شیرینی بامیه چیست؟

شیرینی بامیه خوشمزه ماه رمضان برای همه آشناست. همه ما کلی با آن خاطره داریم و وقتی اسمش می آید دلمان ضعف میرود. دلمان میخواهد همان لحظه یک بامیه طلایی پر شربت زیر دندانمان برود و با یک گاز همه شربت فوران کند.مواد اولیه آن آرد، تخم مرغ و شکر است.در طرز تهیه شیرینی بامیه از تخم مرغ برای پف کردن بامیه استفاده می‌شود که البته این روش به تازگی به کار می‌رود و در گذشته کاربردی نداشته‌است؛ این تنها تفاوت میان بامیه قدیم با حال است. هنگامی که بامیه آماده شد آن را در شربت قوام‌ یافته می‌اندازند تا شیره را به خود جذب کند. معمولا مسلمانان شیعه ایرانی در ماه مبارک رمضان، از زولبیا و بامیه برای افطار استفاده می‌کنند.

 


مشاهده محصولات ماسوره های کیک و شیرینی


 

این شیرینی جزو شیرینی‌هایی است که نیاز به فر ندارد و به روش سرخ کردن تهیه می‌شود البته روغن فراوانی به خود نمی‌کشد ولی بایستی هنگام سرخ کردن در روغن شناور باشد تا یکدست سرخ شود. نوع شیرینی‌های بامیه‌ای که در بازار تهیه می‌شود به علت استفاده از روغن جامد و همچنین استفاده مکرر از این روغن بخصوص در دمای بالا مناسب نیست. در ادامه طرز تهیه شیرینی بامیه را آموزش خواهیم داد. برای آشنایی بیشتر فروشگاه اینترنتی بهگز را تا انتهای این مقاله همراهی نمایید.

 

طرز تهیه شیرینی بامیه ماه رمضان

طرز تهیه بامیه

 

مواد لازم برای تهیه شیرینی بامیه خانگی

خمیر بامیه:

آرد :1 لیوان
آب :1 لیوان
تخم مرغ درشت: 2 عدد
کره: 50 گرم
شکر: 2 قاشق غذاخوری

مطالعه  طرز تهیه نان شیرمال خانگی

برای شربت:

شکر :2 لیوان
آب: 1 لیوان
گلاب :1/2 لیوان
زعفران دمکرده: 2 قاشق غذاخوری
آبلیمو: 1 قاشق چایخوری

طرز تهیه دسر و شیرینی بامیه ماه رمضان 

خمیر بامیه

آب و کره را داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بجوش بیاید. سپس آرد و شکر را اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا خمیر جمع شود. در ادامه 2 قاشق غذاخوری شربت به آن اضافه کنید و هم بزنید تا کامل به خورد خمیر برود.حدود 10 دقیقه خمیر را با حرارت ملایم تفت دهید تا خمیر بپزد سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید و پس از اینکه خمیر خنک شد تخم مرغ ها را به نوبت اضافه و خوب مخلوط کنید تا خمیری نرم و لطیف بدست بیاید.داخل قابلمه مقدار زیادی روغن بریزید ، خمیر را داخل قیف شیرینی با سر ماسوره دار بریزید و در روغن قیچی کنید سپس روی حرارت ملایم قرار دهید ؛ بامیه ها را در حین سرخ شدن مرتب به هم بزنید تا به هم نچسبند و یک دست سرخ شوند.در زمان بریدن خمیر سر قیچی را چرب کنید تا خمیر به قیچی نچسبد.

شربت بامیه

آب و شکر را مخلوط کرده و روی حرارت ملایم قرار دهید تا به جوش بیاید و تمام شکر حل شود سپس زعفران، گلاب و آبلیمو را اضافه کنید و پس از 10 دقیقه که جوشید شربت را از روی حرارت بردارید ( در زمان افزودن بامیه شربت باید ولرم باشد).

 

طرز تهیه شیرینی بامیه

بامیه شیرینی محبوب رمضان

 

از کجا بفهمیم شربت بامیه به قوام رسیده است؟

حدود پانزده دقیقه ممکن است طول بکشد تا شربت به قوام بیاید! اگه زیر ده دقیقه به قوام برسد یعنی حرارت بالا بوده و بعدا ممکن است شکرک بزند! برای تست کردن اینکه به قوام رسیده؛ کمی از شربت رو داخل نعلبکی بریزین و به صورت چرخشی خنک کنید.اگه شربت کند حرکت کرد و غلظت داشت، یعنی به قوام رسیده و یا اینکه بین دو انگشت امتحان کنید: اگه شربت چسبندگی داشت کافیه و حرارت رو خاموش کنید.شربت باید به خوبی قوام بیاد؛ اگه شربت قوام کافی نداشته باشه باعث میشود بامیه، زولبیا، گوش فیل نرم شود و حالت تردی خود را از دست بدهد و خمیری شود. اگه شربت بیش از حد قوام بیاید، باعث شکرک زدن بامیه میشود.پس اجازه بدهید شربت در دمای محیط سرد شود. غلظت شربت بعد از خنک شدن باید روان‌تر از عسل باشد.

مطالعه  ساده‌ترین طرز تهیه خامه قنادی در خانه

نکات مهم در تهیه بامیه

  • در زمان ریختن خمیر داغ داخل شربت، شربت باید خنک شده باشد.
  • هنگامیکه که خمیر را داخل روغن میریزید، روغن نباید داغ شده باشد. در غیر این صورت بامیه فرصت پف کردن پیدا
  • نمی‌کند و ترد نمی‌شود. فرمش هم قشنگ و صاف نمی‌شود.
  • تعداد شیرینی داخل روغن را کمتر انتخاب کنید تا جای پف کردن داشته باشند. دلیل پف نکردن بامیه اغلب رعایت نکردن نکات بالاست.
  • در زمان بریدن خمیر سر قیچی را چرب کنید تا خمیر به قیچی نچسبد.
  • دلیل بیات شدن بامیه معمولا این است که به اندازه کافی سرخ نشده است.
  • تعداد شیرینی های داخل روغن را کمتر انتخاب کنید تا جای پف کردن داشته باشند. دلیل پف نکردن بامیه اغلب رعایت نکردن نکته 2 یا 3 است.

چرا مصرف بامیه در ماه رمضان مرسوم است؟

هر سال با شروع ماه مبارک رمضان بازار زولبیا و بامیه داغ شده و شاهد صف‌های طولانی خرید این دو نوع شیرینی محبوب در ماه رمضان هستیم‌. زولبیا و بامیه به علت شیرینی و قند بالایی که دارند، زمانی که به عنوان اولین ماده خوراکی در افطار وارد بدن می‌شوند، قند را بالا میبرند و حس خوشایندی را به فرد روزه دار منتقل می‌کنند.در صورتی که این موضوع موقتی است و بعد از خوردن مواد قندی، احتمال افت قند بلافاصله بعد از آن وجود دارد.به همین دلیل بهتر است روزداران، روزه خود را با موادی که قند طبیعی دارند مثل خرما باز کنند و زولبیا و بامیه را بعد از آن میل کنند.با ارائه این مقاله قصد داشتیم شما را با طرز تهیه دسر و شیرینی بامیه ماه مبارک رمضان آشنا کنیم امیدواریم از این طرز تهیه خوشتان آمده باشد و آن را تهیه کنید و به عنوان یک شیرینی محبوب در ماه رمضان در کنار خانواده از خوردن آن لذت ببرید.

مطالعه  آموزش پخت شیرینی نارگیلی خانگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 15 =


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.