مشکلات و اشتباهات پخت کيک خانگي

پخت کيک بسيار آسان است ولي اگر دقت نکنيد به سادگي خرابکاري مي شود. اگر در مورد کيک پختن به مشکل مي خوريد به احتمال زياد با مطالعه مقاله اشتباهات پخت کيک مي توانيد اشتباه خود را رفع کنيد. این روزها دستورات زیادی برای پخت کیک وجود دارد. شاید تعداد زیادی از آن‌ها را امتحان کرده باشید ولی نتیجه‌ی خوبی نگرفته باشید. شما باید به عوامل متعددی توجه کنید تا بتوانید یک کیک عالی و خوش‌طعم بپزید. بعضی از نکات بسیار ریزی که ممکن است فراموش کنید، نقش مهمی در بافت کیک و نتیجه‌ی نهایی آن دارند. در ادامه مهم ترین اشتباهات پخت کیک را با شما در میان می گذاریم.

 


مشاهده محصولات ابزار شیرینی پزی


 

1. تغییر در دستور پخت

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در مورد پختن کیک‌ بدانید این است که مطابق دستور پیش بروید. این نکته شاید بدیهی به نظر برسد ولی بسیاری از ما به دلایل مختلف مثلاً عجله کردن، شاید از انجام بعضی از مراحل، چشم‌پوشی کنیم. حتی گاهی اوقات برخی مواد موردنیاز را مطابق باسلیقه‌ی خودمان یا داشته‌های خودمان در خانه تغییر می‌دهیم. درحالی‌که هر کدام از مواد تشکیل‌دهنده‌ی کیک، نقش مهمی در نتیجه‌ی نهایی کار دارند و شاید به راحتی با مواد دیگر قابل‌جایگزینی نباشند.هرگز مواد را با چیزهای دیگر جایگزین نکنید مگر اینکه در خود دستور به شما توصیه یا پیشنهادشده باشد. برای اینکه وسط پخت کیک مشکلی برایتان ایجاد نشود، قبل از شروع به کار حتماً مواد لازم را تهیه کنید تا ببینید همه‌چیز را در دسترس دارید یا خیر.

 

2.اندازه گیری دقیق مواد اولیه

از اشتباهات پخت کيک ، مورد بعدی درست وزن نکردن مواد اولیه است. این مورد هم بااینکه بدیهی به نظر می‌رسد ولی یکی از اشتباهات رایج اکثر افراد در پختن کیک است. اشتباه در اندازه‌گیری مواد اولیه‌ی تهیه‌ی کیک می‌تواند باعث خراب شدن آن شود؛ بنابراین بسیار مهم است که پیمانه‌های دقیق اندازه‌گیری داشته باشید و به اندازه‌های ذکرشده در دستور، توجه کنید.اگر بتوانید مواد را بر اساس وزن اندازه‌ بگیرید، کار شما بسیار راحت‌تر می‌شود. اگر زیاد کیک درست می‌کنید برای تهیه‌ی یک ترازوی آشپزخانه هزینه کنید چون ارزشش را دارد و کیک‌های باکیفیت‌تر و خوش‌طعم‌تری خواهید داشت.

 

مشکلات و اشتباهات پخت کيک خانگي

مشکلات پخت کيک

 

مطالعه  طرز تهیه خمیر پیتزا خانگی

3. نداشتن قالب کیک باکیفیت

قالب های در رنگ، شکل و جنس های متفاوت وجود دارند که هرکدام، همانطور که گفتم برای نوعی خاصی از کیک مناسب هستند. برای مثال در قالب های رنگ تیره زودتر کیک می پزد، چون رنگ تیره آنها باعث جذب گرما می شود. و قالب های میان تهی باعث می شوند گرما به همه نقاط کیک به یک اندازه برسد و کیک یکنواخت تر بپزد. با دانستن ویژگی های هر قالب می توانیم، تصمیم بهتری در انتخاب بهترین قالب کیک داشته باشیم.مرحله‌ی بعد، آماده کردن قالب کیک است. فرقی نمی‌کند که اندازه‌ی قالب کیک چقدر باشد، باید قبل از ریختن مواد کیک در آن، حتماً قالب را چرب کنید و آرد بپاشید یا از کاغذ روغنی مخصوص که می‌توانید از فروشگاه اینترنتی بهگز تهیه و استفاده کنید.

 

4.آماده سازی و مخلوط کردن نامناسب

در بعضی از دستور پخت ها امکان دارد خیلی واضح مراحل آماده سازی و هم زدن کیک را توضیح نداده باشند و شما دقیق ندانید که باید چیکار کنید.هر کیک یک سری مراحل مجزا و متفاوت دارد، اشتباه در این مرحله باز نتیجه دلخواه رو به شما نمیدهد.البته یادگیری مراحل مخلوط مواد خیلی بستگی به تجربه دارد و هرچه بیش تر کیک درست کرده باشید بهتر می دانید که روش درست کردن هر مدل کیک به چه صورت است همچنین از مشاهده مواد اولیه هم می توانید مراحل آماده سازی را حدس بزنید.

 

5.تنظیم نبودن دمای فر

نکته تعجب آوری که باید با شما در میان بگذاریم این است که شما با تنظیم فر خود روی دمای 350 درجه فارنهایت لزوما این دما را نخواهید داشت. دمای واقعی درون فر می تواند 25 تا 50 درجه بالاتر یا پایین تر باشد که مشکلات متنوعی در هنگام پخت کیک ایجاد می کند و از جمله اشتباهات پخت کیک محسوب می شود. . از طولانی تر شدن زمان پخت کیک و درست پف نکردن آن گرفته تا ترک خوردن روی کیک.بهترین روش برای تعیین دمای درون فر این است که دماسنج مخصوص آشپزی را از قفسه فر آویزان کنید و سپس در فر را بسته دمایش را تنظیم کنید و بعد از تثبیت دمای داخل فر درجه روی دماسنج را چک کنید.

