وردنه های شیرینی پزی و قنادی را بهتر بشناسیم

وردنه از ابزارهای پایه شیرینی پزی و قنادی است. همانطور که میدانید شیرینی پزی، هنر تهیه شیرینی است. برای اینکه یک شیرینی حرفه ای را تهیه کنید باید ابزارهای شیرینی پزی حرفه ای را در کنار دستور تهیه آن بدانید. با آماده سازی و اندازه‌‌گیری مقدار هر یک از مواد کیک یا شیرینی و تهیه‌‌ی خمیر مربوط به آن، اهمیت وردنه آشکار می‌‌شود. انواع بی‌‌شماری از وردنه ها وجود دارد که هر کدام برای اهداف خاصی طراحی و ساخته شده‌‌اند. در این مقاله با انواع وردنه شیرینی پزی بیشتر آشنا شوید و کاربرد مخصوص به هر یک را بدانید.

 


مشاهده محصولات انواع وردنه های شیرینی پزی


 

وردنه شیرینی پزی چیست؟

وردنه rolling pin ابزاری لوله ای شکل برای پهن کردن و فرم دادن انواع خمیرها میباشد. ظاهر ساده ی وردنه باعث می شود افراد برای انتخاب این ابزار حساسیت به خرج ندهند، اما لازم است بدانید که وردنه با اشکال، بافت ها و جنس های مختلف  و کارایی های کاملا متفاوت هستند. برای مثال جهت بازکردن خمیر پای نیاز داریم که آرد روی وردنه مانده و ازآن سُر نخورد، یا برای خمیر هزارلا نیاز به وردنه ی سنگین داریم. وردنه ها بر اساس جنس Material (چوب، سیلیکون، استیل… )، شکل Shape (باریک، ضخیم، کنده کاری شده… )، طول و وزن دسته بندی می شوند. در ادامه میفهمیم داشتن کدام نوع از وردنه ها برای شما ضروری است و کاربرد هر نوع وردنه چیست.با فروشگاه بهگز تا انتهای این مطلب همراه باشید.

 

ضرورت خرید وردنه

انواع وردنه بر اساس جنس

وردنه ی پلاستیکی: از دیگر انواع وردنه است که امروزه با توجه به کارکرد خاص خود مورد توجه قرار گرفته است. این وردنه که به وردنه فوندانت معروف است برای اولین بار توسط شرکت ویلتون با نام وردنه فوندانت ویلتون تولید شد و پس از آن دیگر شرکت ها به فروش انواع وردنه فوندانت مشغول شدند. امروزه انواع وردنه فوندانت در دو مدل ساده و وردنه طرح دار فوندانت مورد استفاده قرار می گیرند. وردنه ی پلاستیکی فوندانت که برای پهن کردن و فرم دادن انواع خمیر مانند خمیر فوندانت و خمیر شکلات از آن استفاده می شود کاملا نچسب بوده و با وزن سبک و طول کوتاه برای باز کردن خمیرهای تزیینی و ظریف بسیار مناسب است.

ضرورت خرید وردنه شیرینی پزی

وردنه فوندانت

 

مطالعه  طرز تهیه خمیر پیتزا خانگی

وردنه چوبی: پرطرفدارترین نوع وردنه، وردنه ی چوبی است. بهترین نوع وردنه ی چوبی از چوب افرا یا گردو درست شده می باشد. از کاربرد وردنه های چوبی فشرده بودن چوب آن است که باعث میشود، رطوبت جذب نشود و به راحتی قابل شستشو باشد. همچنین به علت وزن مناسبی که دارد ماندگار بوده و کار با آن بسیار راحت است. توجه کنید اگر فقط یک وردنه می خواهید بخرید از نوع چوبی غیر صیقلی بخرید که آرد را به خود نگهدارد و میزان آرد پاشی را کم کند. وردنه های چوبی در اشکال مختلف از جمله وردنه چوبی طرح دار نیز در بازار موجود می باشند.

ضرورت خرید وردنه

کاربرد وردنه های چوبی

 

وردنه ی مرمری: یکی از بهترین ویژگی های وردنه ی مرمری وزن بالا و خنک موندن آن در محیط می باشد. وردنه ی مرمری به علت اینکه می تواند سرما را جذب کرده و به خمیر منتقل کند برای فصل گرما استفاده میشود. این نوع وردنه را قبل از استفاده در فریزر قرار می دهند تا با استفاده از قابلیتی که دارا می باشد در طول کار سرما را در خودش نگه دارد. خنک بودن وردنه، در باز کردن خمیرهای کره ای کمک می کند تا خمیر چربی پس ندهد. این نوع وردنه وزن زیادی داشته و فشار کمی برای باز کردن خمیر نیاز دارد. اما توجه کنید که برای خمیرهای خیلی لطیف قابل استفاده نیست.

ضرورت خرید وردنه شیرینی پزی

وردنه ی مرمری

 

وردنه ی استیل: از دیگر نوع وردنه ها، وردنه ی استیل است که به علت قیمت بالا و سنگینی وزن آن کمتر استفاده می شود. اما اگر تخصصی تر به ویژگی های این وردنه نگاه کنیم متوجه می شویم که حرفه ای ترین نوع وردنه و مخصوص سرآشپزها میتواند این نوع از وردنه ها باشد. این نوع وردنه هم همانند وردنه ی مرمری قابل فریز می باشد و به علت اینکه می تواند سرما را جذب کرده و به خمیر منتقل کن حین کار گرما را به خمیر پس نمی دهد. از دیگر ویژگی های وردنه ی استیل قابلیت نچسب بودن و طول بلند آن نسبت به سایر انواع وردنه ها اشاره کرد.در واقع طول بلند آن باعث میشود میزان زیادی از خمیر را یکجا باز می کند.

