یکی از انواع کلوچه ها، کلوچه فومن بوده، کلوچه سنتی و خوشمزه محلی است. این کلوچه مخصوص استان گیلان شهرستان فومن می باشد. شیرینی و کیک یک میان وعده مناسب و سالم برای شما می باشد. علاوه بر این موارد انواع کلوچه هم می تواند یک روز عالی را در کنار عزیزانتان برای شما بسازد.در این مقاله قصد داریم آموزش گام به گام طرز تهیه کلوچه فومن را برایتان شرح دهیم تا بتوانید در خانه با امکاناتی که دارید، این عصرونه خوشمزه را برای خود و اعضای خانوادتان درست کنید. تا پایان مقاله بهگز را یاری نمایید.

تاریخچه کلوچه فومن

کلوچه فومن، نوعی نان شیرین و مغزدار است که روی آن با وسیله مهر مانندی منقوش می‌شود. سپس همچون نان‌های عادی در درون کوره پخت قرار می‌گیرد تا پخته شود و به مشتری عرضه گردد و به واسطه عطر و طعم‌اش با استقبال مردم روبرو شده و هم‌اکنون شهرتی به وسعت ایران دارد.این کلوچه هویت و اصالت کاملا ایرانی دارد و همانطور که از نامش پیداست، متعلق به شهرستان فومن یکی از شهرستان‌های استان گیلان است.

صد سال پیش شخصی به نام کربلایی محمود بهجت عازم کربلا می‌شود و ضمن دیدار از یک کارگاه کوچک شیرینی پزی از عطر و طعم آن خوشش آمد و زمانی که به ایران بازمی‌گردد کنار نانوایی خود شروع به پخت کلوچه‌هایی شبیه به آن شیرینی می‌کند. از آن زمان به بعد این سنت در فومن رواج پیدا کرده است.در قدیم نام کلوچه فومن «قند کلوچه» بود . این شیرینی محلی تنها در شهر فومن و شهرهای اطراف، شهرت داشت ولی در حال حاضر حتی جهانگردان پس از ورود به فومن به دنبال کلوچه می گردند تا طعم دلپذیر آن را تجربه کنند.

مواد لازم برای تهیه کلوچه فومن

کلوچه فومن شامل دو بخش اصلی است یکی خود کلوچه و دیگری مواد درون کلوچه می باشد. مواد مورد نیاز برای اصل کلوچه و مواد درون و رومال آن را برایتان نام می بریم.

مواد اولیه کلوچه فومن

مواد اولیه کلوچه فومن

مواد لازم کلوچه فومن

  • آرد: 350 گرم
  • کره: 70 گرم
  • تخم مرغ: 1 عدد
  • شیر ولرم: نصف لیوان
  • نمک: نصف قاشق چایخوری
  • شکر: 3 قاشق غذاخوری
  • خمیر مایه فوری: 1 قاشق غذاخوری
مطالعه  آشنایی با کاربرد وانیل در کیک و خواص آن

مواد میانی کلوچه فومن

  • آرد: 120 گرم
  • شکر: 200 گرم
  • روغن مایع: 20 گرم
  • کره: 10 گرم
  • روغن صاف: 45 گرم
  • گردوی آسیاب شده: 30 گرم
  • پودر دارچین: 1 قاشق غذاخوری
  • پودر هل: نصف قاشق چایخوری
  • وانیل: نصف قاشق چایخوری
  • جوز هندی: ¼ قاشق چایخوری

رومال کلوچه فومن

  • زعفران دم کرده: یک فنجان
  • تخم مرغ: یک عدد (زرده)
  • سیاه دانه یا کنجد یا خرفه: به میزان لازم
پخت کلوچه فومن

پخت کلوچه فومن

طرز تهیه کلوچه فومن

  1. ابتدا خمیر مایه را به همراه یک قاشق شکر و شیر ولرم داخل یک لیوان مخلوط کنید. سپس درب لیوان را بپوشانید و آن را به مدت 10 دقیقه بذارید استراحت کند. تا خمیر مایه آماده شود.
  2. در ادامه کره را بیرون گذاشته تا به دمای محیط برسد. بعد آن را با باقی مانده شکر ترکیب کرده و با همزن هم میزنیم تا مواد یکدست شود. در ادامه خمیر مایه را به آن اضافه می کنیم.
  3. سپس مواد را هم میزنیم، تا یکدست شود. آرد و نمک را با هم ترکیب کرده و روی مواد آماده شده الک کنید. در این مرحله باید خمیری نرم و لطیف را به دست بیاورید، که به دست نچسبد. اضافه کردن آرد را تا زمانی ادامه دهید که خمیر به دستتان نچسبد.
  4. حالا باید خمیر به دست آمده را ورز دهید. این کار را 10 دقیقه انجام دهید. سپس یک کاسه بزرگ را چرب کنید و خمیر را چونه گرفته و در آن قرار دهید، روی خمیر را کامل با سلفون بپوشانید و به مدت یک ساعت یا یک ساعت و سی دقیقه در فضای محیط قرار دهید تا استراحت کند و حجمشان دو برابر شود.

