معرفی انواع مختلف شکلات

امکان ندارد اهل شیرینی پزی و کیک پزی باشید و با انواع شکلات و کاربردهای آن آشنا نباشید.استفاده از انواع شکلات در شیرینی پزی نه تنها یک شاخه از قنادی، بلکه یک سبک محسوب می شود و تنوع دردستورهای شکلاتی مدام رو به افزایش است. مسلما شناخت این مواد اولیه قنادی پر کاربرد، می تواند در موفقیت شما در پخت کیک ها و دسرهای شکلاتی موثرباشد.این مقاله برای آشنایی شما با انواع شکلات آماده کرده‌ایم. برای پخت کیک شکلاتی، به عنوان یکی از محبوب‌ترین طعم‌های کیک، مهم است که با انواع شکلات‌ها، تفاوت‌ها و ویژگی‌های آنها آشنا باشید.

 

انواع شکلات و تزئینات کیک و شیرینی

شکلات

بررسی تاریخچه شکلات

تاریخ شکلات، بسیار جالب است و روند تولید آن حتی جالب تر. همه ما می دانیم که شکلات، از میوه درختان کاکائو (بومی آمریکای مرکزی و جنوبی) تهیه می شود. به میوه‌ی تولید کننده دانه کاکائو، pod گفته می‌شود و هر pod از ۴۰ دانه کاکائو تشکیل شده است. فرآیند تولید شکلات، با برداشت دانه کاکائو آغاز، و سپس تصفیه آن به وسیله خشک کردن دانه ها، و در انتها بو دادن دانه ها به گونه ای که به دانه های کاکائو تبدیل شود، انجام می‌پذیرد.

 


مشاهده محصولات شکلات، تافی و آبنبات


پودر کاکائو

این پودر شیرین نشده، ساییده شده شکلات نیمه خشک است. پودر کاکائو ، شدیدا طعم شکلات می‌دهد و به شکل فرآوری شده یا طبیعی موجود است. پودر کاکائوی طبیعی به رنگ قهوه‌ای روشن است و طعم شدید شکلات می‌دهد. کمی اسیدی است، بنابراین بهتر است از پودر کاکائوی طبیعی در دستورپخت‌هایی استفاده کنید که از جوش شیرین در آنها استفاده شده است. کاکائوی فرآوری شده رنگ تیره‌تری دارد و کمتر اسیدی است. همچنین طعم شکلات ملایم‌تری دارد. پودر کاکائوی فرآوری شده برای دستور پخت‌هایی که در آنها از بیکینگ‌پودر استفاده شده، مناسب است.

مطالعه  بهترین روش نگهداری آرد

 

پودر کاکائو

انواع مختلف شکلات

از پرطرفدارترین خوردنی‌های دنیا می‌توان به شکلات اشاره کرد. فرقی نمی‌کند زن یا مرد، کودک یا جوان یا مسن، شکلات همیشه طرفداران خاص خودش را دارد. این ماده‌ی غذایی خوش‌طعم برای خیلی از ما یادآور روزهای شاد و خاطرات خوب است و از طرف دیگر به هدیه‌ای ارزشمند و پرطرفدار هم تبدیل شده است. خیلی از افراد برای مناسبت‌های مختلفی مانند ولنتاین، روز تولد و غیره شکلات‌های جذاب و خوش رنگ و لعاب به یکدیگر هدیه می‌دهند. شکلات ها انواع مختلفی دارند. که هر کدام طمع، مزه و خواص متفاوتی دارند. در ادامه مقاله شما را با انواع مختلف شکلات آشنا خواهیم کرد.

شکلات تلخ یا دارک Dark Chocolate

شکلات تلخ حاوی مایعات شکلاتی، شکر و کره کاکائو است. همچنین از لسیتین به عنوان امولسیون کننده و وانیل برای طعم دهنده به کار می‌رود. در شکلات تلخ شیر نمی‌ریزند. مقدار کاکائو در شکلات‌های تلخ از ۳۰ درصد تا ۸۰ درصد متغیر است. شکلات تلخ و شیرین و شکلات نیمه شیرین نیز از نظر تکنیکی مانند”شکلات تلخ” می‌باشند، اما برای اهداف مختلف پخت استفاده می‌شوند.

شکلات تلخ و شیرین (bittersweet)

این شکلات حاوی حداقل 35 درصد کاکائو خالص است. اکثر شکلات‌های تخته‌ای تلخ و شیرین حاوی 50 درصد شیره شکلات خالص هستند که گاهی تا 70 یا 80 درصد هم افزایش می‌یابد. این شکلات نسبت به شکلات شیرین و یا نیمه شیرین تلخ‌تر است. با این حال میزان شکر استفاده شده در این شکلات قاعده خاصی ندارد. ممکن است در بعضی از برندها، بیترسوئیت تخته‌ای، حتی از شکلات‌های نیمه شیرین هم شیرین‌تر باشند.

مطالعه  طرز تهیه شیرینی کانولی ایتالیایی همراه با دستور پخت

 


بیشتربدانید : تهیه شکلات با قالب شکلات سیلیکونی


شکلات نیمه شیرین

این اصطلاح، به وسیله یکی از برندهای شکلات امریکایی به نام Nestle Toll House محبوب شد. شکلات نیمه شیرین حاوی حداقل ۳۵ درصد کاکائوی خالص، و معمولا رنگ آن تیره‌تر از شکلات تیره شیرین است. اما از شکلات تلخ و شیرین، شیرین‌تر است. البته همان عدم وجود قاعده کلی در محتوای شکر شکلات‌ها، باعث می‌شود که این دسته‌بندی کاملا نسبی باشد و در بین تمام برندها صادق نیست.

شکلات شیری Milk Chocolate

به نظر می‌رسد شکلات شیری محبوب ترین نوع شکلاتها باشد. شکلات شیری فقط حاوی ده تا ۴۰ درصد کاکائو مخلوط با شکر و شیر (شیر غلیظ شده یا شیر روزانه) است. شکلات شیری بسیار شیرین‌تر از شکلات تلخ یا شیرین است و دارای رنگ روشن‌‌تری دارد.

فواید خوردن انواع شکلات

  • تولید اندورفین
  • کمک به دیابت
  • بهبود خلق و خو
  • کاهش فشار خون
  • غنی از مواد مغذی
  • کاهش سطح کلسترول
  • کمک به سلامت قلب
  • کاهش مشکلات بارداری
  • بهبود حافظه با افزایش سن
  • جلوگیری از آفتاب سوختگی
  • بهبود عملکرد در درس ریاضی
  • کمک به افراد مبتلا به بیماری آلزایمر

 

انواع شکلات و تزئینات کیک و شیرینی

فواید شکلات

روز جهانی شکلات

روز جهانی شکلات هر سال در روز ۷ ژوئیه در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود. گفته می‌شود نخستین بار در سال ۱۵۵۰ (میلادی) در چنین روزی، شکلات در اروپا به جهان معرفی شد و به همین جهت به عنوان «روز جهانی شکلات» شناخته می‌شود. با اینکه هفتم ژوئیه، روز شناخته شده‌تری در سرتاسر جهان است، اما در ایالات متحده آمریکا این جشن را روز ۱۳ برگزار می‌کنند.این روز مخصوص همه‌ی محصولات ساخته شده از شکلات هم هست، مثل شیرشکلات، هات چاکلت یا شکلات داغ، شکلات تخته‌ای، کیک شکلاتی، براونی و هر نوع خوراکی که در آن شکلات به کار رفته باشد.

مطالعه  تاریخچه قنادی و شیرینی در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − دوازده =


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.