 

6.شروع با مواد سرد

با وجود اینکه دستور العمل های کیک را باور دارید ، پخت کیک در واقع مدت ها قبل از گرم کردن فر شروع می شود. در حالی که بسیاری از مواد کیک از تخم مرغ گرفته تا کره تا شیر در یخچال زندگی می کنند ، ضروری است دستور العمل های کیک خود را با مواد دمای اتاق شروع کنید امولسیون سازی چربی در دمای اتاق به راحتی از چربی سرد است! کره دمای اتاق بهتر به شکر تبدیل می شود و تخم مرغ های دمای اتاق فقط حباب های هوا را بهتر نگه نمی دارند و به سبک تر و سبک تر به کالاهای پخته شده قرض می دهند. تخم مرغ سرد همچنین باعث شوک سایر مواد (مانند ترکیب کره و شکر خامه ای فوق الذکر) می شود که چربی را خنک کرده و بافتی اشتها آور در خمیر شما ایجاد نمی کند.

مطالعه  طرز تهیه پاستیل خانگی ساده با پودر ژله و ژلاتین

 

 دلایل اشتباهات پخت کيک

بررسی اشتباهات پخت کيک خانگي

جلوگیری از اشتباهات پخت کیک

 

متراکم بودن و پف نکردن کیک:

اگر فراموش کرده باشید جوش شیرین بریزید یا از آرد پف کننده استفاده نکرده باشید دیگر کاری از دست تان برنمی آید. البته اگر کیک تان نرم و اسفنجی شده و بیش از حد نپخته، لازم نیست کیک تان را دور بریزید و قابل خوردن است. می‌توانید آن را برش دهید و چند تکه کنید و روی هر تکه را با باتر کریم یا باتر آیسینگ بپوشانید. هیچ کس متوجه نمی‌شود کیک تان پف نکرده!

اما اگر کیک تان هنوز کامل نپخته و مطمئنید که ماده‌ پف آور را در آن ریخته اید، کیک را به داخل فر برگردانید و بگذارید مدت بیشتری بپزد. دمای فر را دوباره چک کنید و مطمئن شوید که درست است، چون ممکن است تنها مشکل کار این باشد که فرتان هنوز سردتر از آنی است که باید باشد.همچنین از درست بودن اندازه‌ قالب کیک مطمئن شوید، چون اگر بیش از حد بزرگ باشد مایع کیک آنقدر پف نخواهند کرد که قالب پر شود.از دیگر نکات این می باشد که در هم زدن مواد زیاده روی نکنید. وقتی مواد با هم ترکیب شدند، دست از هم زدن بکشید و مایع کیک را داخل فر بگذارید تا بپزد.

علت حالت خیس و مرطوب داشتن کیک:

  • قالب نسبت به مواد کیک بزرگ بوده است
  • قالب بیش از حد چرب شده است
  • مواد بیش از حد مخلوط شده است
  • مقدار مایعات زیاد بوده است
  • کیک بیش از حد پخته است

ترک خوردن بالای کیک:

اولین و مهم ترین مشکل که باعث ترک خوردن روی کیک می شود این است که پخت کیک به سرعت زیادی انجام شده است. از صحیح بودن دمای فر خود اطمینان حاصل کنید. دمای فر معمولا مطابق درجه اش دقیق نیست به خصوص اگر قدیمی شده باشد پس حتما باید از یک ترمومتر جداگانه برای تعیین دمای واقعی کیک استفاده کنید.پر کردن بیش از حد قالب هم می تواند باعث برجسته شدن وسط کیک و ترک خوردن ان شود. همیشه با توجه به میزان پف کردن کیک باید نصف تا دو سوم قالب را از خمیر پر کنید، نه بیشتر.اضافه کردن بیش از حد بکینگ پودر هم باعث ترک خوردگی کیک می شود. مصرف زیاد بکینگ پودر باعث سریع پف کردن کیک و در نتیجه ترک خوردن آن می شود.

مطالعه  انواع شکلات و تزئینات کیک

بافت زبر کیک و فرو رفتن وسط آن:

لبه های کیک کاملا عالی به نظر می رسند ولی در وسط کیک فرورفتگی ای ایجاد می کشد که هر چه کرم یا خامه رویش بکشید فایده ندارد. این مشکل می تواند به دلیل استفاده از بکینگ پودر زیاد باشد و حباب های زیادی که وسط کیک ایجاد شده به جای ماندگار شدن بترکند.باز کردن درب فر اگر خیلی زود انجام شود پف وسط کیک می خوابد .سعی کنید تا 10 دقیقه مانده به آخر زمان پخت کیک، آن را چک نکنید. یا فقط از بیرون بدون باز کردن در فر اطراف آن را چک کنید.

جمع بندی اشتباهات پخت کيک

همه ما می دانیم که پخت کيک همیشه طبق برنامه پیش نمی رود. شما می خواهید یک کیک خوب درست کنید و در نهایت با یک بلوک متراکم روبرو می شوید که به سختی شبیه کیک است.یا اینکه کیک شما کاملا قهوه ای طلایی به نظر می رسد و وقتی می خواهید آن را از قالب خارج کنید، متوجه می شوید که وسط آن هنوز کاملاً پخته نشده است.در این مقاله به برخی از رایج ترین اشتباهات پخت کيک خانگی که میتواند کیفیت کیک شما را خراب کند پرداختیم امیدواریم باخواندن این مطلب به سادگی کیک های خوشمزه، زیبا و بی نقص تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 − یک =


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.