شاید تا به حال برای شما هم پیش آمده باشد که به کافه ای سر زده باشید و در منوی آن چشمتان به اسم وافل خورده باشد اما ندانید که وافل چیست؟ وافل یک نان شیرین و ترد است، که از ترکیب آرد، شکر و تخم مرغ و درون دستگاه وافل ساز درست می‌شود. این خوردنی خوشمزه را می‌توان هم به عنوان صبحانه و هم به عنوان عصرانه با یک نوشیدنی لذیذ میل کرد. طرز تهیه وافل بسیار راحت می باشد و با مواد اولیه قنادی همیشه در دسترس تهیه می شود. در این مطلب در مورد انواع وافل، طرز تهیه وافل خانگی ترد و خوشمزه را به شما آموزش می‌دهیم.

 

وافل نان شیرین و ترد

وافل نان شیرین و ترد

وافل چیست؟

اکنون به این سوال اصلی پاسخ دهیم که وافل چیست؟ وافل (waffle) نام نوعی نان ترد و شیرین است که از نظر ظاهری شباهت بسیاری به بیسکوییت دارد و با آرد و شکر و روغن و تخم مرغ و گاهی اوقات ماست به دو صورت سنتی و صنعتی تولید می‌شود. وافل ها در اشکال و اندازه های مختلفی وجود دارند و در سراسر جهان مصرف می‌شوند. وافل در دنیا به عنوان شیرینی شناخته می شود و از شیرینی های برای صبحانه و عصرانه محسوب می شود و ترکیب آن با توت فرنگی و خامه بسیار لذیذ می شود. البته معمولا وافل را با عسل و کره و گاهی با انواع مربا و مارمالاد تزیین کرده و سرو می کنند. معمولا وافل تزیین شده با توت فرنگی یکی از بخش های خوب صبحانه هتل ها است.

معرفی انواع وافل

وافل، این دسر و صبحانه پرطرفدار و خوشمزه انواع بسیار متفاوتی دارد و شما با اضافه کردن موادی مثل توت فرنگی، خامه، نوتلا، شکلات و … میتوانید بهترین و لذیذ ترین مدل ها را درست کنید. اهمیت وافل به اندازه ای است که در امریکا و سوئد یک روز را به این نام، نام گزاری کرده‌اند. 25 مارس در کشورهای اروپایی و آمریکایی جشن بزرگی به خاطر این روز در مکان های مخصوصی برگزار می‌شود. بیشتر انواع وافل در مناطق خاصی از جهان که نام خود را از آن گرفته اند منشا گرفته اند و هر نوع طعم و بافت خاص خود را دارد. در زیر لیستی از رایج‌ترین انواع وافل که در مناطق مختلف جهان سرو می‌شود آورده شده است‌.

مطالعه  طرز تهیه شیک توت فرنگی کافی شاپ خوشمزه

وافل بلژیکی یا بروکسلی Belgian Waffles

بلژیکی ها بسیار وافل را دوست دارند و انواع متنوعی از آن را تهیه کرده اند؛ به طوری که خیلی ها وافل را یک نوع شیرینی بلژیکی می دانند. امروزه، دستور تهیه وافل بلژیکی معمول ترین شکل وافل است و در منوی صبحانه بسیاری از کشورها وجود دارد. این نوع وافل نازک تر و برشته و تردتر است و معمولا همراه با عسل و به عنوان دسر سرو می شود. در بروکسل، وافل ها را معمولا به شکل مستطیل و بزرگ تر از وافل آمریکایی تهیه می کنند. روی وافل ها را اغلب با پودر قند، سس شکلات و خامه همزده به همراه طیف متنوعی از میوه های فصل مثل توت فرنگی، موز و مغزیجات تزیین می کنند. برای تهیه وافل بلژیکی، یک وافل ساز گرد 7 تا 8 اینچ با ضخامت 1 1/4 اینچ – 1 1/2 اینچ خریداری کنید.