نحوه تهیه مایه میانی کلوچه 

  1. در ادامه باید مایه میانی کلوچه را درست کنیم. ابتدا آرد را الک می کنیم و داخل یک تابه بریزید، سپس روی حرارت به مدت 5 دقیقه تفت دهی تا خامی آرد گرفته شود.
  2. بعد از این که خامی آرد را گرفتید. مجدد آن را الک می کنید سپس کره و روغن مایع به همراه روغن صاف را به تابه اضافه کنید. هم بزنید تا یکدست شود.
  3. سپس شکر را اضافه کرده و با مواد مخلوط کنید. در ادامه دارچین، پودر هل، جوز هندی و وانیل را به تابه اضافه نمایید. مواد را مخلوط کرده و سپس مغز گردو را به آن اضافه کنید.
  4. بعد از اتمام این مراحل تابه را از روی حرارت بر دارید. فر را با دمای 200 درجه سانتی گراد روشن کنید تا گرم شود.
  5. خمیر آماده شده را بعد از استراحت دوباره ورز دهید و آن را به چونه های 90 تا 100 گرمی تقسیم بندی نمایید.
  6. خمیر را با دست پهن کنید و مایه میانی را برداشته درون آن قرار می دهیم. در ادامه سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و خمیر های آماده شده را درون سینی قرار دهید.
  7. در این مرحله باید مهر شیرینی پزی کلوچه فومن را روی خمیر بزنید. برای رومال آن هم می توانید کمی زعفران دم کرده را با یک عدد زرده تخم مرغ و یک قاشق شیر ترکیب کنید و رومال کلوچه نمایید.
  8. در ادامه باید مقداری کنجد یا تخم خرفه روی کلوچه بپاشید و روی کلوچه ها را سوراخ نمایید تا از پف بیش از حد کلوچه جلوگیری شود.
  9. حالا سینی فر را به مدت 10 تا 15 دقیقه درون فر قرار دهید تا کلوچه بپزد.
  10. بعد از پخت کلوچه ها فر را خاموش کنید تا روی کلوچه ها خوش رنگ شود . سپس از فر خارج نمایید و چند دقیقه اجازه دهید تا خنک شود.
  11. حالا شما می توانید کلوچه ها را درون ظرف بریزید با شربت یا چای برای عصرونه و میان وعده سرو نمایید. بهگز تمام مراحل پخت کلوچه فومن را برایتان شرح داده است. با اجرای تمام مراحل می توانید کلوچه خوش مزه داشته باشید.
مطالعه  چرا سطح کیک گنبدی می شود؟

نکات مهم در تهیه کلوچه 

  • مواد میانی کلوچه فومن بیان شده اصل می باشد، اما می توانید به دلخواه آن ها تغییر دهید.
  • برای طرح انداختن بر روی کلوچه فومن نیاز به مهر نیست با هر ابزاری می توانید این طرح را روی کلوچه ها بیندازید. انواع لوازم قنادی را می توانید از سایت به گز تهیه نمایید.
  • برای یکدست شدن کلوچه ها می توانید خمیر را با وردنه پهن کنید و با سر لیوان خمیر را برش بزنید تا کلوچه های یکدستی داشته باشید.
  • از سینی های چدن و آلومینیومی به جای سینی فر استفاده نمایید.
  • بهتر است به میزان ادویه های مطرح شده توجه نمایید، زیرا استفاده ادویه زیاد طعم را کلوچه فومن اصل را بهم میریزد.
  • می توانید به جای آرد گندم از آرد نان یا سفید استفاد نمایید.

مهرهای شیرینی پزی 

برای طرح انداختن روی کلوچه حتما نیازی به ابزاری به نام مهر شیرینی داریم که برای طرح دادن و زیبا کردن روی انواع شیرینی ها و کلوچه ها کاربرد دارد.مهر شیرینی پزی در انواع چوبی و پلاستیکی وجود دارد. اگر تاکنون به شهر گیلان سفر کرده باشید، با شیرینی فومنی به‌عنوان یکی از سوغات این شهر، آشنا شده‌اید. شیرینی فومنی یکی از معروف‌ترین شیرینی‌های سنتی کشور است. یک شیرینی بسیار ساده اما در عین حال بسیار خوشمزه برای درست کردن شیرینی فومنی خانگی کافیست پس از اینکه خمیر آماده شد آنرا به صورت گلوله هایی شکل داده سپس مهر می زنیم تا شکل دلخواه ایجاد شود.

مهر شیرینی پزی کلوچه فومن

مهر شیرینی پزی کلوچه فومن

سخن پایانی

از مشهورترین شیرینی های قدیمی استان گیلان ، کلوچه فومن است. در این مقاله طرز تهیه کلوچه فومن و نکات مهم پخت را گفتیم. کلوچه یکی از خوراکی های مورد علاقه همه سنین است. حالا یک کلوچه محلی می تواند حال و هوای شما را تغییر دهد.از مشهورترین شیرینی های قدیمی استان گیلان ، کلوچه فومن برای آشنایی با ما و انواع خدمات ارائه شده توسط بهگز می توانید ما را در اینستاگرام دنبال نماید.

مطالعه  خمیر هزارلا چگونه خمیری است؟

یک نظر در “فوت و فن پخت کلوچه فومن

  1. وحیده نظری گفت:

    چقدر دلم حوس کرده با 1 لیوان شیر بزنم بر بدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 5 =


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.