بسیاری از بانوان علاقه زیادی به پخت کیک و شیرینی دارند و تمایل دارند در مهمانی ها و مجالس تزئینات خاص و جذابی را بر روی کیک خانگی خود انجام دهند. روش ها و ابزارهای مختلفی در جهت زیبایی بخشیدن به ظاهر و تزیین کیک خانگی وجود دارد که شما می توانید با کمی خلاقیت و ذوق هنری بهترین و زیباترین انواع تزئینات را بر روی انواع کیک اجرا نمایید. در این مقاله شما را با ابزاری به نام استنسیل آشنا می کنیم تا بدانید استنسیل چیست و تکنیک مش استنسیل روی کیک را به شما آموزش می دهیم تا به راحتی بتوانید با تهیه آن روی کیک و شیرینی خود را تزیین کنید.

 

تزیین کیک با شابلون و خامه

تزیین کیک با شابلون و خامه

 

استنسیل چیست ؟

مش استنسیل یک قالب از جنس الیاف است که امکان کپی طرح های ریز با کیفیت بالا بر روی انواع خوراکی را فراهم کرده است. اما استنسیل یک شابلون پلاستیکی است که دارای اشکال مختلفی خواهد بود. استنسیل ها معمولا به شکل تور و حاشیه ای و گل رایج هستند. روش استفاده از مش استنسیل نیز بسیار در بین مردم رواج دارد و در کشورهای چون چین، آمریکا و ترکیه مورد استفاده است. اگر قرار است برای تزئینات کیک و دسر از مش استنسیل استفاده کنید باید آن را روی کیک بگذارید و به وسیله یک قلمو رنگ را روی شابلون کیک بمالید و بعد از انجام کار آن را بردارید. استنسیل رو میتوانید از لوازم های قنادی تهیه کنید و طرح های زیبا را بر روی کیک ها اجرا کنید.

تکنیک استنسیل روی کیک

آموزش تکنیک مش استنسیل روی کیک اگر چه آسان به نظر می رسد اما تكنيك استنسيل روي كيك کمی نیاز به تمرین دارد. تکنیک مش استنسیل روی کیک از طریق آیسینگ یا تنها با استفاده از رنگ های خوراکی صورت می گیرد. اگر می خواهید با استفاده از استنسیل طرح برجسته روی کیک بیندازید باید از آیسینگ استفاده کنید و اگر تنها می خواهید طرح استنسیل به صورت رنگی روی یک شما نمایان شود (غر برجسته)،کافی است استنسیل را روی کیک قرار دهید و با قلمو رنگ خوراکی را روی استنسیل بمالید و بعد آن را بردارید.

مطالعه  تزئینات کیک و دسر با گاناش شکلاتی

اگر طرح برجسته مد نظرتان است، ابتدا کیک مورد نظرتان را به روش دلخواه و ساده درست کنید و بعد با تهیه آیسینگ از طریق استنسیل یا مش استنسیل آن را بیارایید. برای طرز تهیه آیسینگ 1 عدد سفیده تخمه مرغ را بزنید تا فرم بگیرد. سپس 150 گرم پودر شکر الک شده و ¼ قاشق چایخوری پودر کرم تارتار را به آن اضافه کنید و هم بزنید. می توانید با خرید رنگ خوراکی آیسینگ را به رنگ دلخواه درآورید.

زمانی که کیک پخته شد اجازه دهید خنک شود. سپس کیک را با خمیر بپوشانید و به وسیله اتوی قنادی صاف کنید. بعد از مالیدن مارمالاد به کیک، فوندانت را بچسبانید و دوباره کیک را صاف کنید و بعد نوبت آیسینگ است. اول برای تزئین کیک باید از دستگاه ایربراش کمک بگیرید و رنگ را بپاشید. بعد ثابت کردن مش استنسیل و مالیدن آیسینگ روی استنسیل اجازه دهید کیک کمی خشک شود. تزئین کیک با روش مش استنسیل باعث زیباتر شدن دور تا دور کیک شده و از دیدن کیک لذت خواهید برد.

