قرابیه بادام یکی از بهترین و گران‌ترین شیرینی‌های قدیمی تبریز است که ریشه‌ای سنتی در فرهنگ شهرهایی از جمله تبریز، قزوین، زنجان و همچنین کشورهای ترکیه و آذربایجان دارد و در مقایسه با دیگر شیرینی‌های نسکافه‌ای، گردویی و سایر شیرینی‌های گران‌قیمت از قیمت بالاتری برخوردار است و می‌تواند به عنوان میزبانی مناسب در انواع مراسمات و دورهمی های خانوادگی مورد استفاده قرار گیرد.

این خوراکی لذیذ معمولا به همراه چای و سایر نوشیدنی‌های گرم و سرد سرو می‌شود و نقش ویژه‌ای در پذیرایی از مهمانان را به عهده دارد. فرآیند طرز تهیه شیرینی قرابیه نیاز به تجربه و مهارت بالایی دارد و روش‌ها و فوت و فن‌های پخت بهتر آن از مهم‌ترین مراحل تهیه این خوراکی محسوب می‌شود.

در ادامه مقاله با سایت بهگز همراه باشید تا به روش آسان درست کردن این شیرینی محبوب بپردازیم و نکاتی مهم و کلیدی جهت بافت بهتر پخت آن را در اختیارتان قرار دهیم.

قرابیه بادام خانگی

قرابیه بادام تبریز

مواد مورد نیاز قرابیه بادام

  • وانیل: دو قاشق مرباخوری
  • بادام: ۱۶۰ گرم
  • شکر: ۲۰۰ گرم
  • سفیده تخم مرغ: ۳ عدد
  • کره: دو قاشق غذاخوری
  • پسته و یا گردو جهت تزیین: به مقدار کافی

مرحله اول

در ابتدا برای تهیه مواد اولیه این شیرینی‌ها به روش بازاری بهتر است فر را روی درجه ۱۵۰ سانتی‌گراد تنظیم کنید. سپس بادام‌ها را در ظرفی پر از آب گرم قرار دهید و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه در آب باقی بمانند و پس از آن بادام‌ها را آبکش نمایید.

مرحله دوم

۲۰۰ گرم شکر را به همراه یک عدد سفیده تخم مرغ به بادام‌ها اضافه کرده و به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید و مواد به دست آمده را با دو قاشق وانیل و کره در داخل مخلوط کن بریزید و تا حد امکان و در چندین مرحله مخلوط کنید. برای طعم بهتر این شیرینی‌ها می‌توانید به جای پودر وانیل از وانیل مایع استفاده کنید. از این رو خرید عصاره وانیل مایع به عنوان روشی جایگزین علاوه بر طبخ بهتر قرابیه بادام عطر و طعمی دلنشین و لذیذ را به همراه می‌آورد.

مواد اولیه قرابیه بادام

قرابیه بادام

مرحله سوم

مطالعه  کیک چوبی جذاب و آسان پاپسیکل

برای تهیه خمیر قرابیه بادام تخم‌مرغ‌های باقیمانده را نیز به مواد اضافه کنید و آنقدر در مخلوط هم بزنید تا سفیده‌های تخم مرغ پف کند و رنگ سفیدی به خود بگیرد.

مرحله چهارم

دقت داشته باشید که پس از بادام‌های چرخ زده تکه‌های ریز و کوچکی باقی نماند و پودر به دست آمده بادام به خوبی در مواد حل شده باشد. پس از اتمام کار اگر خمیر تهیه شده خشک شد و به غلظت رسید می‌توانید با ترکیب مقداری سفیده تخم مرغ مواد را از حالت سفتی خارج سازید.

به منظور تهیه کیک و شیرینی‌های خوشمزه، مواد اولیه با کیفیت بسیار مهم هستند. شما می‌توانید از طریق شماره‌های زیر با بهگز تماس بگیرید و از مشاوره تخصصی آنها بهره‌مند شوید.

