شیرینی ناپلئونی از شیرینی های محبوب مجالس ایرانی هاست. البته این شیرینی خوشمزه و قدیمی تنها منحصر به کشور ما نیست و در کل دنیا پر طرفدار است. شیرینی ناپلئونی از خمیری با نام خمیر هزارلا که مبدأ اصلی فرانسوی دارد درست می شود. به طور سنتی در بین لایه های این خمیر کرم کاستارد فرانسوی قرار می گیرد و سطح بالایی آن را با پودر قند می پوشانند. همچنین ممکن است به جای کرم کاستارد، از خامه زده شده یا مربا یا دیگر مواد نیز استفاده شود. در این مقاله از بخش دستور پخت کیک و شیرینی بهگز، طرز تهیه شیرینی ناپلئونی خوشمزه و مجلسی را به شما آموزش میدهیم.

 

شیرینی ناپلئونی

شیرینی ناپلئونی

تاریخچه شیرینی ناپلئونی

شیرینی ناپلئونی به زبان انگلیسی Napoleon یا میل فُی گفته می‌شود همچنین در زبان فرانسوی هم Mille-feuille می‌گویند، درحالت کلی این شیرینی معنای هزار برگ را می‌دهد که نوعی پای یا شیرینی سه لایه و در اصل با منشأ و تاریخچه فرانسوی می‌باشد. در کتاب‌های متعدد آشپزی فرانسوی، حداقل از قرن شانزدهم میلادی، همه مواد لازم برای تهیه شیرینی ناپلئونی وجود داشته و شیرینیِ لایه ای شبیه به شیرینی ناپلئونی امروزی در فرانسه تولید می‌شده، اما تاریخ دقیق اولین پخت شیرینی ناپلئونی در فرانسه به‌طور دقیق مشخص نیست. میل فُی نام اصلی این شیرینی در فرانسه شناخته می‌شود. ولی فرانسوی‌ها به آن ناپلئون نیز می‌گویند و در بسیاری از کافه‎ های فرانسه به این نام مشهور است. ناپلئونی در برخی از کشورها مثل ژاپن در گروه پای‌ها طبقه‌بندی شده‌ است و در برخی دیگر از کشورها نیز در گروه شیرینی‌ها قرار گرفته است.

مواد لازم برای تهیه شیرینی ناپلئونی خانگی

  • خمیر هزارلا آماده 1 بسته
  • پودر شکر نصف لیوان
  • خامه صبحانه 1 پاکت
  • وانیل نصف قاشق چایخوری
  • پودر قند برای تزئین
  • پودر پسته برای تزئین
مطالعه  آموزش شیرینی نان برنجی

طرز تهیه شیرینی ناپلئونی با خمیر هزارلا

همه میدانند تهیه کردن شیرینی در منزل لذت خاص خودش را دارد. اگر فرصت تهیه خمیر را ندارید، میتوانید خمیر هزارلا را به صورت آماده خریداری کنید و پیچیدن عطر شیرینی ناپلئونی در خانه را از دست ندهید. شما با یک بسته خامه قنادی و یک خمیر آماده می توانید به سرعت شیرینی ناپلئونی در منزل تهیه کنید. این روش بسیار مقرون به صرفه بوده و شما با به راحتی می توانید داخل فر این شیرینی را آماده کنید. شیرینی ناپلئونی نیاز به حرارت بالا دارد تا پف کند و خمیر به اصطلاح پف کند. در ادامه ی مطلب طرز تهیه شیرینی ناپلئونی به سبک قنادی را به شما آموزش خواهیم داد.

 

خامه ی شیرینی

خامه ی شیرینی

مرحله اول: آماده سازی خامه

خامه را به همراه پودر شکر و وانیل، همه را با همزن برقی هم می زنیم. در فریزر قرار دهید به مدت 30 دقیقه و دوباره دربیاورید و 5 دقیقه دیگر هم بزنید خامه را ابتدا با درجه کم همزن هم بزنید تا کمی فرم بگیرد و بعد کم کم درجه همزن را زیاد کنید تا زمانی که خامه به خوبی فرم بگیرد و آماده شود.

مرحله دوم: آماده سازی خمیر هزارلا

ابتدا خمیر هزارلا را قبل از شروع از فریزر خارج کنید تا کاملا هم دمای محیط شود و اصلا نباید یخ زده باشد. حالا خمیر را از بسته بندی خارج کنید و روی یک سطح آرد پاشی شده خمیر را قرار دهید و کمی وردنه کشی کنید. دور تا دور خمیر را به اندازه نیم سانت با کاتر یا چاقو برش بزنید. حالا خمیر را به 5 ردیف طولی برش بزنید. و با چنگال چند سوراخ روی خمیر ها ایجاد کنید. می توانید به صورت تکی ناپلئونی را برش بزنید و یا در انتها برش بزنید.

