کرم تارتار یکی از ترکیبات اسرارآمیزی است که ممکن است در آشپزخانه مادربزرگتان دیده باشید. بدون اینکه بدانید برای چه چیزی استفاده می شود. پودر تارتار کارهای جالب و مهمی انجام می‌دهد که دیگر پودرهای مورد استفاده در آشپزی (مثل جوش شیرین) به طور کامل از عهده انجام دادن آن‌ها برنمی‌آیند. در مقاله امروز قصد داریم شما را با کاربرد کرم تارتار در پخت شیرینی‌ و آشپزی بیشتر آشنا کنیم. با بهگز تا انتهای مطلب همراه باشید.

 

 پودر تارتار

پودر تارتار

 

کرم یا پودرتارتار چیست؟

کرم تارتار که در علم شیمی، تارتاریت پتاسیم هیدروژن ( potassium hydrogen tartrate) نامیده می شود، پودری سفید رنگ، لطیف، بدون بو و جزو اسیدهای خوراکی است. پودر تارتار محصولی کاملا طبیعی است که با انجام فعل و انفعالاتی روی میوه انگور به دست می‌آید. در واقع از محصولات جانبی صنعت شراب سازی است. پودر تارتار قدمتی هفت هزار ساله دارد و کسی علت استفاده از واژه ی “کرم” به جای “پودر” را نمی‌داند ولی این محصول قدیمی همیشه در دنیای آشپزی و شیرینی‌پزی با همین نام استفاده شده است.

در قدیم برای تهیه این ماده، رسوبات و مواد ته نشین شده در بشکه های شراب را جمع آوری و در طی روندی تمیز می کردند. با نگهداری این مواد در ظرف های مخصوص، کرم تارتار از رسوبات جدا شده و بعد جمع آوری و آماده استفاده می شد. امروزه به صورت صنعتی تولید می شود و در طی روندی اسید تارتاریک را با استفاده از هیدروکسید پتاسیم به کرم تارتار تبدیل می کنند. فرآوری کرم تارتار بصورت کارخانه ای در سال 1769 میلادی توسط شیمیدانی سوئدی طراحی شد. این کرم امروزه در شیرینی پزی، کیک پزی و… مورد استفاده قرار می گیرد.

مطالعه  ترفندهای جالب برای پخت کیک

 


بیشتر بدانید: نقش بیکینگ پودر در کیک و شیرینی پزی


 

کاربرد کرم تارتار در شیرینی‌پزی

  • در پف کردن شیرینی هاازجمله شیرینی مرنگ نقش خیلی مهمی دارد.
  • برای جلوگیری از شکرک زدن در تهیه شربت ها استفاده میشود.
  • به عنوان عامل مخمر برای محصولاتی مانند کیک اسفنجی یا پنکیک استفاده میشود.
  • هنگامی که با جوش شیرین ترکیب می شود، به عنوان جایگزینی برای بیکینگ پودر استفاده میشود.
  • بلورهای بزرگ و درشت شکر، دشمن یک آبنبات بی‌نقص هستند. اگر به مواد اولیه آبنبات مقداری پودر تارتار اضافه کنید، می‌توانید بلورهای شکر را ریزتر کنید و یک آبنبات خانگی لذیذ درست کنید.
  • در تهیه برخی کیک ها و دسرهایی که رویه ی مرنگ دارند از کرم تارتار استفاده میکنند. با اضافه کردن آن به سفیده تخم مرغ مقاوت مرنگ در مقابل حرارت بالا رفته و باعث میشود در فر بدون آب شدن مرنگ تغییر رنگ بدهند.
  • اضافه کردن مقدار کمی تارتار هنگام هم زدن سفیده تخم مرغ، ( معمولاً 1/8 قاشق چایخوری در هر سفیده تخم مرغ ) باعث میشود سفیده سریعتر کف کند. به تثبیت ساختار سفیده و از بین نرفتن حباب های کوچک هوایی که در سفیده ایجاد شده کمک می کند.