 

وافل بلژیکی

وافل بلژیکی

وافل آمریکایی American Waffle

وافل های آمریکایی معمولاً از خمیری ساخته می‌شوند که با بکینگ پودر خمیر می‌شود و محصول نهایی نازک و متراکمی را ایجاد می‌کند. مربع‌های لانه زنبوری (که گاهی به آن فنجان، فرورفته یا جیب می‌گویند) روی توری‌های وافل‌ساز آمریکایی اغلب کوچک‌تر و بیشتر از سایر انواع وافل است و این وافل‌ها را برای ریختن شربت یا سس روی آن مناسب می‌سازد. از آنجایی که این نوع خمیر نسبتاً ساده است، این وافل‌های همه کاره نه تنها برای صبحانه با رویه های شیرین سرو می‌شود، بلکه به عنوان پایه ای برای غذاهایی مانند مرغ و وافل، خورش و فلفل قرمز نیز استفاده می‌شود. آنها در اشکال مختلف ساخته می‌شوند. برای تهیه وافل آمریکایی، یک وافل ساز 7-8 اینچ گرد یا مربعی با ضخامت 1/2-5/8 اینچ خریداری کنید.

 

وافل های آمریکایی

وافل های آمریکایی

وافل لیِژ  LIÈGE WAFFLE

لیژ نام شهری در بلژیک است که وافل خاص خود را تهیه می کند. در حقیقت وافل لیژی دومین نوع وافل پرمصرف در بلژیک است و حتی بسیاری معتقدند که خاستگاه اصلی وافل به این شهر بر می گردد. در حالی که وافل بروکسلی بسیار ترد و برشته است و همراه با مواد شیرین و با کارد و چنگال خورده می شود، وافل لیژ کوچک تر است و معمولا با دست و شبیه به دونات و پیراشکی خورده می شود. در خمیر این وافل هم از مخمر استفاده شده و رنگ طلایی است و بافت وافل هم نرم تر و ضخیم تر و در آخر شکر کاراملی شده روی آن ریخته می شود. البته گاهی وافل لیژی را با وانیل یا دارچین هم طعم دار می کنند. ویژگی مشخص دیگر وافل لیژ، لبه‌های نامنظم و ناتمام آن است. برای تهیه وافل لیژ، یک وافل ساز 4 اینچ در 7 اینچ یا 4 اینچ در 13 اینچ به شکل نامنظم با ضخامت 1 اینچ خریداری کنید.

مطالعه  روش تهیه شیرینی نسکافه ای گام به گام

 

وافل لیِژ 

وافل لیِژ

وافل قیفی  Waffle Cone

خب، به بخش جذاب ماجرا می رسیم. اگر تا الان فکر می کردید که وافل چند سالی است در ایران هم محبوب شده باید به خاطرات کودکیتان رجوع کنید! بستنی قیفی را همه می شناسیم و از کودک و بزرگ این بستنی را می خورند. جالب است بدانید که نان قیفی شکل این بستنی در حقیقت یک نوع وافل است! گفته می شود که اولین بار یک سرآَشپز خلاق شیرینی وافل را به صورت قیفی لوله کرد تا همکار بستنی فروشش بتواند بستنی ها را داخل آن بریزد. این خلاقیت به شدت مورد استقبال مردم قرار گرفت و بستنی قیفی به وجود آمد.

 

وافل قیفی

وافل قیفی

وافل ساز چیست؟

وافل ساز دستگاهی است برای پخت نوعی شیرینی با اشکال گوناگون که به آن شیرینی وافل گفته می شود. صفحه این دستگاه معمولا از جنس چدن است که مانع چسبیدن خمیر به صفحه می شود. روی صفحه این دستگاه پنجره هایی و جود دارد که به خمیر شکل می دهد. یکی دیگر از انواع مدل های وافل ساز قالب سیلیکونی وافل ساز میباشد که بسته به نیاز خود می‌توانید از بین آنها انتخاب کنید. مدل‌های سبک برای مکان های خلوت به خوبی کار می‌کنند، در حالی که مدل‌های سنگین برای کافه های شلوغ عالی هستند. قبل از انتخاب یک وافل ساز، باید تعیین کنید که چه تعداد وافل در ساعت می‌خواهید تولید کنید و می‌خواهید وافل تا چه اندازه بزرگ باشد. سهولت تمیز کردن، زمان پخت سریع، دوام، یا چیزهای دیگر همه نکاتی هستند که برای شروع باید به آنها دقت کنید.

