جالب است بدانید که شیرینی پنجره ای در اصل متعلق به کشورهای اسکاندیناوی نروژ، سوئد و … است و از راه دوری به خانه ما آمده است. این شیرینی در این کشورها، به‌عنوان شیرینی سنتی شب عید به‌حساب می‌آید. در ایران هم شیرینی پنجره ای را برای مراسم‌ها، اعیاد مختلف و نوروز درست می‌کنند. اگر وسایل موردنیاز برای تهیه شیرینی پنجره ای را در خانه دارید، دست‌ به‌کار شوید و بعد از خریدن قالب شیرینی پنجره ای و تهیه مواد اولیه قنادی با ما این شیرینی را به سبک قنادی‌ها درست کنید.برای آموزش تهیه شیرینی پنجره ای یا خاتون با ما همراه باشید.

 

 شیرینی نان پنجره‌ای

شیرینی نان پنجره‌ای

مواد لازم برای تهیه شیرینی پنجره ای

  • آرد نشاسته گندم: ¾ لیوان فرانسوی دسته‌دار (از آرد سفید یا نشاسته گل هم می‌توانید استفاده کنید)
  • آرد قنادی: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • آرد برنج: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • شیر: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار (هم دمای محیط باشد)
  • گلاب: ۱ قاشق غذاخوری
  • وانیل: ¼ قاشق چایخوری
  • تخم مرغ: ۴ عدد
  • روغن مایع: به مقدار لازم
  • پودر هل: ۱ قاشق چایخوری
  • زعفران دم کرده غلیظ: ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه شیرینی پنجره ای بسیار خوشمزه

برای درست کردن شیرینی به روش خانگی ابتدا باید شیر و آرد نشاسته را با هم مخلوط کنید. وقتی نشاسته کاملا در شیر حل و یکدست شد با همزن دستی خوب هم بزنید تا نشاسته در آرد گوله نشود. در ادامه تخم مرغ‌ها و وانیل را اضافه کنید و کمی دیگر هم بزنید. همین که تخم مرغ در ترکیب با نشاسته و شیر یکدست شود کافی است. آرد قنادی را هم الک کنید و به این ترکیب اضافه کنید. زعفران و پودر هل را هم اضافه کنید و ترکیب را هم بزنید تا در نهایت به غلظت ماست برسد.

مطالعه  طرز تهیه رول دارچینی با فراستینگ پنیر خامه ای

حالا باید مایع شیرینی را به یکبار از یک صافی رد کنید تا گلوله های آرد داخلش نماند و مایه یکدستی داشته باشیم، مایع آماده شده شیرینی پنجره ای نه زیاد سفت است که از قاشق بر نگردد و همینطور خیلی رقیق که در قاشق نماند. به این ترتیب مایع آماده شده شیرینی پنجره ای را داخل یخچال گذاشته و به مدت 30 دقیقه زمان بدهید.بخش جذاب داستان زمانی‌ است که جلز و ولز روغن شنیده می‌شود. بعد از درست‌کردن مایع شیرینی پنجره ای برای سرخ‌کردن آن به قابلمه و ظرف نچسب نیاز دارید.

به اندازه‌ای روغن بریزید که شیرینی در آن غوطه‌ور شود، به این ترتیب شیرینی روغن کمتری جذب می‌کند. قالب مخصوص شیرینی را 10 ثانیه در روغن داغ قرار می دهیم تا داغ شود سپس تا لبه قالب در مایه شیرینی فرو می کنیم. سریع قالب شیرینی را داخل روغن زده و قالب را در قابلمه روغن تکان دهید تا شیرینی از قالب جدا شود. به همین ترتیب شیرینی ها را در روغن سرخ می کنیم. شیرینی ها را پس از سرخ کردن روی دستمال حوله ای قرار می دهیم تا روغن اضافی شان گرفته شود.سپس در ظرف مورد نظر چیده و روی آنها پودر قند شیرینی و کیک پزی یا پودر شکر قنادی الک شده بپاشید.

 

طرز تهیه شیرینی پنجره ای

طرز تهیه شیرینی پنجره ای

نکات مهم در پخت شیرینی به سبک قنادی

  1. اگر روی این شیرینی را با سلفون بپوشانید و در خارج از یخچال نگهداری کنید تا دو هفته قابل استفاده میباشد، مخلوط آرد را قبل از استفاده الک کنید ( به طور کلی آرد مخصوص شیرینی پزی باید حداقل ۲ بار و آرد معمولی باشد باید حداقل ۱۰ بار الک شود ) ، اگر پس از مخلوط کردن تمام مواد ، مخلوط دارای ناخالصی یا گلوله های آردی شکل بودند میتوانید مواد را پس از خارج نمودن از یخچال از الک درشت رد کنید.
  2. غلظت مواد باید در حد نرمال ( نه خیلی سفت و نه خیلی شل ) باشد ، اگر مخلوط خیلی شل بود میتوانید از حداکثر 1 قاشق غذاخوری آرد سفید و اگر خیلی سفت بود از نصف استکان شیر سرد معمولی استفاده کنید.
  3. هنگام سرخ کردن شیرینی ها قالب باید به اندازه کافی ( نه خیلی زیاد ) داغ شده باشد ، وقتی قالب را داخل مایع قرار میدهید دقت کنید که مایع از بالای قالب تان بیرون نزند ( تمام قالب را داخل مایع فرو نبرید ) چون در این صورت مواد در روغن از قالب جدا نخواهند شد.
  4. میتوانید از قالب های متنوع مخصوص شیرینی های پنجره ای برای سرخ کردن شیرینی ها استفاده کنید ، باید در زمان تهیه این شیرینی سرعت عمل بالایی داشته باشید ، میتوانید بجای زعفران از مقدار کمی پودر هل یا پودر کاکائو یا پودر قهوه و … استفاده نمائید.
  5. گاه نان پنجره ای‌ها به راحتی از قالب جدا نمی‌شود. علت این مشکل زیاد نگه‌داشتن قالب داخل روغن است که باعث می‌شود نان داخل قالب بپزد و جدا نشود. باید یک لحظه قالب را در مایه نگاه داشت و فورا داخل روغن زده تکان داد تا نان داخل روغن بیفتد.
  6. برای تهیه نان پنجره ای می‌توانید به جای گلاب از شیر نیز استفاده کنید.
  7. برای تهیه نان پنجره ای یک رنگ توصیه می‌شود از مقداری زعفران دم‌کرده استفاده کنید تا رنگ شیرینی شما زیباتر شود.
مطالعه  آسان ترین طرز تهیه کیک یزدی خانگی

سخن پایانی

شیرینی پنجره ای یا خاتون پنجره ای یک شیرینی بسیار خوشمزه و خاص برای عصرانه های دورهمی و دلچسب است که به راحتی می توانید در خانه تهیه کنید. در این مقاله روش‌های مختلف تهیه شیرینی نان پنجره ای را بررسی کردیم.برای این که شیرینی عالی و بازاری داشته باشید، کافی است تمام نکات تهیه آن را در این دستور به درستی اجرا نمایید. درست کردن شیرینی در منزل یک هنر است. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. برای آشنایی با ما و انواع خدمات ارائه شده توسط بهگز می توانید ما را در اینستاگرام دنبال نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 6 =


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.