مطالعه  آموزش پخت شیرینی نارگیلی خانگی

 

پخت خمیر هزارلا

پخت خمیر هزارلا

مرحله سوم: پخت خمیر هزارلا در فر

فر را با دمای 190 درجه روشن کنید تا گرم شود. داخل سینی مخصوص فر کاغذ روغنی شیرینی پزی نسوز قرار دهید و خمیر را به همراه نیم سانت دور گیری های که در ابتدا جدا کردید روی سینی بگذارید. حالا سینی را برای 20 دقیقه ابتدا در فر قرار دهید. ابتدا دما را 200 درجه تنظیم کنید و بعد از 5 دقیقه با 180 درجه بگذارید تا پخته و پف کند. پس از پخت سینی را از فر خارج کنید و اجازه دهید در دمای اتاق کاملا خنک شوند. سپس هر خمیر را از وسط با چاقو به دو قسمت برش بزنید و بخش خشک رویی خمیرها را با نوک چاقو بتراشید و داخل کاسه ای بریزید ( این تکه های خشک برای روی شیرینی استفاده میشود ).

مرحله چهارم: پایان کار

حالا خامه‌ی فرم گرفته را داخل قیف بدون ماسوره بریزید. هر لایه‌ی آماده شده از نان یا در واقع شیرینی را روی ظرف مناسبی بگذارید. خامه‌ی فرم گرفته را به وسیله ی قیف روی لایه اول خمیر شیرینی قرار دهید و سپس لایه دوم نان را روی خامه قرار دهید. مجددا لایه دوم را نیز خامه بزنید و سپس لایه سوم شیرینی را روی آن قرار دهید. برای مرحله آخر کامل دور و روی شیرینی را خامه بزنید.حالا اضافه های خمیر که در فر پخته بودید، را با دست پودر کنید یا میتوانید قسمت پف کرده‌ی روی خمیر را نیز با چاقو ضربه بزنید تا پودر شود. خمیر پودرشده را روی خامه بریزید تا کاملا سطح خامه را پوشش دهد. در مرحله پایانی پودر قند را روی هرکدام از شیرینی‌های آماده الک کنید .

مطالعه  با خمیر هزارلا چی درست کنم؟

 

دستور پخت شیرینی ناپلئونی

دستور پخت شیرینی ناپلئونی

نکات مهم در تهیه پخت شیرینی ناپلئونی خانگی

  • خمیر هزارلا باید ترد باشد و برای این کار آن را در فر آماده کنید.
  • خمیر هزارلا را باید از فروشگاه لوازم قنادی خریداری نمود و بعد از خرید اجازه دهید خمیر یخ زدایی شده و از حالت انجماد خارج شود.
  • دقت داشته باشید که اگر از خمیر یوفکا استفاده میکنید خمیر فقط طلایی شود و نسوزد.
  • خامه را حتما فرم دهید و سپس در شیرینی استفاده کنید.
  • استفاده از خرده های برشته خمیر در میان لایه ها باعث می شود تا شیرینی ناپلئونی انسجام بهتری داشته باشد.
  • در طرز تهیه شیرینی ناپلئونی می توانید اضافه خمیر را به همراه برش های خمیر درون فر قرار دهید سپس اضافه های خمیر برشته شده را خرد کنید و از آن ها برای تزیین شیرینی و یا قرار دادن در وسط لایه های شیرینی قرار دهید.
  • در بین لایه های شیرینی ها بهتر است از پودر قند کمتری استفاده کنید تا شیرینی طعم مطبوع و دلپذیری پیدا کند.

سخن پایانی

شیرینی ناپلئونی یکی از دسرهای پر طرفدار است و با صرف کمترین هزینه و زمان ممکن می توان این شیرینی های خوشمزه را تهیه و نوش جان نمود ، امیدواریم این آموزش مورد پسندتان واقع گردیده باشد.شما می توانید در قسمت کامنت های این بخش سوالاتتان را بپرسید تا تیم بهگز به شما پاسخ دهند. در صورت تمایل می توانید با کلیک بر روی بخش ابزار شیرینی پزی لوازم مورد نیاز خود را تهیه کنید. همچنین پیشنهاد می کنیم ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 17 =


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.