 

طرز تهیه وافل

دستگاه وافل ساز

مواد لازم در طرز تهیه وافل

  • تخم‌مرغ 2 عدد
  • شیر یک و نیم لیوان
  • آرد یک و نیم لیوان
  • بیکینگ‌پودر یک و نیم قاشق چای‌خوری
  • وانیل نصف قاشق چای‌خوری
  • روغن یک‌چهارم لیوان
  • شکر 2 غذاخوری

طرز تهیه وافل خانگی

1. در ابتدای مراحل طرز تهیه وافل ساده باید به سراغ تخم‌مرغ‌ها بروید. یک ظرف گود انتخاب کنید و تخم‌مرغ‌ها را درون آن بریزید. سپس با همزن خوب بزنید تا رنگ آن‌ها سفید شود. زمانی که مخلوط تخم‌مرغ به رنگ سفید درآمد شکر، وانیل و روغن را به آن اضافه کنید و آن‌قدر هم بزنید که دانه‌های شکر به خوبی در روغن و تخم‌مرغ مخلوط شود. حالا شیر را به این مخلوط اضافه کنید.

مطالعه  طرز تهیه شیرینی زبان با خمیر هزارلا

3. آرد را با بیکینگ‌ پودر مخلوط کنید و به کمک الک در سه مرحله به مواد خیس خمیر وافل اضافه کنید. توجه کنید که آرد را با حرکت دورانی و در یک‌ جهت با مواد مخلوط کنید. دستگاه وافل ساز، دستگاه ساندویچ ساز یا تابه را از چند دقیقه قبل گرم کنید تا داغ شود و مواد وافل به آن نچسبد. طرز تهیه وافل روی گاز هیچ تفاوتی با طرز تهیه آن در دستگاه ندارد. مواد را طبق دستور بالا آماده کرده و برای پختن آن از یک تابه نچسب روی حرارت ملایم گاز استفاده کنید.

4. مایه وافل را به کمک یک ملاقه داخل دستگاه یا تابه بریزید. توجه کنید که مواد به خوبی روی صفحه وافل ساز پخش شده باشد. اگر می‌خواهید وافل را داخل تابه بپزید آن را خیلی نازک پهن نکنید. وافل قطورتر از کرپ یا پنکیک است پس کمی بیشتر از مایه وافل بردارید. در تابه را ببندید و بعد از گذشت 50 ثانیه وافل را برگردانید تا سمت دیگر آن‌هم طلایی شود. حدود 90 ثانیه برای پخت دو طرف وافل کافی است.

 

طرز تهیه وافل خانگی

طرز تهیه وافل خانگی

موادی که می‌توانید در طرز تهیه وافل برای تزئین استفاده کنید

  • روی آن را خیلی کم با کره برس بزنید سپس در مخلوط شکر و دارچین بغلتانید.
  • روی آن را با توت‌های تازه و خامه شیرین شده تزئین کنید.
  • به هنگام پاییز از کره کدو یا کره سیب استفاده کنید.
  • گذاشتن کره و عسل گرم هم پیشنهاد خوبی است.
  • سعی کنید از سس شکلات یا نوتلا، برش‌های موز، مغز‌های آجیل و خامه زده شده برای درست کردن وافل ساندویچی استفاده کنید.

سخن پایانی

وافل نوعی شیرینی خوشمزه بین المللی است که در کشورهای مختلف با دستورهای متنوعی تهیه می شود. ما سعی کردیم به طور کامل برای شما توضیح دهیم که وافل چیست، چگونه تهیه می‌شود و انواع آن کدام است. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. برای آشنایی با ما و انواع خدمات ارائه شده توسط بهگز می توانید ما را در اینستاگرام دنبال نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − 2 =


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.