حتما شما ایزومالت، این ماده ی خوراکی را در تزئینات کیک و دسر یا شیرینی پزی دیده باشید و یا نام آن را شنیده باشید و ندانید ایزومالت چیست و چگونه تهیه میشود. اگر شما هم چند بار با این سوال مهم برخورد کرده اید و هیچ وقت جواب کاملی برای پاسخ به آن نیافته اید، مطالعه ی این مقاله را به شما توصیه می کنیم. ایزومالت یک ماده ی خوراکی عالی برای ساختن تزئینات زیبا برای کیک ها، آبنبات ها و دسرهای شما میباشد. ایزومالت شبیه شکر است با این تفاوت که هنگام گرم شدن در دمای بالا رنگ آن زرد نمی شود. همچنین بهتر از شکر در برابر رطوبت مقاومت می کند. در این مقاله بهگز قصد دارد، شما را با سوال که ایزومالت چیست و نحوه استفاده آن آشنا نماید، تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

 

ماده ی خوراکی ایزومالت

ماده ی خوراکی ایزومالت

 

ایزومالت ماده شیرین کننده طبیعی

ایزومالت چیست؟ ایزومالت نوعی شیرین کننده بدون قند است که در دهه ی 1960 کشف شده است. این ماده ی خوراکی سفید، کریستالی و بی بو است. ایزومالت فراتر از استفاده توسط متخصصان پخت و پز برای تزئینات، یک ماده ی اصلی در بسیاری از غذاهای تولید شده در کارخانه هایی مانند آبنبات سازی، آدامس، شکلات و خوراکی های کم شیرین است. چون می توان آن را بدون از دست دادن شیرینی یا تغییر رنگ گرم کرد.

ایزومالت نوعی شیرین کننده مصنوعی است که در طبیعت وجود ندارد و توسط کارخانجات ساخته می شود. دلیل اینکه بعضی از مردم فکر می کنند قابل خوردن نیست این است که بدن شما در واقع آن را هضم نمی کند و مصرف بیش از حد آن به دلیل احتمال مشکلات مربوط به معده توصیه نمی شود. این ماده به اندازه ی قند و شکر شیرین نیست در نتیجه می تواند بهترین انتخاب برای کسانی باشد که رژیم دارند. گرچه ایزومالت به اندازه شکر شیرین نیست، اما می تواند با سایر شیرین کننده های جایگزین شکر مانند سوکرالوز مخلوط شود تا شیرینی آن افزایش یابد. از ایزومالت در طرز تهیه آبنبات بدون قند در شکل های خاص استفاده می شود.

مطالعه  بررسی اصلی ترین تفاوت های تارت و پای

خواص فیزیولوژیکی مهم ایزومالت

  • به هیچ وجه باعث پوسیدگی دندان یا افزایش شدت آن نمی شود
  • یک کربوهیدرات دیر هضم ‎(low digestible)cusl‏
  • فقط حدود نیمی از کالری شکر را دارد
  • به هیچ وجه تأثیری در افزایش قند خون و میزان سطح انسولین در خون ندارد
  • دارای تأثیرات مفیدبر عملکرد روده و احشاء است

 

ایزومالت

ایزومالت

 

طرز تهیه و نگهداری ایزومالت

برای درست کردن ایزومالت و استفاده از آن کافی است آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا آب شود. سپس از روی حرارت بردارید در این حین می توانید رنگ ژله ای دلخواه را بیافزایید و 3 دقیقه کنار بگذارید. در این مرحله داخل قالب مورد نظر را چرب کرده و داخل آن بریزید. سپس اجازه دهید در دمای اتاق خنک شود و خود را بگیرد. می توانید تا قبل ازاینکه خشک شود به هر شکلی که دوست داشتید، دربیاورید. از مزیت های ایزومالت آماده این است که می توانید ایزومالت را دوباره روی حرارت مستقیم بزارید تا آب ششود و دوباره استفاده کنید.

برای نگهداری از ایزومالت باید توجه داشته باشید که ایزومالت به شکل خام، رطوبت را از هوا جذب می کند و باید در یک ظرف محکم مهر و موم شده یا یک کیسه ضخیم و کاملا محکم بسته بندی و نگهداری شود. درصورتی که ایزومالت خام به درستی ذخیره شود دارای دو سال یا بیشتر انقضا می باشد،. علاوه بر این بسته های سیلیکا ژل ایمن، طول عمر ایزومالت را با از بین بردن هر رطوبتی که ممکن است راه خود را در ظرف یا مخزن باز کند، افزایش می دهد.