 

مش استنسیل

مش استنسیل

 

انواع کاربرد استنسیل

  • تزئین روی کیک
  • تزئین قهوه
  • پتینه کاری
  • خیاطی
  • معرق کاری

انواع جنس استنسیل

فلزی: استنسیل فلزی یا همان استیل؛ این جنس باعث می شود، استنسیل دچار زنگ زدگی نشود و یک عمر برایتان ماندگاری داشته باشد .

طلقی یا همان پلاستیکی: در مقایسه با نوع فلزی از دوام بالاتری برخوردار است؛ چرا که نوع فلزی به دلیل تا شدن و خمیدگی در بعضی قسمت ها دچار شکستگی می شود؛ اما با نوع پلاستیکی برخلاف استیل، نمی توان طرح های ظریفی ایجاد کرد، چرا که لبه های کار حالت خمیده دارند و صاف نیستند.

مطالعه  طرز تهیه باتر کریم آلمانی برای تزئین کیک

کاغذی: در مقایسه با دو جنس قبلی استنسیل که ذکر کردیم ، از دوام بسیار پایینی برخوردار است ؛ چرا که زود پاره می شود و در برخورد با آب سریعا حالت خمیری به خود گرفته و متلاشی می شود ؛ مهم تر از همه کاغذ، به دلیل جنس خاصی که دارد، در طولانی مدت پس از استفاده خاصیت اصلی خود را از دست داده و تحلیل می رود.

 

انواع شابلون مش استنسیل

انواع شابلون مش استنسیل

 

ویژگی های شابلون مش استنسیل

از ویژگی های شابلون استنسیل برای طرح زدن باید به صفحه نازک، نقوش مختلف و شکل مشبک آن اشاره کرد که برای انتقال طرح ها روی سطوح مختلف چوب، پارچه، شیشه، سرامیک، پلی استر، سفال و غیره مناسب است. همچنین شابلون به شکل طلقی و پلاستیکی منعطف وجود دارد که می توان شابلون را روی سطوح ناصاف و منحنی قرار داد. شابلون در دو شکل معمولی و چسب دار در بازار موجود است که هر کدام که به کارتان می آید را باید تهیه کنید. چاپ استنسیل با کمک قلم مو، ابر، تامپون و غلطک ابری طراحی کیک امکان پذیر است و در ضمن از رنگ های چون رنگ پارچه، آکریلیک، رولیف پاستا و غیره نیز برای رنگ آمیزی به منظور تزئین کردن کیک نیز استفاده خواهد شد. یک نکته در مورد روش مش استنسیل؛ قالب شستشو بودن شابلون است زیرا شابلون استنسیل یک بار مصرف نیست.

نکاتی در مورد استفاده از مش استنسیل

شابلون استنسیل با شابلون های پلاستیکی متفاوت بوده زیرا کار شابلون دقیق و منعطف است. به همین دلیل جزئیات به خوبی نشان داده می شود.

  • استفاده مجدد از شابلون هیچ مشکلی ندارد.
  • برای زدن طرح با شابلون فقط باید کمی دقت کرد.
  • بعد از هر بار استفاده، شابلون را با صابون و آب گرم بشورید.
  • قبل از استفاده شابلون حتما خشک باشد.
  • هرگز شابلون های مرطوب استنسیل را روی هم نگذارید زیرا آسیب خواهند دید.
مطالعه  تزیین کیک و شیرینی با ورق طلا خوراکی

سخن پایانی

تزیین کیک یکی از مهم ترین دغدغه های افراد علاقمند به کیک و شیرینی پزی است. راه های زیادی برای تزیین کیک وجود دارد اما یکی از ساده ترین راه ها تکنیک مش استنسیل میباشد. کار با شابلون ها خیلی سخت نیست و فقط باید شابلون بر روی کیک قرار بگیرد و بعد با پودر یا هر چیزی دیگر تزئین شود. اگر به کمک بیشتری نیاز داشتید، با سوالات خود در این مطلب همراه ما باشید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. برای آشنایی با ما و انواع خدمات ارائه شده توسط بهگز می توانید ما را در اینستاگرام دنبال نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 3 =


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.