از مکانی استفاده کنید که به دور از حرارت و گرما باشد. اما این برای وانیل‌های خالص فرق می‌کند. این وانیل‌ها می‌توانند در کنار عصاره‌های دیگر و به خوبی قرار گیرند. حتی اگر آن‌ها را در کمد ادویه‌ها قرار دهید، می‌توانند عطر دل‌انگیزی به ادویه‌های بدون بوی شما بدهند.

مطالعه  تفاوت شکر قهوه ای و شکر سفید در چیست؟

سخن پایانی

وانیل خالص بسیار تلخ است و اگر مقدار استفاده از وانیل بیشتر شود باعث تلخی کیک و شیرینی میشود. به همین دلیل وانیل پودری را با شکر مخلوط میکنند تا درصد تلخی وانیل کمتر شود.در این مقاله در مورد کاربرد وانیل در کیک و خواص آن و.. صحبت کردیم. شما می توانید در قسمت کامنت های این بخش سوالاتتان را بپرسید تا تیم بهگز به شما پاسخ دهند. در صورت تمایل می توانید با کلیک بر روی بخش اطلاعات عمومی با دیگر نکات مختلف کیک و شیرینی نیز آشنا شوید. پیشنهاد می کنیم ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + هجده =


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.