مطالعه  طرز تهیه انواع دسر با نشاسته ی ذرت

 


بیشتر بدانید: کالری انواع شیرینی های محبوب


 

روش استفاده از ایزومالت در قالب ها

ایزومالت را به طور یکنواخت در قالب سیلیکون بریزید یا از یک خلال دندان یا رولپلاک نازک برای پر کردن قالب های بسیار کوچک استفاده کنید. پس از پر کردن ، صبر کنید تا ایزومالت خنک شود و طرح را از قالب خارج کنید. استفاده از خلال دندان یا رولپلاک چوبی تمیزکاری را بسیار راحت تر می کند. ایزومالت بسیار چسبناک است و به سختی از هر چیزی که لمس شود پاک می شود. هرچه وسیله یکبار مصرف است دور بریزید. ایزومالت خنک شده ازسیلیکون خارج می شود ، اما اگر ابزار سیلیکونی ندارید ، کافی است یک گلدان بزرگ آب در حال جوشیدن بر روی اجاق گاز قرار دهید و ابزار خود را در آب بیندازید تا ایزومالت ذوب شود.

 

 طرز تهیه ایزومالت

طرز تهیه ایزومالت

 

ایزومالت را از کجا تهیه کنیم؟

اساسا ایزومالت که می خواهید خریداری کنید در دو نوع متفاوت وجود دارد. بعضی مواقع آن را می توانید بصورت دانه های خام ایزومالت، از فروشگاه های لوازم قنادی تهیه کنید یا می توانید آن را بصورت آنلاین تهیه کنید. نوعی که از فروشگاه لوازم قنادی تهیه می کنید لازم است که در دمای مناسبی حرارت دیده و طبخ شود. مزیت تهیه آن از فروشگاه لوازم قنادی و پخت توسط خودتان این است قیمت تمام شده تهیه ایزومالت بسیار زیاد ارزان خواهد بود. اما اگر روش تهیه شما بدرستی انجام نشده باشد در انتهای کار با انبوهی از یک تفاله مواجه خواهید شد. پس اگر خودتان میخواهید ایزومالت را تهیه کنید و برای اطمینان از کیفیت خوب ایزومالت تهیه شده، حتما از دستور تهیه ای که در ادامه خواهد آمد استفاده کنید.

مطالعه  6 تکنیک تزیین کیک که باید بدانید

بعد از اینکه ایزومالت پخته شود می توانید آن را از صافی عبور دهید تا در سینی که با حبه های سیلیکونی یخ پوشیده شده بریزید. وقتی که خنک شده میتوانید آن را درون کیسه های پلاستیکی زیپ کیپ نگهداری کنید و در نتیجه هر وقت که نیاز به کمی ایزمالت دارید در دسترس شما خواهد بود. البته بعضی جاها ایزومالت های نیمه آماده هم وجود دارد که تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که آنها را در دستگاه ماکروویو ذوب کنید.

اولین گزینه ما می تواند تهیه این ایزومالت های نیمه آماده است که البته در بازار ایران یافت نمی شود. نحوه استفاده این ایزومالت های نیمه آماده به این صورت است که این مواد را باید درون ظرفی بمدت 20 الی 30 ثانیه در مایکرووو قرار دهید. تا ذوب شود و په همین راحتی می توانید استفاده کنید. از مزیت های این ایزومالت های نیمه آماده این است که دور ریز شما در این روش به صفر نزدیک می شود.البته در ایران می توانید ایزومالت را بصورت دانه های خام ایزومالت ترک در بسته بندی های ‎We‏ گرمی تهیه کنید.

سخن پایانی

در این مطلب امیدوارم که درباره این سوال که ایزومالت چیست و نحوه استفاده از آن چگونه است؟ اطلاعات کافی را برده باشید و بتوانید با درست کردن ایزومالت برای انواع کیک دیزاین های مختلف را انجام دهید و لحظات خوبی را در اعضای خانواده تان سپری کنید. شما عزیزان برای تهیه ابزار و مواد اولیه مورد نیاز خود می توانید به صفحه مواد اولیه قنادی ما سر بزنید و مواد مورد نیاز خود را انتخاب کنید. پیشنهاد می کنیم ما را در شبکه اجتماعی بهگز نیز دنبال کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه − 2 =


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.