شیرینی نان برنجی کرمانشاه

همه شهر های ایران شیرینی های سنتی و خوشمزه خاص خود را دارند. «شیرینی برنجی» یا «نان برنجی» از شیرینی های پرطرفداری است که می‌توانید به سادگی آن را در خانه درست کنید. این شیرینی خوشمزه از سوغاتی های شهرهای کرمانشاه ، قزوین ، شاهرود و… به حساب می آید . قدمت و پیشینه نان برنجی در کرمانشاه به ۱۵۰ سال پیش و زمان حکومت قاجار بازمی‌گردد و برای پذیرایی ، بخصوص عید نوروز مناسب می باشد.در تهیه این شیرینی که شهرت خاصی در میان ایرانگردان و ایرانیان دارد از آرد برنج، آرد گندم، پودر شکر، روغن جامد، تخم مرغ، گلاب و هل استفاده می‌شود. نان برنجی انواع گوناگونی نیز دارد که از آن میان می‌توان به نان برنجی ساده با روغن کرمانشاهی و نان برنجی زعفرانی اشاره کرد.

 

آموزش شیرینی نان برنجی با نکات کامل

شیرینی نان برنجی

 

فواید آرد برنج

آرد برنج همان طور که برای داخل بدن بسیار مفید است برای پوست و ظاهر هم نیز حائز همیت است. آرد برنج یک درمان خانگی عالی برای درخشان کردن پوست، درمان لک و حفظ روشنی پوست شماست! دارای سطح بالایی از PABA ( پارا آمینوبنزوئیک اسید) می باشد که بعنوان کرم ضد آفتاب عمل کند. آلانتوئین موجود باعث تسکین آفتاب سوختگی و افزایش قدرت بازسازی پوست می شود.ارزش غذایی آرد برنج بسیار زیاد است و از جمله آن می توان به کلسیم، ویتامینB6، منیزیوم، آهن، قند، فیبر، پتاسیم، پروتئین، کربوهیدرات، تیامین، کمی چربی، فسفر، مس و روی است که خواص آرد برنج را چندین برابر می کند.

 


بیشتر بدانید: تاریخچه جهانی شدن چیزکیک


تاریخچه این شیرینی سوغات کرمانشاه

شهر کرمانشاه به سبب اینکه در مسیر جاده ابریشم و در مسیر راه کربلا قرار داشته و به همین دلیل مسافران و زائران فراوانی به این شهر رفت‌وآمد داشته‌اند، به فکر پخت ماده‌ای بوده‌اند که هم ماندگاری بالایی داشته باشد و هم جنبه غذایی بالایی. به همین دلیل مردم این خطه سعی در تهیه شیرینی از جنس خوراک اصلی مسافران و زائران کردند که از برنج تشکیل می‌شود.

مطالعه  روش تهیه شیرینی نسکافه ای گام به گام

از آنجا که در این سفرهای زیارتی و تجاری برنج هم از گیلان و مازندران با زحمت به این منطقه حمل می‌شده منبع اصلی این شیرینی برنج قرار گرفت که شیوه پخت آن هم شبیه به کلوچه برنجی گیلان است که در کرمانشاه تکمیل تر شده و به شکل خشک برای ماندگاری بالا طبخ شد، پیشتر شیرینی مشابهی در کرمانشاه وجود داشت که با شکل و شمایل مشابه از آرد گندم تهیه می‌شد که نرم‌تر بود اما این شیرینی با آرد برنج طعم بسیار بهتر و متفاوتی به خود گرفت و تا به امروز هم طرفداران خود را دارد.

مهر شیرینی نان برنجی 

در روش سنتی، ایجاد طرح بر روی خمیر نان برنجی بسیار زمان بر می باشد ، ولی با استفاده از قالبهای شیرینی پزی تولید شده ، تنها با یک بار قالب زدن بر روی خمیر، طرح منظم و یکپارچه ایجاد می شود، که این امر سبب افزایش سرعت ،کیفیت و زیبایی شیرینی می گردد. مهر ها ی نان برنجی یکی از ابزارهایی است که اشکال متنوعی ندارد اما این امکان را برای شما فراهم می کند که به ساده گی و منظم ترین شکل نان برنجی و شیرینی خود را برش بزنید تنوع ابعاد مهر نان برنجی و شیرینی قندی خیلی زیاد است می توانید هر طرحی و شکلی از مهر را که می خواهید تهیه کنید و شیرینی خود را به شکل آن درآورید. مهرها برای قالب زدن خمیر و پخت انواع کوکی و شکل دادن به فوندانت و کیک اسفنجی و میوه آرایی و … کاربرد دارد.

مطالعه  دستور پخت شیرینی مربایی عید

 

آموزش شیرینی نان برنجی با نکات کامل

طرز تهیه نان برنجی کرمانشاه

 

طرز تهیه شیرینی برنجی کرمانشاه

مواد لازماندازه لازم
آرد برنج نرم و الک شده۲۵۰ گرم
روغن جامد۱۲۵ گرم(ترجیحا روغن کرمانشاهی)
پودر قند۹۰ گرم
زرده تخم مرغ۱ عدد
گلاب ۴/۱ پیمانه
تخم خرفه برای تزیین به میزان لازم
زعفران آب شده۱ قاشق غذا خوری (برای نان برنجی زعفرانی )
  • مرحله ۱

ابتدا روغن و پودر قند را میزنیم تا کرم رنگ شود (حدود ۳ دقیقه با همزن بزنید).زرده تخم مرغ را اضافه میکنیم و حدود ۳۰ ثانیه با همزن بزنید سپس همزن را خاموش کنید.

  • مرحله ۲

آرد را که حتما باید ۲ تا۳ بار الک شده باشد را اضافه میکنیم و با لیسک مخلوط کنید (یا با دست).سپس گلاب را کم کم به مواد اضافه کنید تا جایی که خمیر قابل فرم گرفتن شده وقتی در دست به شکل گلوله در می آوریم در دست متلاشی نشود.

  • مرحله ۳

خمیر را دو قسمت کرده نیمی از آن را با زعفران مخلوط میکنیم.خمیر را در کیسه فریزر ریخته و ۲۴ ساعت در یخچال قرار میدهیم تا خمیر آماده شود.

  • مرحله ۴

سپس از خمیر به اندازه ۱ گردو برداشته در دست گرد کرده در سینی فر چیده روی آن را با مهر نان برنجی یا انگشدانه طرح انداخته کمی تخم خرفه پاشیده و در فری که با حرارت ۱۶۰ درجه سانتی گراد گرم شده به مدت ۱۵-۱۷ دقیقه یعنی تا زمانی که زیر شیرینی ها کمی طلایی به نظر برسد میپزیم.

  • مرحله ۵

در نهایت سینی را از فر خارج کرده کمی صبر میکنیم تا شیرینی ها کمی خنک شوند بعد از سرد شدن جدا میکنیم.

مطالعه  طرز تهیه باسلوق خانگی به همراه مواد اولیه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × یک =


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.