شیرینی خرمایی یا همان نان خرمایی یکی از انواع شیرینی های بسیار خوشمزه و راحت می باشد که می توانید آن را در خانه و خیلی سریع برای مهمانی های خود تهیه کنید. نان خرمایی جزء شیرینی های نوروزی استان کرمانشاه می باشد که بسیار خوشمزه و پرطرفدار است. این سوغاتی معروف کرمانشاه از ترکیب خرما، آرد سفید، روغن کرمانشاهی، زعفران و ماست تهیه می‌شود. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شیرینی نان خرمایی در ادامه با بهگز تا انتهای مطلب همراه باشید.

 

کلوچه خرمایی کرمانشاهی

کلوچه خرمایی کرمانشاهی

 

نان خرمایی کرمانشاهی

نان های مغز دار جزء دسته محبوب ترین نان ها بین مردمان است. از نان های مغز دار به عنوان یک میان وعده سالم و مقوی می توان استفاده کرد. هنگامی که سرکار هستید نان های مغزدار می تواند بسیار عالی باشد برای رفع خستگی ناشی از کار و همینطور مناسب برای کودکانی که در حال رشد هستند می تواند انتخاب خوبی باشد. نان های مغز دار انواع و اقسام مختلفی از جمله کلوچه فومن، نان کروسان و… دارند. نان خرمایی مخصوص شهر کرمانشاه می باشد. در کرمانشاه این نان خرمایی های دوست داشتنی را به صورت کوچک تهیه می کنند و جزء شیرینی های نوروزی شهر کرمانشاه می باشد. در ادامه مواد مورد نیاز و طرز تهیه این شیرینی خوشمزه را برای شما عزیزان شرح میدهیم.

مواد لازم برای درست کردن نان خرمایی

  • رطب خرما 500 گرم
  • آرد سفید 500 گرم
  • ماست چکیده 250 گرم
  • کره 100 گرم
  • تخم مرغ 4 عدد
  • شکر 1 لیوان
  • گلاب 1 فنجان
  • پودر کاکائو 1 قاشق غذا خوری
  • بکینگ پودر 1 قاشق غذا خوری
  • دارچین 1 قاشق چای خوری
  • زعفران دم کرده 1 فنجان
  • نمک 1 پنس
  • خمیر مایه 1 قاشق غذا خوری
  • شکر 1 قاشق غذا خوری
  • آب 1 لیوان
  • کنجد برای تزئین به مقدار لازم

طرز تهیه نان خرمایی کرمانشاهی

برای تهیه شیرینی نان خرمایی ابتدا خمیر مایه فوری را به همراه 1 قاشق غذاخوری از شکر در 1 لیوان آب که دست را نسوزاند و ولرم باشد، مخلوط کرده و زمان دهید تا عمل بیاید و پف کند. سپس کره نرم شده را با شکر با همزن برقی هم زده تا کرم رنگ و کشدار شود. سپس 3 عدد تخم مرغ را یکی یکی در شکر و کره انداخته و هر کدام را به مدت 3 دقیقه هم بزنید. آرد را به همراه بکینگ پودر و نمک الک کرده و کم کم به مواد اضافه کنید.

مطالعه  آموزش ساده ترین طرز تهیه ترافل شکلاتی

ماست را به همراه گلاب رقیق کرده و به ترکیب خمیر اضافه کنید. در آخر خمیر مایه عمل آمده را به خمیر نان اضافه کرده و خوب همه را باهم ورز دهید. تا یک خمیر نان یکدست و لطیف به دست آید. روی خمیر را بپوشانید و به مدت 1 ساعت در جای گرم گذاشته تا حجم خمیر دو برابر شود. برای آماده سازی مواد میانی نان خرمایی، خرما را شسته و پوست بگیرید و هسته های آن را بگیرید و جدا کنید. سپس در غذا ساز ریخته و دارچین را به همراه پودر کاکائو باهم داخل غذا ساز ریخته تا پوره شود و مواد با هم ترکیب شوند.

قبل از شروع به کار فر را روشن کرده تا گرم شود. سپس مواد رومال را آماده کنید: 1 عدد تخم مرغ، 1 قاشق شکر و 2 قاشق زعفران را با هم مخلوط کرده و کنار بگذارید. خمیر نان که حجمش دو برابر شده را از ظرف درآورده و روی سطح آرد پاشی شده میز قرار دهید. کمی دوباره ورز دهید خمیر را و سپس خمیر را با وردنه باز کرده و قالب ساده گرد بزنید و اگر قالب ندارید میتوانید از سر لیوان نیز استفاده کنید. سپس خمیر را برداشته از خرمای آماده شده داخل نان گذاشته و خمیر نان را بر روی خرما بکشید و به صورت توپی در بیاورید.

