همه‌چیز درباره شیرینی نخودچی

در بین شیرینی های جذاب برای ایرانی ها، میتوان گفت شیرینی نخودچی (یا نان نخودچی) در صدر لیست قرار دارد.شیرینی نخودچی یکی از شیرینی‌های ساده و سنتی قزوین است که با آرد نخودچی تهیه می‌شود. این شیرینی ترد و خوش طعم برای همه ی مردم ما یادآور سال نو و عید نوروز است و همه را به یاد خاطرات خوش می اندازد. در این مطلب طرز تهیه شیرینی نخودچی و نکات مهم پخت آن و همچنین قالب های شیرینی نخودچی را برای شما عزیزان شرح می دهیم.

شیرینی نخودچی از آرد نخودچی، پودر قند و هل تشکیل می شود و به دلیل سبک و کم‌حجم بودن، محبوبیت بسیار زیادی دارد به طوری که مخالفان سرسخت شیرینی هم نمی‌توانند به راحتی از کنار آن عبور کنند! البته شما می‌توانید با توجه به ذائقه و سلیقه خود، پودر شکلات یا زنجبیل به شیرینی نخودچی اضافه کنید. در ضمن در این شیرینی از آرد نخودچی استفاده می‌شود و به همین دلیل شیرینی نخودچی بدون گلوتن است.

 


مشاهده محصولات انواع قالب های شیرینی مربایی


 

طرز تهیه شیرینی نخودچی

شیرینی نخودچی

 

طرز تهیه شیرینی نخودچی

مواد لازم اندازه لازم
آرد نخودچی۵۰۰ گرم
کره یا روغن صاف قنادی۲۵۰ گرم
شکر یا پودر قند الک شده۲۰۰ گرم
هل سبز سائیده شده۱ قاشق چای‌خوری
زعفران دم کردهیک قاشق غذا‌خوری
کاکائو یا پودر پسته یا کنجد یا خرفه (برای تزئین) به مقدار لازم

 

  • مرحله اول

قبل از شروع به کار باید تمام مواد را آماده کنید تا همه مواد به دمای محیط برسند.

  • مرحله دوم
مطالعه  طرز تهیه شیرینی زبان با خمیر هزارلا

سپس آرد نخودچی را 2 الی 3 مرتبه الک کنید تا کاملا صاف و یک دست شود.

  • مرحله سوم

روغن و پودر قندیا شکر الک‌ شده را با همزن به مدت ۱۰ دقیقه میزنیم؛ تا کاملا پوک، سفید رنگ و سبک شود

  • مرحله چهارم

پودر هل تازه آسیاب شده را اضافه می‌کنیم و یکی دو دقیقه به هم زدن ادامه میدیم

  • مرحله پنجم

در این مرحله باید آرد نخود چی الک شده را در 2 تا 3 مرحله به ترکیب اضافه کنید و در هر مرحله تمام مواد رو به خوبی با لیسک ترکیب کنید تا به تدریج حالت خمیری و نرم پیدا کنند. بعد از اینکه آرد نخودچی رو به طور کامل به مواد اضافه کردید، خمیر رو با نوک انگشت کمی ورز دهید تا حالت صاف و یکدست پیدا کنند.

  • مرحله ششم

زعفران دم شده را به خمیر اضافه کنید تا شیرینی نخودچی خوش رنگ و بویی داشته باشید

  • مرحله هفتم

وقتی خمیر آماده شد آن را داخل یک پلاستیک گذاشته و به مدت 6 تا24 ساعت در گوشه ای از آشپزخانه استراحت می دهیم.بعد از اینکه خمیر کاملا استراحت کرد آن را بر روی سطح صاف پهن می کنیم و با وردنه روی آن را میکشیم تا کاملا صاف و یکدست شود .

  • مرحله هشتم

در این مرحله از چند قالب نیز برای شکل دادن شیرینی استفاده می کنیم قالب های کوچک و مناسبی که مخصوص برای شکل دهی شیرینی ها نخودچی هستند .

 

 


بیشتربدانید : طرز تهیه دونات خوشمزه با نکات کاربردی


 

طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون فر

ابتدا یک قابلمه بزرگ را روی شعله ملایم قرار می دهیم و یک شعله پخش کن هم زیر قابلمه قرار می دهیم. در ادامه یک سه پایه داخل قابلمه قرار می دهیم و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه درب قابلمه را می گذاریم تا کاملا گرم شود.پس از گذشت این زمان شیرینی های قالب زده را داخل یک سینی با قطر مناسب قرار می دهیم و داخل قابلمه روی سه پایه می گذاریم و روی درب قابلمه یک دم کنی قرار می دهیم تا حرارت داخل قابلمه هدر نرود و شیرینی ها زودتر بپزند.حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پخت شیرینی طول می کشد، زمانی که زیر شیرینی طلایی شد یعنی پخته است. پس از پخت به شیرینی ها دست نزنید چون خیلی سریع پودر می شوند، صبر کنید خنک شوند سپس شیرینی ها را جمع کنید.

مطالعه  دستور پخت 2 نوع شیرینی فوری بدون فر

 

طرز تهیه شیرینی نخودچی

طرز تهیه شیرینی نخودچی

 

نکات طرز تهیه شیرینی نخودچی

  • برای تهیه شیرینی نخودچی از مواد مرغوب بهره ببرید تا کیفیت آن عالی شود.
  • برای ایجاد طعم خوب، هل تازه را آسیاب کنید تا شیرینی بعد از پخت طعم و عطر بی نظیری پیدا کند.
    می توانید به جای روغن از کره استفاده نمایید.
  • اگر می خواهید تا شیرینی نخودچی بعد از پخت سفت گردد ۱۰۰ گرم آرد را به جای ۱۰۰ گرم آرد نخودچی استفاده کنید.
  • لازم به ذکر است که شیرینی نخودچی در فر تغییر حجم و شکل نخواهد داد و اگر این اتفاق بیفتد یعنی شما مواد اولیه را درست استفاده نکرده اید.
  • باید بدانید که شیرینی نخودچی وقتی داغ است شکننده می باشد پس تا خنک شدن آنها صبور بوده و به آن ها دست نزنید.

قالب های شیرینی نخودچی

استفاده از قالب های مختلف در شیرینی پزی و تزیین خوراکی ها باعث زیبا شدن مواد غذایی می شوند.قالب های شیرینی نخودچی در ابعاد و شکل های مختلف از جنس استیل بوده و برای قالب زدن انواع خمیر شیرینی و کیک مورد استفاده قرار میگیرد و به راحتی قابل شستشو هست. از مزیت های استفاده از قالب های شیرینی نخودچی این است که با این قالب زن های خانگی میتوانید شیرینی های خود را به صورت منظم قالب بندی کرده و شکل و اندازه یکسانی در شیرینی های خودبوجود اورد.

طرز تهیه شیرینی نخودچی

قالب شیرینی نخودچی

 

جمع بندی 

با ارائه این مقاله قصد داشتیم شما را با طرز تهیه شیرینی نخودچی قالب های این شیرینی پرطرفدار نوروزی آشنا کنیم؛ اما اگر دستی در شیرینی‌ پزی دارید یا با خواندن این متن دلتان می‌خواهد، یک بار هم که شده نوع خانگی آن را تهیه کنید. در صورتی هم که تجربه خاصی در درست‌کردن شیرینی نخودچی دارید، در زیر همین مقاله آن را با ما در میان بگذارید.

مطالعه  روش تهیه شیرینی نسکافه ای گام به گام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.