آشنایی با مواد اولیه قنادی و شيرينی پزی

فرقی نمیکند در چه زمینه ای می خواهید حرفه ای شوید، برای حرفه ای شدن باید وقت بگذارید . همیشه اولین قدم آشنایی با پایه و اصول اولیه است. اگر شما به تازگی شیرینی پزی را آغاز کرده اید، آشنایی با مفاهیم و مواد اولیه قنادی یکی از ضروریات میباشد. پخت انواع محصولات مانند کوکی، کیک و نان‌ وابسته به ترکیب دقیق موادی همچون آرد، مایعات، مواد معطر، چربی، قند و طعم دهنده‌ها است. در این مقاله قصد داریم هر یک از مواد اولیه قنادی را معرفی کرده و عملکرد آن‌ها را در محصولات نهایی توضیح دهیم.با ما همراه باشید.

 

مواد اولیه قنادی و شیرینی پزی

مواد اولیه قنادی

 

معرفی مواد اولیه قنادی

همانطور كه مي‌دانيد، براي تهيه انواع كيك و شيريني به مواد اوليه مختلفي نياز داريم كه برخي از آنها فقط در صنعت قنادي به كار گرفته مي‌شوند و بايد شناخت دقيق و كاملي از اين‌گونه مواد اوليه داشته باشيد تا نتيجه‌ كارتان رضايت‌بخش باشد. از اين‌رو با توجه به اهميت موضوع و كاربرد حرفه‌اي اين مواد در تهيه كيك‌ها و شيريني‌ها به معرفي برخي از آنها مي‌پردازيم.

 


مشاهده محصولات آرد و پودریجات قنادی


 

انواع آرد و پودر کیک و نان و شیرینی

شیرینی پزی را نمی توان بدون آرد تصور کرد چرا که مایه اصلی کیک، شیرینی و نان است . آرد گندم، پر کاربرد ترین است . پودر نرم و سفیدی که حاصل از آسیاب کردن قسمت میانی گندم است و بسته به کیفیت گندم و نحوه آسیاب کردن آن به دو نوع آرد سفید که از مغز گندم است و آرد غیر سفید که بر اساس مقدار و نوع لایه ای پوست گندم موجود در آن متنوع است تقسیم می شود . البته آرد نخودچی و آرد برنج هم در تهیه برخی از انواع شیرینی ها و کیک ها کاربرد دارد که به سادگی هم می توانید آنها را در خانه تهیه کنید.

مطالعه  تفاوت نان شیرین با سایر نان ها

مخمرها

جوش شیرین و بیکینگ پودر که توسط گلوتن و نشاسته نگهداری می‌شوند، عامل پف کردن محصولات غذایی هستند. جوش شیرین و بیکینگ پودر جایگزینی ندارند پس مطمئن شوید که دستورالعمل شما روی این دو ماده تاکید داشته باشد. استفاده بیش از حد از مخمر‌ها منجر به پهن شدن کیک یا نان می‌شود. در مقابل اگر از مخمرها به میزان کم استفاده کنید، محصول غذایی شما سنگین و مرطوب خواهد شد.

شیرین کننده ها

شکر نیز یکی دیگر از ارکان اصلی شیرینی پزی میباشد.علاوه بر شکرسفیدی که به صورت متداول در بازار موجود است و اکثرا استفاده میشود، شکر قهوه ای نیز نمونه دیگری است که به دلیل میزان کالری کمتر، در سلامت و البته کاهش وزن، تاثیر مثبت خواهد داشت. پس اگر از جمله افرادی هستید که به شیرینی جات علاقه مند و در عین حال نگران افزایش وزن خود هستید از شکر قهوه ای برای پخت کیک استفاده کنید.

 

مواد اولیه قنادی و شیرینی پزی

انواع شکر

 

اسانس و طعم دهنده های خوراکی

این نوع طعم دهنده ها عطر و طعم منحصر به فردی به کیک و شرینی میدهند و جزئی جدایی ناپذیر از دستورات شرینی پزی هستند.برای طعم دادن به کیک از اسانس های مختلفی استفاده می شود. اسانس و طعم دهنده های خوراکی شامل اسانس لیمو، پودر دارچین و وانیل همه بر روی بوی خوش و طعم کیک تاثیر دارند ولی اغلب در مایه کیک از وانیل استفاده می‌کنند.

طعم دهنده های شیرینی پزی شامل :

  • وانیل
  • دارچین
  • هل
  • جوز هندی
  • و .. 

سایر مواد اولیه قنادی و شيرينی پزی

روغنها و چربیها

روغن در بافت کیک تاثیر و اهمیت بالایی دارد زیرا علاوه بر اینکه اجزای کیک را به روش کرم زنی مخلوط میکند باعث حفظ هوا در لابه لای خمیر کیک میشود. استفاده از مارگارین (کره گیاهی) به جای روغنهای معمولی علاوه بر سریعتر شدن مخلوط کردن اجزای کیک، باعث بالارفتن آب مصرف شده میشود که همین دلیل باعث میشود بیات شدن کیک به تاخیربیفتد.برای تهیه کوکی و بیسکویت از کره های حیوانی که طعم خوب و بافت رو نرم میکند استفاده میشود.از روغن صاف قنادی برای تهیه شیرینی دانمارکی و خمیرهزارلا بیشتر استفاده میشود.

مطالعه  تفاوت آرد نان فانتزی با آرد سفید

خامه قنادی

خامه نیز انواع مختلفی دارند. تفاوت خامه ها در میزان درصد چربی آنهاست.شیرخامه، خامه سبک، خامه سنگین، خامه ویپینگ، خامه دوبل، باتر کیریم و رویال آیسینگ انواع مختلف آن میباشد. پودر خامه نیز یکی از محصولاتی است که برای تزئین کیک با ماسوره استفاده میشود. پودر خامه در حقیقت همان خامه است که رطوبت خود را از دست داشته باشد. نسبت به گرما مقاوم بوده و بسیار فرم پذیر است و نیاز به شیرین کردن ندارد.

 

مواد اولیه قنادی و شیرینی پزی

خامه قنادی

جمع بندی 

مواد اولیه قنادی طیف گستره ای دارد و بسیاری از محصولات همچون ژلاتین، آگارآگار، رنگ های خوراکی، اسانس ها، نمک، کاکائو، شیر، انواع مغزها و … را شامل میشود که هریک در نتیجه نهایی کیک، تاثیر بسزایی خواهند داشت.برای راحت تر بودن فرایند کیک و شیرینی پزی خواندن مقالات لوازم صنعت کیک و شیرینی را به شما همراهان فروشگاه اینترنتی بهگز توصیه میکنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + هجده =


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.