می توانید به همین شکل هم استفاده نمائید اما برای زیباتر شدن کار می توانید توپی نان خرمایی را با دست کمی پهن کرده و با کارد به آن شکل گل پنج پر را بدهید. به همین ترتیب نان خرمایی های کرمانشاهی را آماده کرده و در سینی که کاغذ روغنی انداخته اید بچینید و دوباره به مدت 1 ساعت زمان دهید تا شیرینی نان خرمایی ها حجم بگیرند و سپس از رومال بر روی شیرینی نان خرمایی ها بزنید و کنجد بپاشید. در فر از قبل گرم شده با حرارت 150-200 درجه سانتی گراد به مدت 15-20 دقیقه زمان دهید و در انتها برای گریل 5 دقیقه زمان دهید. شیرینی خرمایی شما آماده سرو می باشد.

مطالعه  چگونه نان تست خوشمزه درست کنیم؟

 

طرز تهیه نان خرمایی

طرز تهیه نان خرمایی

 

نکات تکمیلی در مورد نان خرمایی

  • خمیر این شیرینی نان خرمایی را باید استراحت دهید.
  • میتوان در ماه رمضان به عنوان افطار – میل کرد .
  • نان خرمایی را می توانید در وعده صبحانه – میان وعده – دسر – سرو کنید .
  • از مایع خمیر استفاده کنید تا یک نان سبک تر و با کیفیت تر داشته باشید و این مرحله را حذف نکنید.
  • برای سنگسن تر شدن شیرینی نان خرمایی، می توانید از مغزیجات هم به صورت پودر شده نیز استفاده کنید.
  • خمیری که برای نان خرمایی گفته شد، خمیر مادر است و در طرز تهیه انواع نان و همینطور شیرمال و یا نا صبحانه کاربرد دارد.

 

ارزش غذایی نان خرمایی

ارزش غذایی نان خرمایی

 

کالری کلوچه خرمایی کرمانشاهی

اگر به دیدن پدر بزرگ و مادر بزرگ خود می روید، می توانید با خرید کلوچه خرمایی کرمانشاهی آنها را خوشحال کنید، چون کالری کلوچه کرمانشاهی بسیار عالی و مناسب است و آنها با مصرف این خوشمزه از انرژی عالی برخوردار می شوند و روز خود را سرحال و پر توان سپری می کنند، چون این افراد در این سن بسیار کم انرژی هستند و نیاز به یک سری میان وعده های از جمله این محصول دارند که حتی در صورت نداشتن دندان نیز می توانند از این نان در میان وعده های مختلف استفاده کنند.

مواد به کار رفته در این نان بی شک بهترین و سالم ترین مواد به شمار می آید، چون کاربران وقتی آن را میل می کنند به راحتی کیفیت بالایی این خوراکی را حس می کنند و می توانند به عنوان یک تنقلات سالم در کیف خود و بچه های قرار دهند که از آن به عنوان تغذیه پر انرژی در زمان گرسنگی استفاده کنند، یکی از دلایل پر طرفدار بودن این کلوچه وجود خرما در این محصول است چون ترکیب این میوه بهشتی در این خوراکی علاوه بر اینکه ارزش غذایی کلوچه را بالا می برد همچنین افراد به علت طبیعت گرم این محصول از آن به عنوان یک دارو برای درمان بیماریهای که ریشه در سردی استفاده می کنند.

مطالعه  طرز تهیه رولت خامه ای بدون فر

سخن پایانی

کلوچه خرمایی یک شیرینی سالم و خشمزه است که صرف آن همراه با چای حرف ندارد. از اینکه تا پایان مطلب طرز شیرینی نان خرمایی همراه فروشگاه بهگز بودید، بسیار خرسندیم و امیدواریم این دستور تهیه شرایط لازم برای پخت نان خرمایی خانگی را برای شما فراهم آورد. برای این که نان خرمایی عالی و بازاری داشته باشید، کافی است تمام نکات تهیه آن را در این دستور به درستی اجرا نمایید. در صورت تمایل می توانید با کلیک بر روی دستور پخت کیک و شیرینی با دیگر دستورات مختلف نیز آشنا شوید. برای آشنایی با ما و انواع خدمات ارائه شده توسط بهگز می توانید ما را در اینستاگرام دنبال نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + نوزده =


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.