 

 

استفاده از کرم تارتار

استفاده از کرم تارتار

 

بهترین جایگزین کرم تارتار

کرم تارتار بصورت فله‌ای در فروشگاه‌ لوازم قنادی فروخته می‌شود. درصورتیکه به کرم تارتار دسترسی ندارید، آب لیمو و سرکه سفید دو ماده غذایی هستند که یک جایگزین خوب برای کرم تارتار به شمار می‌آیند و همان کار را انجام می‌دهند. اما باید از مقدار بیشتری آب لیمو یا سرکه سفید استفاده کنید تا همان نتیجه را بگیرید؛ یعنی به ازای هر نصف قاشق چای خوری کرم تارتار، به یک قاشق چای خوری کامل آب لیمو یا سرکه سفید نیاز دارید. هر دو این مواد دارای خواص اسیدی یکسانی هستند که از متبلور شدن شکر و صاف شدن مواد اولیه غذا و شیرینی جلوگیری می‌کنند.

مطالعه  دو روش طرز تهیه جیب تاجر مجلسی با گوشت و مرغ

کرم تارتار باید دور از رطوبت، گرما و نور در جای خشک و خنک و در ظرف دربسته نگهداری شود. ظرف شیشه ای با در سفت و کیپ برای نگهداری این ماده بسیار مناسب است، متاسفانه به دلیل فله ای بودن این ماده اولیه در ایران، تاریخ مصرف روی آن مشخص نشده، ولی سعی کنید مواد اولیه قنادی را بعد از خرید خودتان تاریخ بزنید و در طول یک سال مصرف کنید. کرم تارتار قابل فریز کردن نیست. از آنجائیکه کرم تارتار نوعی اسید است نباید با چشم در تماس باشد، پس حتما ظرفش را دور از دسترس کودکان نگه دارید.

فواید کرم تارتار

  • موثر در ترک سیگار
  • تنظیم فشار خون
  • درمان عفونت ادرار
  • درمان درد مفاصل
  • رفع جوش صورت
  • بهبود درد آرتروز
  • موثر در کاهش وزن

آیا می توان پودر تارتار را جایگزین بکینگ پودر کرد؟

اگر در خانه بیکینگ پودر ندارید مخلوط جوش شیرین و پودر تارتار جایگزین خوبی برای آن است. کافی است یک دوم قاشق چایخوری پودر کرم تارتار را با یک چهارم قاشق چایخوری جوش شیرین ترکیب کنید. این مخلوط معادل یک قاشق چایخوری بیکینگ پودر است. توجه کنید که برای پف کردن کیک علاوه بر پودر تارتار به جوش شیرین هم نیاز است. زیرا اسید تارتاریک موجود در پودر تارتار به فعالسازی بیشتر جوش شیرین کمک می کند. این اسید با جوش شیرین ترکیب می شود و در اثر حرارت گاز کربن دی اکسید تولید می کند که عامل پف کردن کیک هاست.

سخن پایانی

پودر تارتار، با فواید زیادی که دارد، شما را میتواند در مسایل بهداشتی، درمانی و خوراکی بسیار همراهی کند و به شما کمک بزرگی کند. توصیه میشود حتما در تغذیه خود از کرم تارتار استفاده کنید تا از فواید و کاربرد آن بینصیب نمانید. در مقاله امروز در مورد کاربرد کرم تارتار در شیرینی‌پزی و آشپزی، فواید کرم تارتار و.. صحبت کردیم. شما می توانید در قسمت کامنت های این بخش سوالاتتان را بپرسید تا تیم بهگز به شما پاسخ دهند. در صورت تمایل می توانید با کلیک بر روی بخش اطلاعات عمومی با دیگر نکات مختلف کیک و شیرینی نیز آشنا شوید. پیشنهاد می کنیم ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

مطالعه  پنج تفاوت اصلی کره با مارگارین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + نوزده =


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.