ضرورت خرید وردنه شیرینی پزی

وردنه ی استیل

 

مطالعه  چگونه بهترین قالب کیک را بخریم؟

وردنه ی سیلیکونی: میتوان گفت جدیدترین نوع وردنه، وردنه ی سیلیکونی است. این نوع وردنه در سایزها و مدل های مختلف تولید می شود. به دلیل جنس سیلیکونی، نیاز به آرد پاشی داشته اما میزان خیلی کمتری آرد مصرف می شود. سیلیکون حرارت کمتری نسبت به چوب از خودش خارج می کند و برای خمیر پای بهترین گزینه میباشد، زیرا نچسب بوده و به راحتی تمیز می شود. این وردنه در وزن های مختلف تولید می شود و می توانید با توجه به مصرفتان وردنه ی سبک یا سنگین را انتخاب کنید. از بزرگترین معایب این نوع وردنه گران بودن قیمت است که این علت به دلیل اینکه سیلیکون جنس خوب بسیار گران است طبیعی است.

ضرورت خرید وردنه شیرینی پزی

وردنه ی سیلیکونی

 

وردنه تفلون: یکی دیگر از انواع وردنه های نچسب وردنه ی تفلون است. این نوع وردنه آرد را به علت جنس تفلون به خود نمی گیرد، همچنین به سطح کار نیز نمی چسبد و به راحتی قابل شستن می باشد. از دیگر کاربرد های آن قابلت سرد کردن در فریزر برای خمیرهای چرب و برخلاف بیشتر وردنه ها قابلیت قرار دادن در ماشین ظرفشویی رو دارد. این نوع وردنه بیشتر برای خمیرهای پای و نون مناسب است.

دو جنس دیگه ی وردنه شیشه ای و چینی است که خیلی کمتر مورد استفاده قرار می گیرد و نوع چینی آن بیشتر جنبه ی دکوری و تزیینی دارد. معمولا وردنه های شیشه ای تو خالی هستند و می توانید به میزان وزنی که برای کار نیاز دارید داخل آن ها را پر از آب کنید.

ضرورت خرید وردنه شیرینی پزی

وردنه های نچسب تفلون

انواع وردنه بر اساس شکل

دو نوع آمریکایی و فرانسوی وجود دارد. نوع آمریکایی آن، استوانه‌‌ای است که در دو طرف آن دو دسته وجود دارد اما نوع فرانسوی آن یک استوانه‌‌ی ساده بوده که مانند یک غلتک عمل می‌‌کند و ممکن است در دو انتها کمی قطر آن کمتر از وسط وردنه باشد. نوع آمریکایی به دلیل داشتن دسته، کاربری راحت‌‌تری دارد و برای خمیرهای سفت و سرد مورد استفاده قرار می‌‌گیرد و بین دست و خمیر، فاصله وجود دارد. از معایب آن این است که قدرت فرم دهی کمتر است و به دلیل فشار ناهماهنگ بین دست‌‌ها ممکن است خمیر به صورت نامسطح باز شود و سنگین‌‌تر از نوع فرانسوی وردنه می‌‌باشد.

مطالعه  انواع کاغذ نسوز هواپز و طریقه استفاده از آن

در وردنه ی فرانسوی از کف دست‌‌ها برای باز کردن خمیر استفاده می‌‌شود و کنترل بیشتری برای باز کردن خمیر وجود دارد. سبک‌‌تر از نوع آمریکایی است و همین امر سبب می‌‌شود که برای کارهای ظریف‌‌تر، این نوع وردنه‌‌، کاربردی‌‌تر باشد. برای خمیرهای نرم مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. در هنگام کار با این نوع وردنه باید سریع‌‌تر عمل کنید زیرا که با انتقال گرما از دست‌‌ها به خمیر سبب شل شدن خمیر می‌‌شوید.

 

ضرورت خرید وردنه

 

جمع بندی و نکات مهم خرید وردنه

مهم ترین نکته در خرید وردنه این است که شما با آن راحت باشید و خوش دست باشد به همین علت خرید وردنه سبک و خوش دست بسیار مهم هست ، معمولا وردنه های چوبی وزن سبکی دارند و گزینه ی مناسبی می باشند.نکته ی مهم دیگر در وردنه ها تمیز کردن آن هاست ، جنس وردنه باید به گونه ای باشد که تمیز کردن آن ها آسان باشد و نیازی به شستشوی زیاد نداشته باشد.

معمولا جنس های استیل ، مرمر و وردنه چوبی به سادگی شسته می شوند اما باید دقت کنید که برای تمیز کردن آن ها از اسکاچ استفاده نکنید .در این مقاله به بیان نکاتی برای خرید کارآمدترین نوع وردنه با توجه به کاربری آن پرداختیم. این نکته را در نظر داشته باشید که اگر فردی تازه کار هستید بهتر است با انواع وردنه ی چوبی، کار خود را شروع کنید که از لحاظ اقتصادی نیز به صرفه‌‌تر می‌‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 1 =


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.