تلفن ثابت: 36246273-031| تلفن همراه: 09940749376

مرحله پنجم

 بعد از ترکیب و مخلوط مواد با یکدیگر سینی را از داخل فر بیرون آورده و کف سینی را با کاغذ روغنی به خوبی بپوشانید. برای بهتر شدن شکل ظاهری شیرینی‌ها مواد را به داخل ماسوره ریخته و با فاصله کم و به صورت دایره‌ ای در کف سینی پر کنید. در این مرحله و بخش آخر، تکه‌های کوچک خرد شده پسته و گردو را می‌توانید به صورت دلخواه بر روی آنها بریزید و تزیین نمایید.

مرحله ششم

سپس سینی حاضر شده را در داخل فر بگذارید و به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه اجازه دهید تا به صورت کامل مغز پخت شوند و رنگی طلایی شکل به خود بگیرند. بعد از گذشت مدت زمان تعیین شده سینی را از داخل فر خارج کنید و اجازه دهید تا در دمای محیط کمی خنک شوند وسپس شیرینی‌های چسبیده شده به کف کاغذ را با کاردک جدا سازید. حال شیرینی‌هایتان حاضر است و می‌توانید به همراه چای و دیگر نوشیدنی‌ها نوش جان نمایید.

نحوه طبخ قرابیه بادام

قرابیه بادام

نکات کلیدی طرز تهیه قرابیه بادام

مواد اصلی این شیرینی بادام خام است؛ اما برای بهتر شدن طعم شیرینی‌ها می‌توانید بادام‌هایتان را روی حرارت متوسط شعله گاز قرار دهید. زمانیکه کمی از حالت خامی درآیند و خشک و ترد شوند و سپس مراحل چرخ زدن آنها را طی نمایید.

مطالعه  طرز تهیه شیرینی بهشتی خانگی ترد و مجلسی

در صورت دسترسی نداشتن به بادام و برای تهیه راحت این شیرینی‌ها می‌توانید از پودر بادام نیز استفاده کنید.

در صورت شل شدن و وا رفتن مایع خمیر شیرینی‌ها می‌توانید به اندازه چند قاشق غذاخوری به آن آرد برنج اضافه نمایید تا علاوه بر غلظت مناسب، طعم متفاوت و بهتری در شیرینی‌ها به وجود آید.

برای بهتر شدن عطر و طعم قرابیه بادام می‌توانید از ترکیب گل‌های خشک گل محمدی و مقدار کمی پودر هل را در مواد اولیه خمیر آن استفاده نمایید.

با توجه به خشک شدن این مدل از شیرینی‌ها در دمای محیط و یا دمای سرد یخچال، بهتر است شیرینی‌هایتان را در داخل ظرفی مناسب بسته بندی کنید.

سخن پایانی

 قرابیه به دلیل طعم منحصربه فرد و متفاوتی که دارد همواره با استقبال زیادی از سمت مردم روبرو می‌شود. این شیرینی سنتی علاوه بر ایران در بیشتر کشورهای همسایه نیز معروف است. از این رو به عنوان یکی از ماندگار‌ترین خوراکی‌های شیرین فرهنگ و آیین ایران به شمار می‌رود.

سایت بهگز فروشگاهی فعال در زمینه فروش عمده محصولات مواد اولیه قنادی است که با سابقه‌ای دیرینه و بلند مدت همواره توانسته است. کالاها و مواد خوراکی اورجینال و با کیفیتی را به مشتریان خود عرضه کند. در صورت خریداری محصولات تضمینی و با ضمانت بهگز و همچنین بررسی مقالات آموزشی شیرینی پزی می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی شبکه‌های اجتماعی با ما همراه باشید.

سوالات متداول

  • آیا می‌توان روش‌های جایگزین دیگری را بجای پخت در فر بکار برد؟

بله استفاده از گریل و یا قالب های سیلیکونی قابل پخت به عنوان روشی جایگزین امکان پخت راحت شیرینی قرابیه بادام را فراهم می‌سازد.

  • چه تفاوت‌هایی بین انواع شیرینی‌های قرابیه وجود دارد؟
مطالعه  چگونه وافل خوشمزه درست کنیم

روش‌ها و دستورالعمل‌های دیگری نیز در تهیه مواد اولیه قرابیه بادام وجود دارد. از جمله تفاوت‌های این شیرینی می‌توان به نوع مغز بکار رفته شده در مواد از جمله پودر نارگیل، گردو و یا پسته، شیوه پخت و طبخ آن با فر، قابلمه و قالب های سییلیکونی قابل پخت اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.