سس کارامل یکی از متداول ترین سس ها است که در بین ایرانیان محبوبیت بسیار زیادی دارد. این سس ماده‌ای است که در شیرینی پزی کاربرد بسیار زیادی دارد، رنگ آن نارنجی متوسط تا تیره است و از با گرم کردن شکر و ترکیب آن با خامه درست می‌شود. با سس کارامل می‌توانید انواع آب نبات، دسر، تاپینگ، و شیرینی‌جات را درست کنید. همچنین میتوانید این سس را بر روی انواع و اقسام کیک ها، شیرینی ها و دسرها بریزید. در این مطلب از بخش تزئینات کیک و دسر بهگز، طرز تهیه سس کارامل را به شما آموزش خواهیم داد.

 

کارامل چیست؟

سس کارامل تزیین کیک

کارامل چیست؟

لغت کارامل از واژه لاتین کالاملوس به معنی نیشکر گرفته شده است. وقتی شکر به تنهایی یا همراه با آب روی حرارت قرار می‌گیرد مولکول‌های شکر شکسته می‌شوند و تغییر شکل می‌دهند. در هر مرحله از حرارت دادن شکر، رنگ و غلظت و طعم آن متفاوت است. در مرحله‌ای که شکر رنگ نارنجی مایل به قهوه‌ای میگیرد و بافتی کش‌دار پیدا می‌کند به آن کارامل گفته می‌شود. در این مرحله دمای شکر به حدود 170 درجه سانتیگراد می‌رسد. سس کارامل هم از ترکیب شکر حرارت دیده با خامه و کره به دست می‌آید و به عنوان تاپینگ یا فیلینگ حرفه ای کیک ها و دسرها استفاده می‌شود.

انواع مختلف سس کارامل

سس کاراملی یکی از فراورده‌های جذاب است که می تواند خلاقیت شما را، برای تزئین کیک و شیرینی، به چالش بکشد. برای تهیه سس این ماده با ارزش یا آب نبات نرم آن مانند کارامل شیر می توان این ماده را با خامه و سایر مواد مخلوط کرد. سیب های پوشیده از کارامل یک درمانگر محبوب پاییزی است. مقداری نمک در بیشتر کاراملها استفاده می شود زیرا به مقابله با تلخی که در طول تبدیل شدن کمک می کند. افزودن نمک بیشتر برای تهیه نوع شور، با توجه نمکی که یا در بالای آب نبات ها اضافه می شود یا با سس این محصول مخلوط می شود یک کار رایج است. از دیگر موارد کاربرد این ماده ارزنده می توان به قهوه هایی با طعم کارامل و نارگیل های داغ نیز اشاره کرد.

مطالعه  تزیینات جذاب شیرینی های هالووین

 


مشاهده و خرید انواع سس‌های کاراملی


 

انواع کارامل را می توان به تنهایی به عنوان آب نبات میل کرد یا از آن برای طعم دهنده آب نبات های دیگر، دسر یا نوشیدنی ها استفاده کرد. از لایه ای از این ماده برای بالا بردن دسرهای کلاسیک استفاده می شود. این ماده چسبنده برای چندین آب نبات مانند پرالین، ذرت ، شکر و بادام زمینی است. هنگامی که فقط حاوی آب و شکر مانند این دسرها باشد، به عنوان کارامل روشن شناخته می شود.

 

نحوه تهیه کارامل

نحوه تهیه کارامل

دو روش تهیه کارامل

برای درست کردن سس کارامل دو روش وجود دارد در روش اول ( کارامل خشک) شکر به تنهایی روی حرارت قرار می‌گیرد تا ذوب شود و در روش دوم (کارامل خیس) به شکر آب و خامه اضافه می‌شود. قبل از شروع به کار همه مواد را کنار دست خود بگذارید. برای درست کردن کارامل باکیفیت و خوش طعم یک کاسه کوچک آب جوش و برس آشپزی کنار دست خود داشته باشید. در حین گرم شدن شکر با آب، روی دیواره‌های قابلمه شکرک‌هایی ایجاد می‌شود که به سرعت می‌سوزد. شما باید با برس و آب گرم مدام دیواره‌های ظرف را تمیز کنید تا شکرک نزند.

هنگام اضافه کردن خامه به کارامل دقت داشته باشید که به دلیل دمای بالای شکر آب شده اضافه کردن ماده‌ای با دمای کمتر باعث پاشیده شدن مواد به اطراف می‌شود که اگر دقت کافی نداشته باشید می‌تواند خطرناک باشد. پس هنگام اضافه کردن خامه موارد ایمنی را در نظر داشته باشید و دستکش آشپزخانه بپوشید. حتما از قابلمه‌هایی استفاده کنید که ضخامت کف و دیواره آن‌ها زیاد است، قابلمه‌هایی که جنس کف و دیواره نازک دارند حرارت را به سرعت انتقال می‌دهند و امکان سوخت کارامل در آن‌ها بیشتر است.

مطالعه  آموزش ساخت تاپرهای تزیین کیک

طرز تهیه سس کارامل

  • شکر 1لیوان
  • آب 1 فنجان
  • خامه صبحانه 1 فنجان
  • کره 50 گرم

ابتدا شکر را در قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید. بدون نیاز به هم زدن شکر بعد از 5 دقیقه از یک طرف شروع به کارامل شدن می کند. سپس کمی شکر را هم بزنید و کره را به شکر اضافه کنید. از یک طرف هم بزنید تا کره با شکر ترکیب شود. در آخر خامه و آب را با هم مخلوط کنید و سپس به کارامل اضافه کنید.سس کارامل را از روی حرارت برداشته و زمان دهید تا کمی از حرارت بیافتد و سپس در ظرف شیشه ای مورد نظر بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

 

طرز تهیه سس کارامل

طرز تهیه سس کارامل

نکته های کلیدی تهیه کارامل

  • کره را از قبل در دمای اتاق قرار دهید تا نرم شود.
  • بهتر است خامه را پیش از اضافه کردن به سس کارامل گرم کنید.
  • می توانید در آخر که سس کارامل در حال آماده شدن است به جای آب ساده از نسکافه آماده شده در سس کارامل بریزید.
  • از قابلمه ای بزرگ برای تهیه کارامل استفاده کنید به دلیل اینکه پس از اضافه کردن خامه حجم مواد به سرعت افزایش میابد.
  • در زمان تهیه کارامل بسیار دقت کنید چون شکر ذوب شده خطرناک است و باعث سوختگی های شدید میشود.
  • پیشنهاد میشود در زمان تهیه کارامل ظرف آب سرد در کنار دست تان قرار دهید.
  • طرز تهیه سس کارامل راحت است ولی دقت فرمائید کم کم آن را تهیه کنید تا سس کاراملی با کیفیت تری را داشته باشید.
مطالعه  پودر مرنگ چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سخن پایانی

سس کارامل یک نوع سس بسیار راحت و پرکاربرد هست که میتونید در انواع دسر ، کیک و شکلات های خوشمزه استفاده کنید. طرز تهیه سس کارامل خوشمزه و فوق العاده دارای چند نکته بسیار مهم است که در این مقاله به آنها پرداختیم. امیدواریم با رعایت تمامی این نکات، یک سس کارامل خوشمزه و بی نظیر را درست کنید. برای آشنایی با ما و انواع خدمات ارائه شده توسط بهگز می توانید ما را در اینستاگرام دنبال نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − هشت =


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.